Gjør bare vondt verre

Man kan le av ironien i at LO-rådgiver Jonas Bals på ingen måte gir uttrykk for noen vilje til å forså en tekst om betydningen av å forstå motparten. Men dessverre er dette en del av en mer omfattende trend, skriver Eirik Kjønnøy. (Foto: Cornelius Poppe/NTB Scanpix.)
Man kan le av ironien i at LO-rådgiver Jonas Bals på ingen måte gir uttrykk for noen vilje til å forså en tekst om betydningen av å forstå motparten. Men dessverre er dette en del av en mer omfattende trend, skriver Eirik Kjønnøy. (Foto: Cornelius Poppe/NTB Scanpix.)
«Emokratiske» debattanter må heller begynne å se motpartens argumenter, skriver Eirik Kjønnøy.
Sjanger Dette er et debattinnlegg. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Filosof Eirik Kjønnøy skriver om debatten knyttet til Norsk bistand til Ukraina under krigen med Russland.

Jonas Bals, en av Norges dyktigste retorikere, går i en kronikk i Dagsavisen ut mot motstandere av våpenstøtte til Ukraina. Bals etterlyser et «oppgjør med den skrikende mangelen på selvkritikk» hos disse. Man skulle derfor tro at resten av artikkelen besto av argumentasjon som underminerer våpenstøttemotstandernes synspunkter. For det er ikke åpenbart for hvermannsen hvorfor det er feil ikke å sende våpen til et land i krig. Det vi derimot får se, er en oppvisning i en stadig mer utbredt type retorikk – som må kunne kalles emokratisk.

Les også: Når mediene vektlegger meninger fra eksperter høyere enn dokumentasjon, er vi på gal vei

Forventer selvkritikk

Bals tar for seg tidligere leder i Rød valgallianse (RV), Aslak Sira Myhre, sine kommentarer om krigen og debatten i rundt den, men istedenfor å gå inn på argumentasjonen til Myhre nøyer han seg med utvalgte sitater. For eksempel har Myhre hevdet at det kan være farlig å opponere i Russland, samtidig som han forkastet tanken om at Russland er et totalitært diktatur. Bals forsøker muligens her å vise til en selvmotsigelse. Om så blir det noe rart å ta utgangspunkt i en forståelse av totalitære diktaturer som stater hvor det er farlig å opponere mot det bestående. Assange-saken gjør for eksempel ikke USA til et totalitært diktatur, selv om den viser at det kan være veldig farlig å avsløre amerikanske krigsforbrytelser.

Dette er imidlertid det nærmeste Bals kommer rasjonell argumentasjon. Etter denne oppvisningen i mangel på nyanser tar Bals for seg sin personlige relasjon til Myhre. Bals har i forbindelse med demonstrasjoner mot Irak-krigen blitt arrestert sammen med Myhre, som er den eneste RV-lederen som har fått ham til å vurdere å stemme noe annet enn AP. Derfor hadde han forventet selvkritikk fra Myhres side. Foruten å skape assosiasjoner til krigene i Irak og Afghanistan – som i denne forbindelse er legitimt – ser målet her ut til å være å fortelle leserne hvilke krav de skal kunne stille til, eller bli møtt med av, venner og bekjente. Hvorfor man skal forvente andres eller fremme egen selvkritikk utdypes dog ikke, men tas for gitt.

Annonse

Les også: Subjekt mener: Pride-bevegelsen må tåle og tolerere kritikk

Skaper polarisering

Det er i det hele tatt mye som tas for gitt hva angår Ukraina-konflikten i denne teksten, hvis mål er å få folk til å støtte opp om norsk våpeneksport til Ukraina. For eksempel skriver Bals med henvisning til en kronikk av Myhre:
«Han utelot behendig de seks første tingene krig kan være, som rettferdig, nødvendig og uunngåelig. Et ikke helt hypotetisk eksempel er når en fasciststat angriper et demokrati, og tar sikte på regimeskifte, kolonialisering og folkemord.»

Her tar Bals det for gitt at antydningene om at Russland er en fasciststat hvis mål er å utføre folkemord i Ukraina, for så å kolonisere landet, holder mål. Dette til tross for at det langt ifra er konsensus rundt Bals antydninger. Leserne, som senere blir påminnet bildene fra Butsja, kan dog fort tenke at Bals antydninger om folkemord og fascisme er ukontroversielle. De fleste kjenner til bildene fra Butsja og Mariopol, men vet ikke at fascismen er en politisk retning som består i en massebevegelse.

Det mest slående er likevel Bals’ vegring mot å gå inn på Myhres påstander og ikke minst hovedbudskap, som er å forstå motparten i konfliktsituasjoner. Man kan le av ironien i at Bals på ingen måte gir uttrykk for noen vilje til å forså en tekst om betydningen av å forstå motparten. Men dessverre er dette en del av en mer omfattende trend, som blant annet har kommet klart frem i forbindelse med Pride, hvor flere har sagt at de blir lei seg når noen sier at en hel måned med Pride blir for mye.

Det er en smule betenkelig at Bals, som hevder at Ukraina-krigen er en kamp mellom demokrati og diktatur, kaster seg på denne trend – hvor man overser motpartens argumentasjon. For vil ikke en offentlighet preget av signalisering av standpunkt fremfor meningsbrytning føre til polarisering, som på sikt undergraver demokratiet?

Denne vegringen mot å forholde seg til motforestillinger kan man likevel holde seg med en stund, så lenge man har et nærmest samlet medieuttrykk på sin side. Man kan da som skribent spille på de emosjonelle investeringene folk allerede har gjort i for eksempel Ukraina-konflikten. Å spille på disse investeringene av følelser og late som om de danner en form konsensus, er et vesentlig trekk ved emokratiet.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper