Er det Tonos jobb å bedrive potensielt splittende kjønnspolitikk?

Willy Martinsen, kommunikasjonsdirektør i Tono, har uttalt seg om kvinneandelen blant norske låtskrivere. Det reagerer musiker Øyvind Mathisen på. (Foto: Tono.)
Willy Martinsen, kommunikasjonsdirektør i Tono, har uttalt seg om kvinneandelen blant norske låtskrivere. Det reagerer musiker Øyvind Mathisen på. (Foto: Tono.)
Tono ønsker å inspirere og løfte frem kvinnene, slik at de får troen på seg selv og kan skrive mer musikk. Det er velment, men nedlatende, skriver Øyvind Mathisen.
Sjanger Dette er et debattinnlegg. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Musiker Øyvind Mathisen er kritiks til Tono nye kjønnskampanje. Tono er en musikkbransjeorganisasjon som forvalter låtskriveres og tekstforfatteres økonomiske opphavsrett.

Tono har lansert en kampanje de kaller «La flere bli hørt». Tallene som presenteres, viser at kvinneandelen blant norske låtskrivere er lav. Kommunikasjonsdirektør Willy Martinsen syns det er «trist og alvorlig at mange kvinner med talent for å skrive musikk og sangtekster ikke har fått utviklet det.» Vi må selvfølgelig se bort fra at mange av våre største musikalske eksportvarer for tiden er kvinner.

Det er interessant at Martinsen snakker om «talent» som ikke har fått mulighet til å «utvikle» seg. Her trengs det altså inspirasjon og vilje til å løfte frem kvinnene, slik at de får troen på seg selv og kan begynne å skrive mer musikk. En velment tanke, men også ganske nedlatende.

Les også: 2 av 10 låtskrivere er kvinner. Tono synes det er trist

En alternativ forklaring

Grunnpremisset syntes å være dette: Om ikke kjønnsfordelingen er tilnærmet 50/50, må det skyldes en svikt i systemet eller at det underrepresenterte kjønn møter motstand slik at de ikke ønsker å satse på, i dette tilfellet, en karriere innen låtskriving. Eller at de mangler forbilder og så videre. Det kan ikke handle om valg og prioriteringer og interesser. For hva er i så fall da problemet?

Annonse

Man kunne jo selvsagt trekke inn ulike faktorer i forklaringen på hvorfor kjønnsfordelingen er som den er. For eksempel denne: Låtskrivere er nesten utelukkende frilansere. Og bare 30 prosent av selvstendig næringsdrivende i Norge er kvinner. Det ser med andre ord ut til at det er sammenheng mellom behovet for økonomisk trygghet og viljen til å satse som blant annet låtskriver.

Les også: Hele poenget med kjønnsteorien er å være vanskelig

Kvinner er ønsket

Det andre forslitte premisset er dette: Det er bare når kvinneandelen er lav at det er «trist og alvorlig».Vi ville nok ikke blitt servert en lignende uttalelse fra kommunikasjonsdirektøren om menn var i mindretall, slik de er i akademia for eksempel.

Blir kvinnelige låtskrivere møtt med fordommer og kjipe holdninger? Det gjør de nok dessverre fra tid til annen. Og det er selvsagt ikke greit.

Men man kan også argumentere for det motsatte: For det blir jo også utvist stor velvilje og iver etter å få kvinner inn i tradisjonelt mannsdominerte yrker. Bare ta denne kampanjen og Martinsens uttalelse som eksempel. Det er «trist og alvorlig» at kvinner er underrepresentert. Det er en ganske klar beskjed om at de er dypt ønsket.

Les også: Fryktkulturen har spredd seg som ild i tørt gress i USAs underholdningsbransje og næringsliv

Moralsk indignasjon hjelper ingen

Et annet spørsmål: Hvorfor skal et samvirkeforetak som Tono, hvis hovedformål er å fremme og ivareta medlemmenes økonomiske interesser og rettigheter, bedrive potensielt splittende kjønnspolitikk?

Hvis det for eksempel hadde blitt bestemt at 50 prosent av låtskriverne bak enhver poplåt som spilles på P3, være kvinner (omtrent slik Oscar-prisens nye mangfoldsregler legger opp til), ville det nødvendigvis bety færre jobbmuligheter for mannlige låtskrivere.

Tonos kampanje er selvsagt ikke så ekstrem, men man kan spørre seg på hvilken måte det tjener organisasjonens medlemmer å bli fortalt hvor dypt problematisk det er at det er så mange menn blant dem.

«La flere bli hørt»-kampanjen hviler altså på diskutable premisser. Tono håper at «så mange som mulig av organisasjonens medlemmer vil være med og dele informasjonsbilder om saken på Instagram».

Men statistikken gjør oss ikke nødvendigvis noe klokere, og den moralske indignasjonen slike kampanjer skaper, hjelper trolig hverken kvinnelige låtskrivere eller organisasjonens øvrige medlemmer.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One