Munchmuseet med beste måned noen gang. Nå er neste mål klart

Direktør for Munchmuseet, Tone Hansen, vil at gjestene kommer igjen og igjen. Og så igjen. Det reflekteres i kurateringen. (Foto: Munchmuseet.)
Direktør for Munchmuseet, Tone Hansen, vil at gjestene kommer igjen og igjen. Og så igjen. Det reflekteres i kurateringen. (Foto: Munchmuseet.)
Tone Hansen og gjengen på Munchmuseet knuste egen rekord i sommer. Nå setter de kurs mot «millionen».
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Hittil i år har 550.000 besøkt Munchmuseet i Oslo. De ligger godt an til å slå fjoråret.

Munchmuseet jublet tidligere i år over 746.000 solgte billetter i 2024.

Nå kan de nok en gang slippe jubelen løs.

Hittil i år har de økt antall besøkende med ni prosent. De har så langt hatt knappe 550.000 besøkende. Målet er 775.000 besøkende i løpet av året.

De er med andre ord på god vei til å slå årsrekorden. Bare i august kom det over 108.000 besøkende.

Annonse

– August ble «all time high» med betalende besøkende, sier direktør for kommunikasjon og marked ved Munchmuseet, Harald Kvam.

Les også: Munchmuseet jubler. Knuser egne rekorder i 2024

Direktør for kommunikasjon og marked, Harald Nygaard Kvam, melder om rekord. (Foto: Avinor/Catchlight.)
Direktør for kommunikasjon og marked ved Muchmuseet, Harald Nygaard Kvam, er strålende fornøyd med rekord. (Foto: Avinor/Catchlight.)

Satser bredt

«The sky is the limit», skal man tro Munchmuseet.

Gjengen i det 13 etasjer høye bygget på Bjørvika i Oslo har i alle fall planer om å vokse mer og mer. De har plass til enda flere kunstinteresserte osloboere og turister. Over tid ønsker de å nå millionen årlig:

– Vi ønsker å bli et museum som tar en stor andel av de internasjonale turistene til Oslo. Men vi ønsker også å øke antallet lokalt besøkende, sier Kvam.

Det finnes et begrenset antall innbyggere i Oslo og omegn. Hvis alle som har kommet én gang sier seg fornøyd med et årlig besøk, når museet fort taket, påpeker avdelingsdirektøren.

– Målet er at de besøkende skal komme om igjen og om igjen.

Dette målet har Munchmuseet i bakhodet i arbeidet med kurateringen. De tilpasser tilbudet etter sesongene.

Turister ønsker kanskje å se de aller mest kjente maleriene fra Edvard Munch. Mens Oslo-folk trenger gjerne andre grunner, som arrangementer, samtaler og utstillinger av andre kunstnere for å komme tilbake.

– Vi programmerer ikke bare ting som vi tror at folk ønsker å se, og vi har en bredde i programmet vårt som også gjør at vi er relevante for veldig mange.

Les også: – Munch er kraftig overvurdert

August 2025 er den mest besøkte måneden på Munchmuseet. Økt turisme til hovedstaden trekkes frem som årsak. (Foto: Harald Nygaard Kvam.)
August 2025 er den mest besøkte måneden på Munchmuseet. Økt turisme til hovedstaden trekkes frem som årsak. (Foto: Harald Nygaard Kvam.)

Lange køer

Munchmuseet merker økningen av turister til hovedstaden.

Og september har startet sterkt med økning på 19 prosent fra i fjor.

Kvam viser til da det var lange køer før en åpningsdag ved museet.

Økningen i år er størst ved aldersgruppen 18 til 25 år med en vekst på 11 prosent. Museet har fått 61.000 besøkende i denne gruppen.

For de under 18 er besøkstallet på 67.000. Her er økningen på 10 prosent.

Mens den største gruppen, de over 25 år, er økningen på ni prosent. Til sammen har det kommet 421.000 besøkende i den eldste gruppen.

Kommunikasjons- og markedsdirektøren viser til at for å bli regnet som «besøkende» må det være en betalt billett. Det er ikke medregnet de som har vært innom lobbyen.

Skal vi tro Kvam kan man gange besøkende med 1,4 for å finne det totale antallet av de som var vært betalende gjester og de nysgjerrige som har stikket snuten innom bygget på Bjørvika.

Les også: Ni kvinnelige ansatte hos Kilden kjønnsforskning. Nå ansetter de mann

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)