Kunstverda har eit endelaust behov for å definere folk som offer og taparar

Om ein likar å shoppe, kan ein kalle det eit «problem» å ikkje ha tid til ein jobb ved sida av kunsten. Men då er det forbruksvanane som er problemet, skriv Brynhild G. Winther. Bildet viser Paula Modersohn-Beckers «Liggande kvinna med barn II» (1906).
Om ein likar å shoppe, kan ein kalle det eit «problem» å ikkje ha tid til ein jobb ved sida av kunsten. Men då er det forbruksvanane som er problemet, skriv Brynhild G. Winther. Bildet viser Paula Modersohn-Beckers «Liggande kvinna med barn II» (1906).
Visse problem oppstår ikkje før nokon definerar det som eit problem. Kanskje er det største og einaste problemet med å vere mamma og kunstnar at nokon prøver å definere ein som eit offer, skriv Brynhild G. Winther.
Sjanger Dette er et debattinnlegg. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Brynhild Grødeland Winther er billedkunstner, kritiker og skribent. Det går helt fint å kombinere med å ha barn, mener hun.

Eg er singel mamma med to barn, og hadde ikkje tenkt at det skulle vere eit problem før eg las Christine Antayas kommentar «En konstnär kan också vara en mamma» hos Kunstkritikk.

Om ein likar å shoppe, kan ein sikkert kalle det eit «problem» å ikkje ha tid til å ha ein jobb ved sida av kunsten. Men då er det kanskje forbruksvanane som er problemet. Ikkje det å vere mor og kunstnar.

Eg kunne sikkert ha brydd meg om at nokon frå familien gnåler om at eg er ei skam for familien som ikkje har «ordentleg jobb», og ikkje eig eit hus. Men skal ein legge opp livet etter andre sine idear, blir ein slave av illusjonar og sjølvbedrag.

Prøver ein å etterleve forventningar frå andre, er det kanskje det som er problemet. Ikkje at ein er mor og kunstnar.

Annonse

Antaya skriv om å ikkje kunne gå på utstillingsopningar som om det skulle vere eit problem. Eg for min del er lite begeistra for folk, og unngår andre opningar enn mine eigne. Eg ser heller kunsten ein dag det er ro i rommet. Det handlar ikkje om å ha barn, men kanskje heller om aspergeren og at eg går på kunstutstillingar for å sjå kunst, ikkje for å sjå folk.

Eg opplever det ikkje som eit problem å ikkje gå på opningar, og kjenner at eg blir litt provosert av at nokon skal definere ting som problem på mine vegne.

Men om det er slik at ein må bli kjendt med folk, er kanskje det eigentlege problemet at somme driv med rævsleiking for å få utstillingsplass? For skal ikkje det å få utstillingar handle om kunstnarisk kvalitet, og ikkje kor flink ein er i networking?

Les også: Nasjonalmuseet burde ikke beklaget at de sa sannheten

Val av problem

Visse problem oppstår ikkje før nokon definerar det som eit problem. Som kunstnar kan ein sjølvsagt ikkje forvente å få pengar inn på konto kvar månad, og liknande ting andre kanskje tek som ei sjølvfølge.

Men denne forma for økonomi gjeld vel alle som driv enkeltpersonforetak. Folk som får pengar inn på konto kvar månad, selger aldri kunst for over 300.000 kroner i ei utstilling, og ein kunne sikkert ha kalla det òg eit problem?

Kanskje er det største og einaste problemet med å vere mamma og kunstnar at nokon prøver å gjere det til eit problem, ved å definere ein som tilhøyrande ein kategori som skal vere eit offer.

Det einaste mødre har til felles, er at me har barn. Det fins ingen fasit eller manus som viser kva veg ein skal gå gjennom livet. Det blir kalla fridom, og heng uløyseleg saman med eit helvetes mykje ansvar. Men ein kan og velge å la vere å velge. Flykte frå ansvaret ved å søke stabilitet og rutiners tryggleik.

Då er det heller ikkje kunstnarlivet med barn som er eit problem, men at ein ser rutiner som meir viktig. Eg blir stadig overraska over kunstverda sitt tilsynelatande endelause behov for å definere folk som offer og taparar på grunnlag av gruppetilhøyrsel.

Eg treng ikkje hjelp frå nokon som skal prøve å inkludere meg på grunnlag av at eg er mamma.

Les også: Tendensiøst og politisk korrekt vås fra Nasjonalmuseet

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner