Kanselleringskultur frarøver oss vår oppmerksomhet

I kanselleringsprosessen opptrer den offentlige konsensus førende, skriver student Ingeborg Frich Molteberg.
I kanselleringsprosessen opptrer den offentlige konsensus førende, skriver student Ingeborg Frich Molteberg.
Fokuset burde være på hva vi vil oppnå, ikke bare hva vi er imot, skriver Ingeborg Frich Molteberg.
Sjanger Dette er et debattinnlegg. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Kanselleringskultur stjeler vår oppmerksomhet.

Dagens tidsånd er kjent for at alle som ytrer seg imot majoriteten på sosiale medier, risikerer å havne i kontroverser og i verste fall bli utstøtt. Det gjelder alt fra kjendiser og tv-selskaper til vanlige folk. Fenomenet har fått navnet kanselleringskultur. 

Nyhetsbildet inneholder daglige innslag av ytringer fra noen som bryter med den gitte offentlige normen. Fenomenet er blitt noe som karakteriserer vår tid og opptar mye av vår dagligdagse oppmerksomhet.

Dette er ikke bare et amerikansk fenomen, slik mange tror.

I fjor høst var jurist Cecilie Hellestveit i hardt vær etter uttalelser om internasjonalisering av akademia, som førte til at hun ble stemplet som fremmedfiendtlig og nasjonalistisk. Aggresjonen og søkelyset på dem med avvikende meninger forbigår landegrenser. I lys av kvinnedagen har nye J.K. Rowling-uttalelser fått en ny runde i den norske samfunnsdebatten.

Annonse

I kanselleringsprosessen opptrer den offentlige konsensus førende. Majoritetens enighet impliserer en tilstedeværende selvfølgelighet alle burde abonnere på. Det er ingen streben etter åpen dialog, forforståelse og tilgivelse. Tvert imot blir den tiltaltes ytringer marginalisert i debattens polarisering. I denne prosessen inngår vi en farlig forsoning om at mennesker ikke har rom for feil – eller at det ikke er rom for uenighet og dialog. Dermed blir det heller ingen fremgang.

Les også: Høyreekstremister og politisk korrekte kanselleringsaktivister er likere enn de liker

Behovet for en mer krevende dialog

I kanselleringsprosessen og medieoppstyret markeres også partenes moral. Slik som da MDG-politiker Camilla B. Langen kalte J.K. Rowlings siste uttalelser «transfobiske». Dette skaper et inntrykk av moralsk overlegenhet. Dermed blir deltagelsen desto mer fristende for de angivelig mest moralsk blant oss. Men hva oppnås ved å markere avstand og forakt for andres uttalelser?

Følgende spørsmål oppstår: Er det verdt å anvende vår tid på å poengtere uenigheter? Når alternativet er å bruke tid og krefter på å forbedre egen utfoldelse? Når vi heller kan ta valg som er forenelige med egne verdier? Etter min oppfatning er svaret et klart nei.

Kanselleringskulturen forringer samfunnet. Den konstante uthengningen sender signaler til tilskuerne som skaper frykt, som fører til fravær fra debatten. Dermed økes forventingene til en feilfri utfoldelse for nye generasjoner. I tillegg kommer forventingen om at dersom uenighet oppstår, eller feil blir begått, følger en kamp for å bli tilgitt. Fenomenet og dens påfølgende varsomhet og frykt opptrer i våre daglige relasjoner. Hvis det er noe vi ikke trenger mer av i verden, er det polarisering.

Vi behøver et skifte. Feilplassert fokus på flyktige innlegg og debatter er lite produktivt. La oss rette vår oppmerksomhet mot langsiktige prosjekter: Åpen dialog og diskusjon ut ifra underliggende prinsipper burde dominere.
Fokuset burde være på hva vi ønsker å oppnå, ikke bare hva vi er imot, som er langt mindre krevende å ha en mening om.

Ingen av oss besitter uendelig med oppmerksomhet. Med tanke på dagens kamp om oppmerksomhet på alle sosiale medier er det derfor vesentlig å behandle den kostbart. Gi plass til kamper det er verdt å ta, over tid.

For å sitere dikteren Emily Dickinson: «Å ernære seg på Tilbakeskritt – Svekker – Fremgangen– ».

Les også: Hva vi snakker om når vi advarer mot «woke» og kanselleringskultur

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg