Når tyranner blir desperate, avslører de sin skjørhet. Da skapes det rom for stor kunst

Kunstens kraft ikke ligger i nasjonale eller fascistiske staters triumferende proklamasjon, men i de hviskede harmoniene som bærer oss gjennom tap, frykt og usikkerhet, skriver Pia Myrvold i anledning at neste års Veneziabiennale skal hedre Koyo Kouoh. (Foto: Veneziabiennalen.)
Kunstens kraft ikke ligger i nasjonale eller fascistiske staters triumferende proklamasjon, men i de hviskede harmoniene som bærer oss gjennom tap, frykt og usikkerhet, skriver Pia Myrvold i anledning at neste års Veneziabiennale skal hedre Koyo Kouoh. (Foto: Veneziabiennalen.)
Veneziabiennalen 2026 skal hedre visjonen til nylig avdøde Koyo Kouoh. Det kunne ikke blitt mer passende for tiden vi lever i, skriver Pia Myrvold.
Om skribenten
Pia Myrvold er kunstner og kurator.
Sjanger Dette er et debattinnlegg. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Koyo Kouoh er valgt som kurator for neste års Veneziabiennale: 9.3–22.11.2026.

«Frihet er en ren idé, som vokser organisk på egen hånd i enhver krok av verden. Tyranniets behov for kontroll er så desperat fordi frihet er så naturlig – tyranni krever konstant innsats. Det brytes, det lekker, det er skjørt. Det forbruker endeløse mengder energi.»

Disse ordene kommer ikke fra kuratorerklæringen til Veneziabiennalen. De er ikke ordene til Koyo Kouoh, hvis visjon og livsverk vil bli hedret i 2026-utgaven med temaet «In minor keys». Nei, ordene som krystalliserer de mørke tidene vi i dag konfronteres med, kommer fra sluttscenen i Disney-serien «Andor» sesong 2 (2025), som tjener opprøret i George Lucas’ Star Wars-univers, der Imperiet blir stadig mer ondsinnet i sin jakt på ressurser, mineraler og herredømme.

Hvor passende er det ikke likevel at sannheten om frihet skulle springe ut av fiksjon, at motstand skulle finne sin stemme i mellomrommene? Dette er også tema for neste års Veneziabiennale – In minor keys – der virkelig forandring begynner.

Representantene som hedrer Kouohs arv – hennes rådgivere og samarbeidspartnere – forstår dette paradokset. De vet at kunstens kraft ikke ligger i nasjonale eller fascistiske staters triumferende proklamasjon, men i de hviskede harmoniene som bærer oss gjennom tap, frykt og usikkerhet.

Annonse

Les også: Veneziabiennalen leder tilbake til det fysiske og surrealistiske

Der poesi møter improvisasjon

In minor keys blir både musikalsk metafor og kuratorisk manifest: en anerkjennelse av at helbredelse skjer i de lavere registrene, i undertonene som bærer samfunn gjennom traumer mot transformasjon.

Dette er der poesi møter improvisasjon, der polyrytmisk musikk møter litteratur, der dans blir samfunnsritual. Dette er «de lavere tonene» – ikke mindre, men dypere – som befrir oss fra smerte gjennom anerkjennelse heller enn fornektelse, gjennom kollektivt vitnesbyrd heller enn individuell flukt.

James Baldwin forsto denne forskjellen da han observerte: «Det er en grunn til at noen mennesker vil utforske månen, mens andre vil danse i dens lys.» Måne-utforskerne søker erobring, kartlegging, besittelse. Måne-danserne finner frigjøring i refleksjon, i lyset som forbinder heller enn krever, i den delte opplevelsen av undring som ikke trenger eierskap.

In minor keys antyder at kunst, i sin mest essensielle form, opererer i rommet til månedanserne – skapere som arbeider i de resonnerende frekvensene til delt menneskelighet heller enn herredømmets aggressive harmonikk. I vårt nåværende øyeblikk, når tyranni avslører sin skjørhet gjennom stadig mer desperate kontrollgester, blir kunst den organiske kraften som vokser i hvert hjørne, i hver sprekk, i hvert rom der frihet finner plass til å puste.

Les også: Trump tar kontroll over kunsten på Veneziabiennalen

Fremdeles ledende

Veneziabiennalen 2026 vil hedre visjonen til nylig avdøde Koyo Kouoh: kunst som holder store sannheter, det improviserte svaret som overlever diktatorisk undertrykkelse, der atonale polyrytmer synkoperer mot imperiets mekaniske takt.

I gallerier og paviljonger, i samtaler og stillhet, vil besøkende møte verk som snakker i hvisking kraftig nok til å rive ned murer.

Dette er arven og invitasjonen: å lytte etter frekvensene som helbreder, å danse i lånt lys, å finne i kunstens undertoner og hvisken til vår kollektive frihet.

Veneziabiennalen manifesterer igjen sin ledende rolle, etter 130 år er denne institusjonen fremdeles den ledende stemme i den globale samfunnskunsten.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One