Kulturrådets hemmelighold er fagfiendtlig og utdatert. Her er et forslag til en ny modell

Artikkelforfatteren mener Kulturrådet kan se til en løsning brukt for å utsmykke kommunale hus i Oslo. Bildet er fra Oslo rådhus.
Artikkelforfatteren mener Kulturrådet kan se til en løsning brukt for å utsmykke kommunale hus i Oslo. Bildet er fra Oslo rådhus.
Vi kan ikke fortsette å sette bukken til å vokte havresekken, skriver Paul Grøtvedt.
Sjanger Dette er et debattinnlegg. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Kunsthistoriker og kritiker Paul Grøtvedt melder seg på i debatten om Kulturrådets kunsterstøtte, med utgangspunkt i egen erfaring som komitémedlem.

Kulturrådet får mye kritikk i mediene for tiden. Den går hovedsakelig på hemmelighold av utvalgsmedlemmenes kvalitetsvurdering av kunstnerne som søker stipend og annen støtte. Det dreier seg altså om å skjule hvordan de kunstneriske fagfellene juryerer og begrunner sin fordeling. Å holde denne faglige vurderingen hemmelig oppleves nok for mange suspekt.

Det finnes ingen faglig gode grunner for en slik ordning. Kulturrådets egen begrunnelse ligner mer på bevisst tåkelegging enn faglig avklaring, men vi merker likevel lukten av makt og kunstpolitisk styring. Her er ikke bare hemmeligholdet et fagfiendtlig grep, dagens kunstneriske fagfellevurdering er også utgått på dato.

Les også: De deler ut over en milliard skattekroner årlig. Men greier bare å forsvare seg i lukkede rom

En konflikt med lange røtter

Prinsippet om kunstnerisk fagfellevurdering dukker først opp som en spe spire på 1880-tallet, da en del kunstnere kom i konflikt med datidens kunstforeninger. På den tiden var det ingen andre utstillingssteder her i landet enn de rundt 15 kunstforeninger som hovedsakelig lå i de store byene. De var private og drevet av det gode borgerskap, som finansierte driften gjennom donasjoner, salg av kunstverk og loddsalg. Hensikten var å vise borgerne høyverdige kunstverk, som foreningens styre valgte ut som best egnet for utstilling.

Annonse

Konflikten mellom kunstnerne og kunstforeningen gikk ikke på hvem som hadde best vurderingskompetanse. Det ville være uhørt, for kunstforeningene var jo privateide. Striden gikk ut på at kunstforeningene prioriterte eldre og mer romantisk orienterte billedkunstnere, enn de yngre som malte naturalistisk og sosialrealistisk. Det var ikke stort de naturalistiske kunstnerne kunne gjøre med denne favoriseringen av de eldre og høyt estimerte kunstnerne, men det etterlot en indre kompetansestrid i kunstnerstanden som bare har forverret seg med årene.

Den gang var det ikke mange profesjonelle kunstnere, men i dag er det bortimot 30.000 av dem. Et enormt stort antall som uttrykksmessig spriker i alle retninger. Å snakke om fagfellekompetanse innenfor dette kaos av kunstneriske strategier er absurd.

Les også: Å ikke gi Morten Traavik støtte var en riktig vurdering

En mulig modell

I dag er snakk om kunstneriske kriterier meningsløst. De forsvant under den konseptuelle vendingen på 1980-tallet, sammen med verkbegrepet. Hva er det da som konstituerer fagfelleidentiteten? Den er en floskel og en tilsløring av at det finnes en felles faglig kompetanse som er brukbar i alle kunstneriske jurysammenhenger. Her er hemmelighold den eneste adekvate strategien for å oppretthold illusjonen om kunstkompetanse.

Det er likevel ingen grunn til å fjerne Kulturrådets faglige utvalg. Man må bare velge utvalgsmedlemmer som har en åpen og dokumentert kunstkompetanse. De bør ikke bare være av den kunstneriske sorten. Det finnes mange andre godt skolerte fagpersoner på det norske kunstfeltet: Kunsthistorikere, kuratorer, kunstkritikere, gallerister, museumsansatte, kunstfilosofer og kunstakademilærere. Antallet kunstfaglige personer kan utvides, men det bør også innhentes representanter fra skattebetalerne, eventuelt politikere.

For noen år tilbake ble jeg innvalgt som medlem til Oslo kommunes innkjøpskomité av billedkunst. Her var det bare to kunstnere, samt to politikere, to kunsthistorikere og en kunstkritiker – undertegnede. Sammensetningen var uhyre spennende og diskusjonen oss imellom når et mulig verk ble vurdert, var avklarende og inkluderende. Hver enkelt bidro med innspill i en atmosfære av åpenhet og respekt. Ved hvert møte kjøpte vi verk som alle sto inne for.

Denne innkjøpskomiteen besto ikke av fagfeller. Vi hadde en felles interesse for kunst og gjorde innkjøp ut fra en allmenn forpliktelse om å velge god kunst til kommunens boliger. Her trengte vi ikke hemmelighold, heller ikke et illusorisk fagfellesskap.

Det er på høy tid å fjerne kunstnerorganisasjonenes makt over Kulturrådets pengesekk, og bytte ut jurymedlemmene med ansvarlige og kunstinteresserte personer. Vi kan ikke fortsette med å sette bukken til å vokte havresekken. Den har ikke annet vett enn næringsvettet. Nå er det på tide at kunstnerne holder seg minst en armlengdes avstand fra politikken.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU