Bandet har øvd i stillhet i nesten ti år. Nå skal de spille på Subjektprisen

Bandet rose.mjölk.oske tar avstand fra tradisjonelle bandbilder, og ønsker ikke å stå frem med navn og bilde. Banneret med logoen er produsert en billedkunstner i deres krets. (Foto: Privat.)
Bandet rose.mjölk.oske tar avstand fra tradisjonelle bandbilder, og ønsker ikke å stå frem med navn og bilde. Banneret med logoen er produsert en billedkunstner i deres krets. (Foto: Privat.)
Maleri, middelalder og myter. Det mystiske bandet rose.mjölk.oske har en rekke utradisjonelle inspirasjonskilder.
Sjanger Dette er en pressemelding. En pressemelding er en tekst som sendes til media for å spre informasjon med nyhetsverdi. Subjekts pressemeldinger har til hensikt å kommunisere Subjekts egne virksomhet.
Saken er Det nyopprettede bandet rose.mjölk.oske spiller på Subjektprisen 16. desember.

– Hei, rose.mjölk.oske. Snodig navn. Hva betyr det?

– Rosen, mjølka og oska hev jo saman, og ikkje minst kvar for seg, fleire ulike eigenskapar. Men eg tenkjer ofte på Paul Celans dikt «Dødsfuge» (1948), svarer A, talsperson for rose.mjölk.oske.

«Svart gryningsmjølk, vi drikk ho om morgon, vi drikk ho om natti, vi drikk og vi drikk», lyder det i diktet (Olav H. Hauges omsetjing).

– Celan skriv i dette diktet om Holocaust – om konsentrasjonsleirenes jødar, og at mjølka dei vert gjevne, var fylt av oska frå dei daude som steig opp frå krematoriepipane og ned att frå himmelen alle vekas døgn til ende. Rosane legg vi enno på vassflatane kvar oska enno ligg i flak som ikkje synk, fortsetter A.

Annonse

– Men namnet vårt hev nok flere tydningar, altså.

– Hva slags musikk spiller dere?

– Kyrkjefaderen Origines skreiv kort og godt «Apokatastasis Panton» – «Alle vil nå frelse». Vi er ganske opptekne av nett det. Denne ideen og påstanden om at heile vår lagnad som slekt og art er eitt, både i dette livet, og i det uviselege og hinsidige. Kva er Nåde? Kva er Dom? Er dei gjensidig utelukkande eller er dei eitt og same? I ulike songar og songsyklusar utforskar vi desse muligheitane, med den skrinne kunnen og dei skrinne verktøya vi hev for hand. Noko av musikken vil kan hende minne om orkestral støyrock à la bandet Swans. Noko av musikken vår vil kan hende ligne på ein litt dunklare og mellomaldersk utgåve av det svenske bandet Flaskkvartetten, sier A.

Men de har ikke bare musikalske inspirasjoner. Også malerier har formet dem kunsterisk:

– For nokre år sidan var vi særdeles opptekne to bileter av Arnold Böcklin. Det ene er hans mest kjende: «Dei daudes øy» (1886), og det andre er, kan hende hans minst kjende, «Dei levandes øy» (1888). Vi jobba lenge med dei to bileta som ein slags dogmatisk dikotomi. Kvar enkelt song skulle liksom vere ein slags framsyning av enten dei daudes eller dei levandes øy. Vi jobbar korkje like strengt eller dualistisk no for tida. Heldigvis.

– Hvem er medlemmene, og hva er bakgrunnen deres?

– Våre namn, våre andleter, våre oppvekstvilkår og våre cv-er føles ikkje viktig å presisere for å presentere musikken vår. Nokre av våre medlemmer er profesjonelle musikarar, andre er ikkje det. Nokon kjem hev ein hovudakelig «klassisk» orkesterbakgrunn, nokon kjem frå ein hovudakelig jazz-bakgrunn, nokon kjem frå støy/metal. Nokon i bandet er engasjert i mange band og prosjekter, andre er ikkje det, svarer A, og fortsetter:

– Eg er til dømes ingen profesjonell musikar, men jobbar med og kring bøkar til dagleg. Dette ensemblet har dei siste ni åra vært min, med nokre få unntak, einaste, men definitivt viktigaste musikalske verksemd.

– Hva er målet med prosjektet?

– Oswald Spengler seier ein stad i «Der Untergang des Abendlandes» (1918) at den gotiske katedralen er «frykt gjort om til stein». Nokre av våre songar hev nok ein lignande ambisjon. Nett det er jo ikkje heilt enkelt å få til, men vi trøystar oss med at det er viktigare kva man prøver på, enn kva man faktisk får til. Var det Edith Stein som skreiv at «Art is many things, but furthermost, the spoils of failure», spør A retorisk. Hen går videre:

– I bestrebelsen det er å prøve å lage noko som er fint, så trur og håpar vi at vi både blir betre kunstnarar og betre medmennesker. Innad i ensemblet seier vi ofte til kvarandre at «det er tre viktige ting i livet – å vere snill, å vere streng, og å prøve lage ein fin song.»

– Har dere noen musikalske forbilder?

– Veldig mange. For korthets skuld kan vi nemne fire av dei som enno er i live: Dominik Fernow (særleg dei to prosjekta hans «Vatican Shadow» og «Christian Cosmos»), den estiske komponisten Arvo Part, den polske komponisten Jacaszek, og den svensk-amerikanske komponisten Kali Malone.

– Hva er forventningene i forkant av Subjektprisen?

– Vår tro og vår frykt er i førehand av denne anledninga den same som i førehand av alle andre anledningar: einkvar får til slutt som fortjent, men kan hende ikkje med ein gong, sier A.

Bandet har spilt sammen i ni år. Og neste år planlegger de for første gang å gi ut musikk. EP-en er titulert «Fem songar til dyra i jegerens draum.» Om musikken bandet har komponert i anledning prisutdelingen, skriver de dette:

Menneska trur verda er skapt og delt i to.
For menneska sjølv er son og datter, mor og far

skapt og delt i to

men det finns enno born i verda
født or mange mødre

born som er meir enn blod og meir enn hug og meir enn minne

og deira mødre er mange – eit skjelvande kor
og i deira midte fødas ljos or ljod.

Verda er ikkje delt i to.

Og ljoset fødd or ljod
treng seg inn i alle verdas minste skår og lukar –
beskjedne hól i hus og kroppar.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner