Nasjonal stolthet i praksis

Norge må våge mer. Hvor ofte viser vi frem vår egen kulturarv i møte med verden?

Norge må våge å vise frem det som gjør oss unike. Våge å hente frem folkedrakter, danser, instrumenter og smaker – og gjøre det med stolthet, ikke som kuriositeter, skriver Glenn Agung Hole. (Foto: Morten Brun/Norsk folkemuseum.)
Norge må våge å vise frem det som gjør oss unike. Våge å hente frem folkedrakter, danser, instrumenter og smaker – og gjøre det med stolthet, ikke som kuriositeter, skriver Glenn Agung Hole. (Foto: Morten Brun/Norsk folkemuseum.)
Ved store begivenheter flyr vi inn internasjonale superstjerner fremfor å bruke våre egne kulturuttrykk, skriver Glenn Agung Hole.
Om skribenten
Glenn Agung Hole er førsteamanuensis i entreprenørskap, økonomi og ledelse ved Universitetet i Sørøst-Norge, geopolitisk analytiker og skribent.
Sjanger Dette er et debattinnlegg. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Glenn Agung Hole mener Norge er blitt for forsiktige: vi må vise frem mer av egen kultur, og gjøre det med stolthet.

Å delta på Astana International Forum 2025 i Kasakhstans hovedstad Astana – som førsteamanuensis og geopolitisk analytiker – gir et unikt innblikk i hvordan et land kan kombinere strategi, politikk og kultur med imponerende presisjon.

Forumet samler mer enn 5.000 deltagere, inkludert ett titalls statsoverhoder, næringslivsledere og akademikere fra hele verden, og er i ferd med å bli et av årets viktigste globale møtepunkter. Men det som virkelig gjør inntrykk, og som fortjener å fremheves, er hvordan Kasakhstan – hver eneste gang – løfter frem sin nasjonale kultur med ekte stolthet.

Kultur brukes aktivt som verktøy

Når store internasjonale konferanser arrangeres her, er det ikke vestlig glam og internasjonale stjerner som dominerer. Det er kasakhisk kultur: dansere i fargerike folkedrakter, rytmer fra steppens dype historie, tradisjonelle retter som beshbarmak og kymyz, og musikk som bærer århundrers identitet. Her møtes du av dombraens klang og koreografier som gjenspeiler nomadisk liv og kasakhisk fellesskap.

Dette er ikke tilfeldig. Kasakhstan – et land med over 130 etniske grupper – har valgt kultur som brobygger og nasjonsbygger. Gjennom folkedans, mat, drakter og musikk bygger de identitet i et mangfoldig samfunn.

Annonse

Kultur brukes aktivt som et geopolitisk og diplomatisk verktøy, og signalet er tydelig: «Dette er oss. Vi er stolte av hvem vi er.»

Når jeg deltar i slike fora, ser jeg det også som min oppgave å reflektere over hvordan Norge fremstår i tilsvarende sammenhenger. Og ærlig talt – sammenligningen er tankevekkende. Hvor ofte ser vi at Norge viser frem sin egen kulturarv i møte med verden?

Les også: Freddy Kalas, Kygo og Hamsun. Dette er «folkets» bidrag til norsk kulturkanon

Er vi for forsiktige?

Ved flere anledninger, som under utdelingen av Nobels fredspris, har vi valgt å fly inn internasjonale superstjerner fremfor å bruke våre egne kulturuttrykk.

Vi har en nasjonalskatt i bunader, hardingfele, langeleik og folkedans, men hvor ofte bruker vi det som virkemiddel i diplomati og representasjon? Hvor ble det av kulokket, kvedingen og bygdedansen når Norge skal vise hvem vi er for verden?

Vi har mer enn 450 bunader – hver med sin unike historie og geografiske tilknytning. Vår folkedans, enten det er springar fra Valdres, halling fra Telemark eller rull fra Hedmark, er mer enn tradisjon – det er identitet og fortelling. Våre mattradisjoner – fra rømmegrøt og spekemat til fersk fisk og flatbrød – er både autentiske og universelle.

Det er dette vi burde vise frem når Norge står på internasjonale scener. Men det gjør vi sjelden.

Er vi blitt for forsiktige? For internasjonalt orienterte? Har vi mistet evnen til å se verdien i det norske – og forstå hvordan kultur også er strategisk kommunikasjon?

Les også: – Bunader er norsk kulturarv som fortjener norsk håndverk

Kultur splitter ikke, den forankrer

Som akademiker med bakgrunn fra både næringsliv og geopolitiske analyser ser jeg hvordan andre land – særlig i Eurasia – bruker kulturbevissthet som en del av sin nasjonale posisjonering.

De kombinerer moderne teknologi og internasjonal tilstedeværelse med lokal forankring og kulturarv. Kasakhstan er et lysende eksempel på dette. Det er en balansekunst – men den er fullt mulig. Og den virker.

Norge trenger å våge mer. Våge å vise frem det som gjør oss unike. Våge å hente frem folkedrakter, danser, instrumenter og smaker – og gjøre det med stolthet, ikke som kuriositeter.

For det er ikke nasjonal kultur som splitter – det er den som forankrer. Og i en fragmentert verden er det nettopp forankring vi trenger. Her har vi mye å lære – og mye å vinne.

Astana International Forum har minnet meg på det igjen: Kultur er ikke bare hvem vi var. Det er hvem vi fortsatt kan være – hvis vi vil.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)