Subjekt mener

En seier for kunstneres ytringsfrihet

Californias guvernør, Gavin Newsom, fikk gjennomslag for en ny lov med flere amerikanske rappere i ryggen. Det er en lov som Norge bør appropriere, mener Subjekts lederredaksjon.
Californias guvernør, Gavin Newsom, fikk gjennomslag for en ny lov med flere amerikanske rappere i ryggen. Det er en lov som Norge bør appropriere, mener Subjekts lederredaksjon.
En ny lov i California gjør det vanskelig å bruke rapperes tekster mot dem i retten. Det er en velkommen seier for kunstnerisk ytringsfrihet, skriver Subjekt i dagens leder.
Sjanger Dette er en lederartikkel. Den gir uttrykk for lederredaksjonens syn på saken og står for avisens regning.
Saken er California gjør det ulovlig å bruke raptekster som bevis mot tekstforfatteren i en rettssak.

Den nye loven skal beskytte kunstneres ytringsfrihet og hindre at kunstneres tekster eller kreative uttrykk blir brukt mot dem i retten. Dette er et velkomment steg mot større ytringsfrihet for artister og kunstnere i USA.

California er den første delstaten som vedtar en lov som gjør det umulig å bruke en artists tekster mot seg selv med mindre bruken av tekstene har vært gjenstand for en rettslig vurdering. Loven kommer i forbindelse med pågående saker mot Atlanta-rapperne Young Thug og Gunna. Særlig i saken mot Gunna er hans raptekster brukt som sentrale bevis i påtalemyndighetene anklager om grov organisert kriminalitet.

Hvorfor er det ikke riktig å bruke rap-tekster om kriminalitet som bevis? Nettopp fordi rap ofte er fiksjon, eller fortellinger om hendelser artisten har sett eller hørt om. Og i de tilfeller det beskrives ekte hendelser, er de ofte preget av overdrivelser på lik linje på slapstick-humor og Donald Trump-taler. Alle som tviler på dette, kan høre på noen norske hiphop-låter og deretter sjekke artistenes navn på skattelistene.

Relevant i norske rettssaler

Saken bør også føre til en debatt i Norge om hvorvidt rap og andre kunstneriske uttrykksformer bør brukes i rettsvesenet. Rap-tekster ble nemlig brukt mot tiltalte i en nylig rettssak i forbindelse med et drapsforsøk med machete på Haugenstua i august 2020. Det kan meget vel hende dommen var riktig, men det betyr ikke at bruken av kunstneriske ytringer som bevis var riktig.

Annonse

Rap-tekster bør kunne skildre både utopi og dystopi. Når rettsvesenet bruker kunstneriske ytringer som bevis, betaler vi med samfunnets kunstneriske og litterære evne til å åpne våre forestillinger, og ikke minst betaler vi med en mulighet for både svakstilte og begavede til å protestere og uttrykke seg gjennom rystende og bevegende fortellinger.

Les også: Det er grunn til bekymring for kriminalitet i Oslo. Men økt raseprofilering er et elendig løsningsforslag

Uheldig involvering av hudfarge

Dette er langt mer enn god nok grunn til å innføre en slik lov som begrenser rettsvesenets bevisføring. Men noen har valgt å dra den litt for langt.

En organisasjon som bekjemper rasisme i musikkindustrien, The Black Music Action Coalition, kaller den nye loven for «et avgjørende skritt i riktig retning» for å få slutt på at rasefordommer påvirker rettslige prosesser. Ja vel. Og selv om det er riktig at rasefordommer kan spille inn i hvilke bevis man vurderer, er lovens vektlegging av rase uheldig. Loven baserer seg nemlig på at dersom påtalemyndighetene vil bruke rap-tekster, er dommeren nødt til å avkreve en begrunnelse for hvorfor, og om det kan føre til rasemessig bias i rettssaken.

Men hva skal dommeren da svare dersom rapperen heter Eminem, Machine Gun Kelly, Yelawolf, El-P, Tom MacDonald, Post Malone, Jack Harlow, G-Eazy eller et mer ukjent artistnavn for en hvit rapper?

Fremfor å gjøre dette til en sak som primært handler om rase, burde California primært fokusert på kunstneriske ytringer som en egen og kvalitativt annerledes kategori av ytringer. En kategori der fri assosiasjon – i likhet med overdrivelser og ren fiksjon – er selvsagte og tillatte virkemidler, uten at man trenger å bekymre seg for at ytringene vil brukes mot deg i en rettssak senere.

Les også: Subjekt mener: Det er på bortebane du virkelig kan imponere

Norge burde appropriere loven

Det handler om kultivering av rettsstaten. Kulturforståelse. Rettsstaten i California har rett og slett blitt mer sofistikert.

Norge burde også appropriere en slik lov, altså la seg inspirere og gjøre den om til sin. Da kan vi med fordel se bort fra hudfargeaspektet.

En slik versjon av loven ville vært et bedre utgangspunkt for å beskytte kunstnere og artister fra sjangre der rase spiller en mindre rolle enn i rap – kunstnere av alle raser, kjønn og andre arbitrære identitetskategorier.

Kanskje norske politikere kunne banet vei her?

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser