«Lommebok»-metaforen er ikke bare fordummende. Den er farlig

En fysisk lommebok inneholder hverken gjeld eller kulturell kapital. (Foto: Gorm Kallestad/NTB.)
En fysisk lommebok inneholder hverken gjeld eller kulturell kapital. (Foto: Gorm Kallestad/NTB.)
Norges skyhøye forbruksgjeld og kulturfeltets evige forsvarskamp har en felles, usynlig fiende: ordet «lommebok». Metaforen har kolonisert vår økonomiske tenkning.
Om skribenten
Eirik Botten Nicolaysen er kunstner, kurator og skribent.
Sjanger Dette er et debattinnlegg. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Kan verdien av kunst og kultur måles i penger og generert oppmerksomhet i valgkampen?

Når mediene skal forklare hvordan statsbudsjettet, renteendringer eller lønnsoppgjøret påvirker oss, tyr de nesten uten unntak til ett begrep: «lommeboken».

«Dette betyr det for din lommebok», lyder overskriftene. Begrepet er lettfattelig, men det er også en kognitiv felle som koster oss dyrt, både personlig og som samfunn.

Språk er ikke nøytralt. Forskning innen kognitiv lingvistikk, blant annet ved NHH, viser at metaforer er grunnleggende for hvordan vi forstår abstrakte konsepter, som økonomi. Når vi rammer inn privatøkonomi som en «lommebok», aktiverer vi en mental modell av en fysisk beholder for penger som skal brukes.

En lommeboks funksjon er umiddelbare transaksjoner. Innholdet er ment for forbruk, ikke for vekst eller langsiktig sparing.

Annonse

Les også: Nei, unge menn er ikke manipulert til å stemme mot formuesskatten

Gjeldens usynlige plass

Det farligste med «lommebok»-metaforen er det den utelater. En fysisk lommebok inneholder ikke gjeld.

Gjeld er en forpliktelse, et abstrakt passiva på din personlige balanse. Ved å konsekvent snakke om «lommeboken», definerer vi ubevisst gjeld som en ekstern kraft, ikke en integrert del av vår økonomiske stilling. Et forbrukslån blir til «mer penger i lommeboken» – en umiddelbar positiv hendelse. Den langsiktige byrden skyves ut av den mentale rammen.

Dette er adferdsøkonomi i praksis. «Lommebok»-språket fungerer som en konstant «nudge» – en liten dytt – mot forbruk. Det forsterker vår naturlige «nå-bias», tendensen til å overvurdere umiddelbar belønning og undervurdere langsiktige konsekvenser.

Resultatet ser vi i tallene: Norges samlede usikrede forbruksgjeld var på 161,6 milliarder kroner i første kvartal 2024, en økning på 5,3 prosent fra året før.

Les også: Han gir Høyre skylden for underskuddet. Nå åpner AP lommeboken

Fra personlig gjeld til kulturell devaluering

Her ligger den spissfindige, men brutale konsekvensen for kulturfeltet. Når en hel nasjons økonomiske diskurs er kalibrert etter «lommebokens» kortsiktige logikk, smitter det over på hvordan vi verdsetter fellesgoder.

Kultur, i likhet med langsiktig sparing, gir sjelden umiddelbar, målbar avkastning i den enkeltes lommebok. Verdien av et teater, et bibliotek eller et kunstverk er kollektiv, langsiktig og kompleks. Den bygger kritisk tenkning, fellesskap og et opplyst ordskifte – selve fundamentet for et velfungerende demokrati.

Men i «lommebokens» regneark blir kultur en ren utgiftspost. Den blir en luksus vi må kutte når tidene er trange, fordi den ikke kan vise til direkte, positiv effekt på hver enkelt borgers disponible inntekt.

Kulturfeltet tvinges inn i en defensiv posisjon hvor det må legitimere sin eksistens med instrumentelle argumenter om næringsutvikling og turisme – argumenter som allerede har akseptert «lommebokens» snevre premiss.

Les også: Noen ganger må demokratiet voktes mot demokratiforkjemperne

Fra «lommebok» til «kulturell kapital»

Hvis vi skal endre våre vaner – både som forbrukere og som samfunnsborgere – må vi starte med språket. Vi må pensjonere «lommeboken» og erstatte den med begreper som fanger en mer helhetlig forståelse av verdi.

For privatøkonomien kan vi snakke om «økonomisk helse». For kulturfeltet må vi gjenintrodusere begrepet «kulturell kapital». Dette rammer inn kultur – ikke som en kostnad som tapper oss, men som en ressurs som beriker oss. Det er en investering i samfunnets intellektuelle og emosjonelle infrastruktur, som gir avkastning i form av et mer robust demokrati og økt skaperkraft.

Ved å bevisst endre ordene vi bruker kan vi endre tankesettet som ligger bak. Det er på tide å ta kontroll over vår økonomiske fortelling – og dermed sikre både vår personlige og vår kollektive kapital for fremtiden.

Les også: Økningen i hjemmefødsler er ikke vanskelig å forstå. Den er heller ikke vanskelig å stoppe

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One