Et «rekordår» for kunsttyverier: Slik jobber norske museer

I 1994 var det en smal sak for Pål Enger å klatre ut med maleriet «Skrik» av Edvard Munch fra Nasjonalgalleriet. Siden har det skjedd mye med sikkerheten. (Foto: Stig B. Hansen/NTB.)
I 1994 var det en smal sak for Pål Enger å klatre ut med maleriet «Skrik» av Edvard Munch fra Nasjonalgalleriet. Siden har det skjedd mye med sikkerheten. (Foto: Stig B. Hansen/NTB.)
Syv minutter og noen glasskår var alt som skulle til før tyver forsvant med uvurderlige kunstskatter fra Louvre. Norske museer utviklingen tett.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Slik møter norske museer et «rekordår» for kunstkriminalitet.

I 2025 har vært et «rekordår» for internasjonale kunst- og museumstyverier.

Kunstnettstedet Artnews kaller det et «rekordår»

Det ble oppslag verden over, da tyver tok en lift opp til en av balkongene på Louvre, et av verdens eldste, største og mest kjente museer, den 19. oktober. Syv minutter og noen glasskår senere var det hele over, og museets sikkerhetsansvarlige ble gjort til skamme.

I desember ble flere Henri Matisse-verker stjålet i fra en utstilling i São Paulo, og 600 kulturskatter ble stjålet fra museet i Bristol. Dette kommer etter en rekke tyverier der ofte verdier for hundrevis av millioner kroner har forsvunnet på minutter: En liste fra Artnews ramser opp ni tyverier fra 2025, der tyvodset i flere tilfeller er uvurderlig.

Annonse

– Det er klart vi følger med på utviklingen, sier kommunikasjonssjef på Kode i Bergen, Maria Eleni Tripodianos.

Les også: Derfor stjeler de kunst som ikke kan omsettes på markedet

Direktør ved Kode, Petter Snare. (Foto: Dag Fosse/Kode.)
Museene Kode i Bergen, her ved direktør Petter Snare, huser både egne og innlånte nasjonalskatter. (Foto: Dag Fosse/Kode.)

Løpende vurderinger

Tyveri er bare én av de mange risikofaktorene et museum må forholde seg til, forteller Tripodianos fra Bergen:

– Vi har strenge rutiner fra før og gjør jevnlige overveiinger og tiltak – både på preventivt arbeid og eventuelle trender.

Sikkerhet er alltid en del viktig del av samtalen når museet låner eller låner ut kunst, forteller hun:

– Vår erfaring er at vi kommer langt med gode rutiner, og felles forståelse.

Kode jobber for at sikkerhetstiltakene skal være minst mulig forstyrrende for publikum:

– Vi jobber kontinuerlig med sikkerhet, og prøver å ikke la det påvirke for mye hvordan publikum opplever kunsten, sier Tripodianos, og fortsetter:

– Tilgjengelighet er viktig og denne balansen mellom sikkerhet og åpenhet er noe vi i museene må ta avgjørelser på hele tiden.

Kjente kunstverker vil være mer eller mindre umulige å omsette på et åpent marked, men Kode-profilen vil ikke spekulere i hva som kan være motivasjonen.

Les også: Katten forsøkte å snike seg inn på museet i årevis. Nå sørger Japan over hans død

Direktør for Munchmuseet, Tone Hansen (t.v.) og tidligere president for USA, Barack H. Obama. (Foto: Munchmuseet.)
På Munchmuseet er de vant til å ta sikkerheten på høyeste alvor. For eksempel når direktør Tone Hansen (t.v.) får profilerte gjester på besøk. (Foto: Munchmuseet.)

Følger nøye med

Sikkerhetssjefen på Munchmuseet i Oslo, Joakim Barane, forteller at de følger løpende med på hendelser om dette.

En løpende vurdering av trusselbilde er en viktig del av Munchmuseets sikkerhets- og beredskapsarbeid, forteller Barane:

– Museumssikkerhet er ikke statisk, men bygger på kontinuerlige risikovurderinger der både nasjonale og internasjonale erfaringer inngår.

Han vil ikke avsløre for mye: De er forsiktige med å kommentere konkrete sikkerhetstiltak. Han vil heller ikke spekulere i hvorvidt det er snakk om noen «bølge», men å forholde seg til det til enhver tid gjeldende trusselbildet. Munchmuseet inngår i internasjonale nettverk som utveksler er faringer med sikkerhet, forteller Barane.

– Hvordan påvirkes utlån av kunst og forholdet til forsikringsselskaper når flere profilerte tyverier skjer på kort tid?

Barane vil ikke gå inn på det konkrete, men forteller at sikkerhet er en vesentlig del av prosessen for alle parter når de låner ut kunst.

– Dialog med forsikringsselskaper og samarbeidspartnere er en etablert del av arbeidet. Sikkerhet, risiko og ansvar vurderes grundig i hvert tilfelle.

– Hvordan balanserer dere hensynet til sikkerhet med museenes oppdrag om tilgjengelighet og åpenhet?

Formidling og beskyttelse er helt grunnleggende, forteller Barane:

– Dette er en dynamisk og risikobasert prosess, der målet er å ivareta begge hensyn best mulig til enhver tid. Tilgjengelighet og sikkerhet er ikke motsetninger, men hensyn som må avveies kontinuerlig.

Les også: Munchmuseet vil utfordre virkeligheten: – Viktigere enn noensinne

Yayoi Kusama, «Hymn of Life» (2015) på Henie Onstad kunstsenter. (Foto: Vegard Kleven.)
Det er vanskelig å stikke av med hele akkurat Yayoi Kusamas «Hymn of Life» (2015) fra Henie Onstad kunstsenter, men de huser stadig internasjonale storverker. Museet følger bransjens beste rutiner, forsikrer kommunikasjonsansvarlig Therese Manus. (Foto: Vegard Kleven.)

– Viktig påminnelse

Også Nasjonalmuseet har en løpende sikkerhetsvurdering, forteller avdelingsdirektør administrasjon, Rune Bjerkås. I likhet med sine bransjekolleger vil han ikke gå i detalj om hvordan de vurderer sikkerhetssituasjonen akkurat nå:

– Vi evaluerer alltid vår egen virksomhet i forhold til hendelser i omverdenen og vi oppdaterer situasjonsforståelsen deretter. Dette er kontinuerlig prosess vi aldri kommer til å bli ferdig med.

Det er alltid en risiko i å vise frem kunst for publikum, men Bjerkås forsikrer om at Nasjonalmuseet er veldig trygt:

– Vi har et nytt museumsbygg som er bygget spesifikt for å ta vare på kunst. Vi kan aldri si at sjansen for tyveri er lik null, men slik sikkerheten er nå, er den veldig liten.

Markeds- og kommunikasjonsdirektør på Henie Onstad kunstsenter, Therese Manus, forteller at på Høvikodden følger de også beste praksis i museumssektoren:

– Hendelsene den siste tiden er en påminner om hvor viktig det er å være ekstra bevisste museets ansvar – å sikre og forvalte samlingen på en trygg måte.

Les også: 7 millioner og ulovlig drift. Ingen hindring for å sitte i Kulturrådet

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo