Fortsatt på frifot etter dristig kunstkupp

Matisse-verker stjålet på høylys dag

Politiet på plass ved Mario de Andrade-biblioteket i São Paulo, der verkene ble stjålet 7. desember. (Foto: Nelson Almeida/AFP.)
Politiet på plass ved Mario de Andrade-biblioteket i São Paulo, der verkene ble stjålet 7. desember. (Foto: Nelson Almeida/AFP.)
Titalls «uvurderlige» verker av Henri Matisse og Fernand Léger er stjålet fra en utstilling i Brasil.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Flere kunstverker, blant annet fra Henri Matisse, er stjålet fra et bibliotek i São Paulo, Brasil.

Mer enn 13 kunstverk er stjålet fra Mário de Andrade-biblioteket i São Paulo. Blant dem er åtte grafiske arbeider av Henri Matisse, bekrefter myndighetene.

Ifølge brasiliansk politi ble ranet gjennomført midt på dagen søndag, da to menn gikk inn hovedinngangen, overmannet en vekter og et eldre ektepar, før de forsvant.

De skal ha tatt med seg åtte Matisse-trykk og minst fem trykk av Candido Portinari, ifølge BBC. Verker av franske Fernand Léger skal også ha forsvunnet.

En av de antatte gjerningsmennene ble pågrepet mandag, etter at politiet analyserte opptak fra byens overvåkingssystem. Myndighetene sier de også har funnet fluktbilen, men en annen mistenkt er fortsatt på frifot, skriver CNN.

Annonse

Les også: Naken og manisk utenfor Nidarosdomen. Jeg får gåsehud

Originaltrykk fra kunstboken «Jazz», her utstilt i Apolda, Tyskland, skal være stjålet. (Foto: Jens Meyer.)
Originaltrykk fra kunstboken «Jazz», her utstilt i Apolda, Tyskland, skal være stjålet. (Foto: Jens Meyer.)

Uvurderlig

De stjålne verkene inngikk i utstillingen «Fra bok til museum», et samarbeid mellom biblioteket og São Paulos moderne museum, som handlet om kunstbøker. Søndag var siste dag av utstillingen.

Eksperter kaller verkene uvurderlige:

– Verkene har kulturell, historisk og kunstnerisk verdi, og kan derfor ikke vurderes kun ut fra økonomiske kriterier, sier lokale myndigheter til CNN.

BBC melder at minst ett av Matisse-verkene stammer fra kunstnerens «Jazz», en begrenset bokserie med originale, fargesterke stensiltrykk fra 1947, basert på Matisse’ egne découpager.

Les også: Munchmuseet vil utfordre virkeligheten: – Viktigere enn noensinne

Da Henri Matisse mistet bruken av beina sine, fokuserte han på utklipp. Det resulterte i en periode med enkle former og klare farger. Her i sitt atelier med assistent Lydia Delectorskaya. (Foto: Presse.)
Da Henri Matisse mistet bruken av beina sine, fokuserte han på utklipp. Det resulterte i en periode med enkle former og klare farger. Her i sitt atelier med assistent Lydia Delectorskaya. (Foto: Presse.)

Fanget på overvåkingskamera

Brasilianske medier har publisert video som angivelig viser de to mennene løpe nedover gaten med en sekk full av kunst. Bibliotekbygningen er utstyrt med kameraer med ansiktsgjenkjenning, og byen har et av landets mest omfattende overvåkingssystemer, skriver BBC.

Hyperallergic skriver at en av ranerne på et tidspunkt skal ha lagt flere av kunstverkene ved en søppelhaug før han gikk videre, ifølge video fra Globo.

Myndighetene bekrefter overfor Hyperallergic at etterforskningen pågår for å finne både gjerningsmenn og de stjålne verkene.

Les også: Historisk: Hun blir den første til å lede Trondheims to største kunstmuseer

Det tok ikke lang tid etter det spektakulære tyveriet i Louvre før publikum igjen slapp inn i museet. Målet for verdens kunstinstitusjoner er å være åpne og lett tilgjengelige for publikum – og ikke framstå som de rene fort. (Foto: Emma Da Silva/AP/NTB.)
Ranet i São Paulo kommer bare uker etter det spektakulære tyveriet i Louvre i Paris. (Foto: Emma Da Silva/AP/NTB.)

En bølge av kunstkriminalitet

Ranene kommer mindre enn to måneder etter et spektakulært innbrudd i Louvre i Paris, der tyver stakk av med smykker verdt over 100 millioner dollar, skriver CNN.

Eksperter peker på at kunstinstitusjoner er blitt mer attraktive for kriminelle nettverk, skriver CNN.

– Museer er relativt myke mål, sier Remigiusz Plath fra Den internasjonale komiteen for museumssikkerhet (ICMS) til CNN, og fortsetter:

– Du kan gå rett inn og se gjenstandene foran deg. Og hvis du bruker fysisk makt, er det få hindringer mellom deg og verdiene.

Politiet i São Paulo arbeider nå med å identifisere den andre mistenkte og å spore verkene som forsvant.

– Etterforskningen fortsetter for å identifisere den andre gjerningsmannen og lokalisere de stjålne kunstverkene, sier en talsperson for delstatsmyndighetene, skriver Hyperallergic.

Les også: De sitter på Kultur-Norges pengesekk. Så mye tjener de i Kulturrådet

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner