Gamle bøker og sanger er ikke farlige. De er speil på fortiden

Å tåle at noe føles ubehagelig er en viktig del av dannelse. Å bli utfordret på egne tanker og verdier gjør oss mer robuste – ikke mer krenket. Kansellering av kulturarv, derimot, gjør oss historieløse, skriver Siv Irene Garstad. (Foto: Frantisek Hromada/NTB scanpix.)
Å tåle at noe føles ubehagelig er en viktig del av dannelse. Å bli utfordret på egne tanker og verdier gjør oss mer robuste – ikke mer krenket. Kansellering av kulturarv, derimot, gjør oss historieløse, skriver Siv Irene Garstad. (Foto: Frantisek Hromada/NTB scanpix.)
Plutselig er sanger som «Alle fugler små de er» kontroversielle i skolen. Vi burde heller benytte muligheten til å snakke med barna om språk og historisk kontekst, skriver Siv Irene Garstad.
Sjanger Dette er et debattinnlegg. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Gamle barnesanger, skolebøker, filmer og romaner endres og omskrives. Det bør vi slutte med, mener artikkelforfatteren.

Det er lett å forstå ønsket om et inkluderende og rettferdig samfunn. Men i iveren etter å skåne barn og voksne for ubehag, beveger vi oss nå inn i et landskap hvor selve historien risikerer å bli skrevet om – eller visket ut.

Det er en farlig vei.

Les også: Sensitivitetslesere gjør barna en bjørnetjeneste

Hvem beskytter vi?

Gamle barnesanger, skolebøker, filmer og romaner endres, omskrives eller forsvinner. I Norge har vi sett at tradisjonelle sanger som «Alle fugler små de er» og «Bro bro brille» har blitt gjenstand for debatt i enkelte barnehager og skoler, fordi deler av teksten kan oppleves som gammeldags eller potensielt støtende.

Annonse

I Storbritannia ble Roald Dahls bøker redigert i 2023, hvor ord som «tjukk», «stygg» og kjønnsbestemte beskrivelser ble fjernet eller omskrevet. Etter sterk kritikk valgte forlaget å utgi både original- og revidert versjon – et slags kompromiss mellom kulturvern og modernisering.

I Sverige ble Astrid Lindgrens klassiske bøker, som Pippi Langstrømpe, justert for å fjerne ord som i dag anses som rasistiske – men samtidig valgte man å være åpen om endringene og beholde originalene for referanse. I USA har statuer av historiske personer som Christofer Columbus og konføderasjonsgeneraler blitt fjernet fra offentlige steder. Filmer som Gone with the Wind er blitt merket med «innholdsadvarsler», og enkelte episoder av klassiske TV-serier har blitt fjernet fra strømmetjenester.

Felles for alt dette er en trang til å beskytte. Men hvem beskytter vi – og mot hva?

Les også: Får ikke synge «Alle fugler små de er»

Slik antirasisme bygges

Gamle bøker og sanger er ikke farlige. De er speil på fortiden. Og det er nettopp gjennom å møte fortiden, ikke gjemme den, at vi kan forstå hvordan samfunnet har utviklet seg.

I stedet for å fjerne en bok eller endre en sang, hvorfor ikke si det som det er? Dette ble skrevet i en annen tid. I dag vet vi mer – og vi kan bruke dette som utgangspunkt for å lære.

Når barn lurer på hvorfor noen sier «negerkonge» i en gammel bok, eller hvorfor en karakter blir beskrevet som «for tjukk», har vi en gyllen mulighet til å snakke om språk, holdninger og historisk kontekst. Det er i slike samtaler antirasisme bygges. Ikke med sensur, men med åpenhet og refleksjon.

Å tåle at noe føles ubehagelig er en viktig del av dannelse. Å bli utfordret på egne tanker og verdier gjør oss mer robuste – ikke mer krenket. Kansellering av kulturarv, derimot, gjør oss historieløse.

Vi skal bekjempe rasisme. Vi skal stå for inkludering og respekt. Men det gjør vi best når vi tør å vise frem det som var – og forklare hvorfor det ikke lenger holder. Ikke når vi lar det forsvinne.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar