– Jeg var ikke meg selv. Jeg var mentalt syk, forteller Skjølsvik.
Han er åpen om at han i perioder av livet har slitt med store psykiske problemer. I en periode med tung depresjon, kastet og brente han mange av sine egne kunstverk. De fleste av disse er borte for alltid.
Men to av disse verkene, «Sittende kvinne» og «Den fortapte sønns hjemkomst», har nå funnet veien tilbake til kunstneren. Selv etter alle disse årene, skinner skulpturene fortsatt.
– Jeg er veldig fornøyd med det jeg ser, uttalte kunstneren da han først fikk se skulpturene igjen.
Fløt langs sjøen
Da han kastet skulpturene i sjøen, trodde Skjølsvik at de ville synke til bunns, forfalle og forsvinne fra livet hans for godt.
Det skjedde heldigvis ikke.
– Tre flyter selvsagt, sier han.
I stedet fløt de langs sjøen, og kom i land ved to familiegårder. Her ble skulpturene fisket opp, og ivaretatt i alle disse årene.
– De som fant «Den fortapte sønn» planla å bruke den som ved, så jeg er glad jeg fikk den før den ble brukt til å varme opp huset, smiler Skjølsvik.
Den hadde stått ute i mange år, og var tydelig preget av klimaet. Den manglet både hode og fot, og hang ikke sammen.
Nå er skulpturen restaurert og gjenreist på galleriet til Skjølsvik.
– «Sittende kvinne» var nærmest i perfekt stand, forteller kunstneren.
Det er takket være Tore Olaus Kvande-Pettersen. Mannen som fant figuren og gjorde alt han kunne for å vedlikeholde den.
Galleriet
Tilbake i Oslo, i Oscars gate 23 i Homansbyen, finner vi TBS Gallery. Et kunstgalleri, museum og kultursenter i et storslått herskapshus fra 1800-tallet. Tegnet av den kjente norske arkitekten Georg Andreas Bull.
Galleriet åpnet i mai 2019, og er i tillegg Skjølsviks private bolig og atelier. Det er med andre ord få skiller mellom kunst og privatliv.
– Det er himmelriket på jorden, Jeppe på Bjerget. Her kan jeg jobbe når jeg er i form, og sove når jeg er trøtt, uttaler Skjølsvik til Subjekt.
Galleriet er omgitt av en stor skulpturpark, og på innsiden finner vi malerier, tegninger og skulpturer hvor en øyet ser.
Bak det store teltet som omringer den sjenerøse bakgården, finner vi en grå steinvegg dekket av grønne klatreplanter. Her henger bildene av de originale verkene som Skjølsvik forsøkte å ødelegge.
På veggen står den svartmalte tittelen: «De forsvunne verk».
Her ser vi også de originale bildene av «Sittende kvinne» og «Den fortapte sønns hjemkomst».
Kunstneren
Født på Tvedestrand og basert i Oslo, Tore Bjørn Skjølsvik er en av Norges fremste billedkunstnere. Han tok utdanning ved Statens håndverk og kunstindustriskole (1958–59), Central School of Arts and Crafts London (1960–61) og Statens kunstakademi (1963–67).
I 1962 debuterte han på Høstutstillingen. Her har han deltatt tolv ganger, og senere vært jurymedlem.
I ettertid har Skjølsviks skulpturer blitt landemerker i norske landskap, som viser til norsk kultur og natur, samfunnsliv og historie. Mer enn 70 av hans verk står utstilt i det offentlige rom.
Sentrale verk er «Klippfiskkjerringa» (1992) på piren i Kristiansund, «Gruvearbeideren» (1999) i Longyearbyen på Svalbard, og «Gatebarnas far» (2007) ved Oslo sentralbanestasjon. Han er også kjent for sine yrkesportretter, med skulpturer av alt fra Kong Olav til Ole Gunnar Solskjær.
Tore Bjørn Skjølsvik er kjøpt opp av Nasjonalgalleriet, Trondheim kunstmuseum og Den norske ambassade i Roma. På hans eget galleri i Oslo, TBS Gallery, får man et dypt innblikk i et rikt kunstnerskap. Er du heldig, får du også møte kunstneren.
– Jeg har ingen planer om å gi meg, men holde på til det ikke er mer pust i meg.