Christian Krohg var ingen kolonialist. Han kjempet mot fattigdom og tyranni

Christian Krohg kjempet mot fattigdom, for sosiale reformer, frihet og likhet, skriver innleggsforfatteren. Bildet viser «Christian Krohg på Karl Johan» (1903), malt av Christians kone, Oda Krohg. (Foto: Oslo museum.)
Christian Krohg kjempet mot fattigdom, for sosiale reformer, frihet og likhet, skriver innleggsforfatteren. Bildet viser «Christian Krohg på Karl Johan» (1903), malt av Christians kone, Oda Krohg. (Foto: Oslo museum.)
Nasjonalmuseet har vist elendig forståelse for hvordan nordmenn forstår Krohgs bilde, skriver Fredrik Horn Akselsen.
Sjanger Dette er et debattinnlegg. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Regissør og forfatter Fredrik Horn Akselsen skriver om Christian Krohg i forbindelse med at hans maleri «Leiv Eriksson oppdager Amerika» (1893) er blitt stemplet som kolonialistisk.

Da Christian Krohg ble født i 1852, gikk det kuer og beitet der Nasjonalmuseet ligger nå.

Det var under 40 år siden åpningen av det første norske universitet. Norge var i union med Sverige, tvangsgitt bort etter 434 år under dansk overherredømme.

Norge var på mange måter et kulturelt u-land. De lovpålagte stadsmusikant-embetene, som forbød norske musikere å spille musikk i bryllup og ved høytider, og der bøndene fikk store bøter hvis man valgte norsk folkemusikk fremfor den kongelige danske militære stadsmusikken, hadde blitt avviklet bare elleve år før Kroghs fødsel.

Christian Krohg malte en fattigdom vi ikke kan forestille oss i dag. Mye på grunn av at norske natur-ressurser som sølv, gull, fiske og landbruk enten var grovt beskattet eller direkte fordelt blant kongelige i Stockholm og København gjennom hundrevis av år.

Annonse

Christian Krohg kjempet mot fattigdom, for sosiale reformer, frihet og likhet.

Nå sitter det en svensk-dansk ledelse hos det norske Nasjonalmuseet og hevder at et maleri som viser maritim utforskning og oppdagelse, malt av en frihetskjempende humanist, er i realiteten «en romantisering av nordmenn som dro til Amerika. Det er et kolonialistisk bilde.»

Les også: Nasjonalmuseets direktør: – Vi driver ikke med kansellering

Romantikkens sterke posisjon

Bare to år etter at Krohg hadde malt «Leiv Eriksson oppdager Amerika» (1893), truet avdelingsdirektør Stina Högkvist sitt fødeland Sverige med militær invasjon av Norge hvis vi satt opp eget konsulatvesen i utlandet.

Med hvilken berettigelse snakker Högkvist om at en nordmann i 1893 malte kolonialistisk kunst?

Årsaken til at romantikken har festet seg så sterkt i den norske bevisstheten, vil jeg hevde handler om at man etter 434 år under Danmark fikk behov for å søke tilbake til den i stor grad forsvunnede norske kulturarven som uten universitet, økonomi og etablerte institusjoner enten hadde eller var i ferd med å gå tapt.

Hvis utvikling med å stue vekk historiske bilder som med mye vond vilje, og på tvers av malerens livsgjerning, skal tolkes i negativ retning fortsetter, så vil båndene med fortiden, som møysommelig er bygget opp i en liten og sårbar kultur, kunne synke tilbake i historiens mørke og det er ingen tjent med.

Når avdelingsdirektør Högkvist etter massiv motstand nå legger seg flat, så kan det tyde på en elendig forståelse av hvordan et norsk publikum leser Krohgs bilde opp mot hennes marginale, men i økende grad mektige måte å lese historien på.

Les også: Subjekt mener: Usaklig kritikk av Nasjonalmuseets samlingsdirektør

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper