Vurderer du å studere kunst?

Hvordan er det å studere kunst på Einar Granum Kunstfagskole?

Tidligere student Markus Myhre Mitsem, og nåværende studenter Andris Ødegård, Jørgen Bryn og Noah Geraldi forteller om hvordan det er å studere på Einar Granum Kunstfagskole. (Foto: Celine Bergundhaugen.)
Tidligere student Markus Myhre Mitsem, og nåværende studenter Andris Ødegård, Jørgen Bryn og Noah Geraldi forteller om hvordan det er å studere på Einar Granum Kunstfagskole. (Foto: Celine Bergundhaugen.)
Flere av landets fremste kunstnere har kvesset blyanter, dyppet pensler og bygget den faglige grunnmuren for kunstnerskapet sitt her. Hva er det som gjør Einar Granum Kunstfagskole så uimotståelig for de som søker seg til kunsten?
Saken er Nå er det mulig å søke om opptak til visuelle kunstfag på Einar Granum Kunstfagskole. Søknadsfristen via samordna opptak er 15. april. I dette intervjuet med nåværende og tidligere studenter kan du lese hvordan det er å studere på Einar Granum Kunstfagskole.
Om annonsøren Einar Granum Kunstfagskole ligger på Vulkan i Oslo og tilbyr en toårig høyere yrkesfaglig utdanning i visuelle kunstfag.

Det er snart vår, og på tide å søke skole hvis du vil studere til høsten. Et kjapt googlesøk, og elleve forskjellige kunstskoler står klare til å kjempe om din gunst med artikler som: «Hvorfor du skal søke på den beste kunstskolen» og «Dette er faktisk den aller, aller beste kunstskolen».

Eller hva med: «Landets største kunstfagskole gir deg et sterkt fundament for videre kunstnerisk utvikling»?

Faller du ikke som en flue nå, kan jeg røpe at det viser seg at både Munch, Picasso og Basquiat gikk på skole (!). Mens de ble lokket til skolebenkene, mumlet de kanskje noe om at «du må mestre det tekniske før du kan dekonstruere det». Muligens.

Andris Ødegård forteller om hvordan det er å studere på Einar Granum Kunstfagskole. (Foto: Celine Bergundhaugen.)
– Jeg liker å jobbe med alt som er gråsoner, eller det som kan være en mellomting, sier Andris og ber om hjelp til å plassere to taggete metallskulpturer på hodet. (Foto: Celine Bergundhaugen.)

Undervisning med bred pensel

I over 50 år har Einar Granum Kunstfagskole tiltrukket seg unge kunstnerspirer som ønsker å bygge et solid fundament av ferdigheter og teknikker innen visuelle kunstfag.

Annonse

I dag huser fagskolen på Vulkan i Oslo rundt 140 studenter. Her blir studentene presentert for et bredt spekter av teknikker, både tradisjonelle og eksperimentelle, samtidig som de oppfordres til å utforske hva som resonnerer med dem.

Førsteåret gir et dypdykk i tegning, farge, tredimensjonal form, maleri, kunsthistorie og profesjonalisering. Andreåret gir studentene mulighet til å fordype seg i en av disse disiplinene, med veiledere som gir individuell oppfølging – enten målet er opptak på en kunsthøyskole eller å finne sin egen vei inn i kunstfeltet.

Alle lærerne som underviser på skolen er utøvende kunstnere, og er oppdatert på det som rører seg i samfunnet og kunstfeltet.

Til sammen er det 11 kunstskoler å velge mellom i Norge. Hvilken passer best for deg? Det er det bare du som kan svare på. Men leser du videre kan du bli bedre kjent med fire kunststudenter og hvorfor de valgte akkurat Einar Granum Kunstfagskole.

Jørgen Bryn forteller om hvordan det er å studere på Einar Granum Kunstfagskole. (Foto: Celine Bergundhaugen.)
Jørgen setter pris på å lære om også de praktiske og administrative sidene ved en kunstnerisk karriere, og hvordan livnære seg av kunsten etter endt utdanning. (Foto: Celine Bergundhaugen.)

Fra kunst til karriere

Subjekt møter de tre andreårsstudentene Jørgen Bryn, Noah Geraldi og Andris Ødegård i skolens malersal – et luftig og lyst rom, høyt under taket, og langs veggene henger malerier, illustrasjoner og påbegynte prosjekter.

Egentlig skulle de tre hatt undervisning i emnet Profesjonalisering. Det tar for seg de praktiske og administrative sidene ved en kunstnerisk karriere, og gir en innføring i hvordan livnære seg av kunsten etter endt utdanning.

– Jeg synes det er helt fantastisk at vi får innsikt i hvordan vi kan utvikle oss som selvstendige kunstnere. Det er vel en kjent sak at mange av oss stiller sterkere på den kreative fronten enn den økonomiske, sier Jørgen.

Tidligere student Markus Myhre Mitsem forteller om hvordan det er å studere på Einar Granum Kunstfagskole. (Foto: Celine Bergundhaugen.)
Markus tror det er sunt å bli tvunget inn i en struktur, hvertfall for de som vingler litt mellom kaos og kontroll. (Foto: Celine Bergundhaugen.)

Balanse mellom struktur og frihet

Tidligere student Markus Myhre har også tatt turen til malersalen. For tiden fullfører han siste året av en bachelor i billedkunst ved Kunstakademiet i Oslo.

Alle fire er enige om hva som utmerker seg ved den toårige utdanningen de har til felles: balansen mellom strukturert undervisning og friheten til å utforske.

– Det er nok mange som tenker at kunstnere må ha helt frie tøyler, men jeg tror det er veldig sunt å bli tvunget litt inn i en struktur. Du må virkelig ville det her for å overleve, og da må du jobbe. Den disiplinen er viktig å ha med seg. I hvert fall for de som ikke er den mest strukturerte, slik som jeg, forteller Markus.

Tidligere student Markus Myhre Mitsem forteller om hvordan det er å studere på Einar Granum Kunstfagskole. (Foto: Celine Bergundhaugen.)
Markus er ganske sikker på at han ikke hadde kommet inn på Kunstakademiet i Oslo om han ikke hadde vært innom Granum først. (Foto: Celine Bergundhaugen.)

Teknikk og teori

På Einar Granum er ikke målet å forme studenten etter en mal, men å tilby de verktøyene som trengs for å kunne utvikle egne uttrykksformer.

– Jeg har hatt lærere tidligere som lot meg gjøre akkurat det jeg ville, det lærte jeg ingenting av. Her møter vi motstand, blir utfordret og går grundig inn i teknikk og teori. Det gir oss et solid grunnlag å jobbe ut ifra og eksperimentere på egenhånd, sier Andris.

– Jeg er ganske sikker på at jeg ikke hadde kommet inn på Kunstakademiet om jeg ikke hadde vært innom Granum først, sier Markus.

Han tror den grundige innføringen i kunstfaget har bidratt til at han tør å argumentere for, og stole på egne ideer.

– På Kunstakademiet må du forsvare det du lager i mye større grad. Det er mange som låser seg, eller får bedragersyndrom. Jo mer faglig tyngde du har, desto lettere er det å tørre å gå for noe, og stå i det.

Jørgen Bryn forteller om hvordan det er å studere på Einar Granum Kunstfagskole. (Foto: Celine Bergundhaugen.)
Det var ikke mange andre gutter i hjembygda som delte samme interesse for billedkunst som Jørgen. På Einar Granum har han møtt flere likesinnede som deler de samme interessene. (Foto: Celine Bergundhaugen.)

Vant til å jobbe med hendene

Kunst kan være en ensom prosess, men på Granum er studentmiljøet en viktig del av læringen. Her finner du folk fra hele landet – fra små bygder til større byer, noen kommer rett fra videregående, og noen er godt voksne, helt opp i 60-årsalderen, forteller Jørgen.

Han kommer selv fra bygdesamfunnet Trysil, og er vant til å jobbe med hendene, enten det er i jorda eller å legge nytt tak.

– Jeg er inspirert av gårdsbruket. Der alt må settes i system, og bonden er avhengig av kreative løsninger. På samme måte er jeg inspirert av flater, former og rom som forholder seg til hverandre, slik at jeg kan bygge mitt eget system.

I hjembygda Trysil er kulturlivet sterkt, men ikke mange andre gutter hadde samme interesse for billedkunsten. På Einar Granum har han funnet et godt miljø med medstudenter som deler samme interesse.

– Studentene her er min største inspirasjonskilde, jeg lærer så mye. Det er utrolig gøy å være en del av et så kreativt og støttende fellesskap.

Noah Geraldi forteller om hvordan det er å studere på Einar Granum Kunstfagskole. (Foto: Celine Bergundhaugen.)
Noah kunne sitte i timevis på gutterommet i Sarpsborg og tegne rare skisser og tusjtegninger. Han kom til Einar Granum Kunstfagskole rett fra videregående uten noe mål om å bli kunstner, men nå er han sikker på hva han vil. (Foto: Celine Bergundhaugen.)

Tusjtegninger på gutterommet i Sarpsborg

Noah sier seg enig med de andre studentene når det gjelder studiemiljøet.

– Det er et veldig godt miljø her. Man får virkelig muligheten til å utvikle seg som kunstner, men også som person.

Kunstinteressen til Noah startet på gutterommet i Sarpsborg. Han kunne sitte i timevis, lage «rare skisser og tusjtegninger», ofte groteske. Inspirasjonen var skrekkmangaartisten Junji Ito.

– Jeg kom hit rett fra videregående, og hadde ikke som mål å bli kunstner, egentlig, jeg visste bare at jeg likte å tegne. Nå er jeg sikker på at jeg vil jobbe som kunstner.

Andris Ødegård forteller om hvordan det er å studere på Einar Granum Kunstfagskole. (Foto: Celine Bergundhaugen.)
Andris har alltid hatt en fascinasjon for installasjon og skulptur, og har eksperimentert mye med det skarpe og spisse. På Einar Granum Kunstfagskole har han valgt å fordype seg i tredimensjonal form. (Foto: Celine Bergundhaugen.)

Verktøyene du trenger for å forme din egen vei

Både Noah og Jørgen har valgt å fordype seg i maleri, mens Andris har valgt tredimensjonal form.

Han forteller at han alltid har hatt en fascinasjon for installasjon og skulptur, og har eksperimentert mye med det skarpe og spisse.

– Jeg liker å jobbe med alt som er gråsoner, eller det som kan være en mellomting, sier Andris og ber om hjelp til å plassere to taggete metallskulpturer på hodet.

– Jeg lot meg inspirere av rustningen og ville prøve å skape en emosjonell barriere. Det kommer fra et ønske om å være trygg, kanskje? Den symboliserer trygghet, men også fiendtlighet.

Og er det ikke også kun slik vi kommer oss videre? Hvis vi tør å stå i det ubehagelige, i spennet mellom trygghet og sårbarhet, mellom kontroll og kaos.

Noah Geraldi forteller om hvordan det er å studere på Einar Granum Kunstfagskole. (Foto: Celine Bergundhaugen.)
Noah Geraldi forteller om hvordan det er å studere på Einar Granum Kunstfagskole. (Foto: Celine Bergundhaugen.)

Rom til å eksperimentere

På Einar Granum Kunstfagskole får studentene rom til å eksperimentere, utforske og utfordre seg selv, samtidig som de har en solid faglig ramme å støtte seg på.

Gjennom teknisk fordypning, kritisk refleksjon og et sterkt kunstnerisk fellesskap, utvikler studentene både ferdigheter og selvtillit til å stå i eget uttrykk. Enten målet er videre studier, en karriere som kunstner eller bare en dypere forståelse av kunstens språk, har Einar Granum sørget for de verktøyene som trengs for å forme sin egen vei.

Søknad om opptak

Einar Granum Kunstfagskole er med i Samordna opptak. Søknadsfristen for å søke og laste opp opptaksprøve og nødvendig dokumentasjon er klokken 23.59 den 15. april 2025.

Les mer om opptaksprøven og søknadsprosessen her.

Ønsker du å bli bedre kjent med skolen før du søker er du velkommen til å ta kontakt på [email protected].

Om Einar Granum Kunstfagskole

Einar Granum Kunstfagskole tilbyr en toårig høyere yrkesfaglig utdanning i visuelle kunstfag. Første studieår gir en bred innføring i ulike kunstfaglige teknikker og uttrykk, samt introduksjon til kunsthistorie. Andre studieår velger studentene en fordypning innen tegning, maleri eller tredimensjonal form. I tillegg studerer de emner i profesjonalisering og kunsthistorie.

Fullført og godkjent toårig høyere yrkesfaglig utdanning i visuelle kunstfag gir 120 studiepoeng og graden «høyere fagskolegrad i visuelle kunstfag».

Vi med i samordna opptak til fagskoler. Les mer her: Velkommen som søker!

Lærerne våre er aktivt utøvende billedkunstnere, formidlere og pedagoger. De har bred kompetanse innen det visuelle kunstfeltet og spesielt inne de tre fordypningene tegning, maleri og tredimensjonal kunst. I tillegg til den faste fagstaben, møter studentene hvert år en rekke gjestelærere fra kunst-, design-, illustrasjons- og arkitekturfeltet.

Skolen ligger sentralt plassert på Vulkan i Oslo, med utsikt mot Akerselva. Lokalene våre er store, lyse og åpne, og skaper et unikt læringsmiljø for både studenter og ansatte. Du kan besøke skolen vår når du vil, det er bare å ta kontakt med oss.

Vil du vite mer om Einar Granum Kunstfagskole?

Les her eller ta kontakt!

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner