Det er en regnfylt tirsdagsmorgen i oktober, men på Sentralen yrer det av liv.
Markedsføringsbyrået Synlighet har leid restauranten Hitchhiker til frokostmøte. Byråleder Øystein Opperud står ved inngangspartiet og håndhilser på gjestene idet de kommer inn.
Sentralen – Oslos mest sentrale beliggenhet
Paraplyer lukkes og høstjakker ristes, samtidig som lokalet fylles opp. Opperud nevner aller først Sentralens beliggenhet som en supergod grunn til å arrangere frokostmøte i akkurat dette lokalet.
Sentralen ligger i Kvadraturen, midt mellom Oslo S og Nationaltheatret. Trikk, buss og T-bane stopper rett ved.
– Alle kan lett komme seg til og fra frokostmøtet. Det er praktisk for gjestene. Atmosfæren i lokalet er god, og restauranten er kul, sier Opperud.
Det er en unik varme i restauranten Hitchhiker. Noe særegent oppstår idet den nakne betongen, fra da bygget huset Christiania Sparebank på 1800-tallet, møter dagens asiatisk-inspirerte interiør.

Oppskriften på et vellykket frokostmøte
– Hvorfor arrangerer Synlighet frokostmøter?
– Det dreier seg om å møte markedet, se hver enkelt kunde og formidle kunnskap. Vi får vist frem et miljø som kan mye på disse frokostmøtene. Vi får rett og slett vist hvem vi er. Dette er vår måte å ta posisjon som en oppdatert aktør på. Frokostmøter er et viktig ledd i markedsføringen.
Opperud mener du bør være tidlig ute og booke lokale til frokostmøte opptil et par måneder i forveien, spesielt om du er ny i gamet. Da kan du bruke tiden frem mot frokostmøtet på å bygge kontaktlister.
– Hvorfor er det så viktig å bygge lister?
– Når mulige kunder, ansatte og samarbeidspartnere melder seg på frokostmøter, får vi kontaktinformasjonen deres. Da kan vi fortsette kommunikasjonen, via andre kanaler, når møtet er avsluttet.
Han forteller at frokostmøtene bidrar til verdifulle utvidelser av nettverket hver eneste gang.
– Vi har titusener i vår kontaktliste som vi inviterer til frokostmøtene, etter å ha bygget lister i mange år. Møtet i dag ble utsolgt på åtte timer, og vi hadde også en lang venteliste.
Han legger til at restauranten på Sentralen ikke bare er optimal med tanke på lokale og beliggenhet, men at alle som jobber på Sentralen, er proffe, imøtekommende og hyggelige.
– Som kunde her på Sentralen føler du deg sett.

Sentralen fikser alt
Rikke Haakenstuen, leder for marked og kommunikasjon på Sentralen, syklet til jobb i dag og har fortsatt et par regndråper glitrende i håret. Hun peker mot de enorme vinduene som inviterer bybildet helt inn i restauranten og sier at folk liker den spesielle stemningen de gir.
– På Sentralen gjennomfører vi flere tusen arrangementer i året. Bookingavdelingen vår kan alt om priser, pakker, hva som er mulig og når det er ledig.
Etter å ha booket lokale kommer du til de erfarne og flinke produsentene våre. De hjelper deg gjennom alt det praktiske med arrangementet ditt. Om du har glemt noe, husker de det.
Hun titter mot de store vinduene. Restauranten er fargerik og innbydende. Den våte asfalten i Tollbugata sender glimt av lys inn. Nesten som store glassmalerier males bybildet inn i restauranten.
– Når gjestene kommer, er alt tilrettelagt for at frokostmøtet skal bli vellykket. Vi fikser oppskåret frukt, påsmurte croissanter, juice og kaffe for deg og dine gjester.
Sentralen rydder bort Hitchhikers bord og stoler, og lager et hyggelig kinooppsett. I restauranten er det plass til 100 gjester.
– Lokalet er så sentralt og tilrettelagt at et frokostmøte nesten kan oppleves som et kafébesøk på vei til jobb!

Et velsmurt maskineri
Kommunikasjonsmedarbeider på Sentralen, Ingrid Kirchoff, viser vei videre gjennom restaurantlokalet.
Hun stopper og peker opp i taket, der lerretet vanligvis er skjult mellom takbjelkene.
– Alt utstyr er klart til bruk. Når du skal holde frokostmøtet ditt, trenger du bare tenke på din egen presentasjon, som du plugger rett i.
Når du booker frokostmøte på Sentralen, er projektor og lerret, to mikrofoner og tilkobling til lyd gjort klart for bruk. Trenger du hjelp til å bruke utstyret, får du selvfølgelig hjelp av Sentralens vertskap.
Det er også mulig å booke en av Sentralens flinke teknikere ved behov, for eksempel om du ønsker å gjøre videoopptak eller strømme arrangementet.

Er du interessert i å arrangere frokostmøte på Sentralen?
Sentralen er hele Oslos arrangementshus – for aller typer arrangementer. Fullstendig oversikt over alle lokaler til leie finner du her.
Sentralen har flere lokaler som passer til frokostmøter. Nå er også restauranten Hitchhiker oppgradert og spesielt bra tilpasset frokostmøter for opptil 100 personer.
For å booke lokale kan du sende en uforpliktende forspørsel gjennom Sentralens bookingskjema. Du kan også sende en e-post til [email protected] eller ringe på 22 47 25 00.
Ønsker dere å se de ulike lokalene, tar vi dere gjerne imot på en gratis befaring. Dette må avtales i forkant, slik at vi kan være sikre på at lokalene er ledige dagen dere ønsker å se.
Om dere velger å leie lokale hos oss, vil en av våre produsenter planlegge frokostmøtet sammen med dere.

Umiddelbar effekt
Noen dager senere forteller Øystein Opperud i Synlighet at frokostmøtet resulterte i tre jobbsøkere allerede da de var på vei ut av arrangementet. Byrået fikk dessuten solgt to foredrag, og de fikk bestilling på markedsanalyser.
– Frokostmøtet på Sentralen ga en umiddelbar effekt!
Les også: Få 20 prosent rabatt på leie av podcaststudio hos Sentralen
