Munchmuseet jublet tidligere i år over 746.000 solgte billetter i 2024.
Nå kan de nok en gang slippe jubelen løs.
Hittil i år har de økt antall besøkende med ni prosent. De har så langt hatt knappe 550.000 besøkende. Målet er 775.000 besøkende i løpet av året.
De er med andre ord på god vei til å slå årsrekorden. Bare i august kom det over 108.000 besøkende.
– August ble «all time high» med betalende besøkende, sier direktør for kommunikasjon og marked ved Munchmuseet, Harald Kvam.
Les også: Munchmuseet jubler. Knuser egne rekorder i 2024

Satser bredt
«The sky is the limit», skal man tro Munchmuseet.
Gjengen i det 13 etasjer høye bygget på Bjørvika i Oslo har i alle fall planer om å vokse mer og mer. De har plass til enda flere kunstinteresserte osloboere og turister. Over tid ønsker de å nå millionen årlig:
– Vi ønsker å bli et museum som tar en stor andel av de internasjonale turistene til Oslo. Men vi ønsker også å øke antallet lokalt besøkende, sier Kvam.
Det finnes et begrenset antall innbyggere i Oslo og omegn. Hvis alle som har kommet én gang sier seg fornøyd med et årlig besøk, når museet fort taket, påpeker avdelingsdirektøren.
– Målet er at de besøkende skal komme om igjen og om igjen.
Dette målet har Munchmuseet i bakhodet i arbeidet med kurateringen. De tilpasser tilbudet etter sesongene.
Turister ønsker kanskje å se de aller mest kjente maleriene fra Edvard Munch. Mens Oslo-folk trenger gjerne andre grunner, som arrangementer, samtaler og utstillinger av andre kunstnere for å komme tilbake.
– Vi programmerer ikke bare ting som vi tror at folk ønsker å se, og vi har en bredde i programmet vårt som også gjør at vi er relevante for veldig mange.
Les også: – Munch er kraftig overvurdert

Lange køer
Munchmuseet merker økningen av turister til hovedstaden.
Og september har startet sterkt med økning på 19 prosent fra i fjor.
Kvam viser til da det var lange køer før en åpningsdag ved museet.
Økningen i år er størst ved aldersgruppen 18 til 25 år med en vekst på 11 prosent. Museet har fått 61.000 besøkende i denne gruppen.
For de under 18 er besøkstallet på 67.000. Her er økningen på 10 prosent.
Mens den største gruppen, de over 25 år, er økningen på ni prosent. Til sammen har det kommet 421.000 besøkende i den eldste gruppen.
Kommunikasjons- og markedsdirektøren viser til at for å bli regnet som «besøkende» må det være en betalt billett. Det er ikke medregnet de som har vært innom lobbyen.
Skal vi tro Kvam kan man gange besøkende med 1,4 for å finne det totale antallet av de som var vært betalende gjester og de nysgjerrige som har stikket snuten innom bygget på Bjørvika.
Les også: Ni kvinnelige ansatte hos Kilden kjønnsforskning. Nå ansetter de mann
