Jeg studerer arkitektur og er ikke enig med Arkitekturopprøret

Vi tar arktitekturhistorietimen når vi møtes til debatt, skriver arkitekturstudent ved AHO og såkalt modernist, Magnus Ravlo Stokke. Avbildet er Arkitekturopprørets Saher Sourouri. (Foto: Rune Hammerstad.)
Vi tar arktitekturhistorietimen når vi møtes til debatt, skriver arkitekturstudent ved AHO og såkalt modernist, Magnus Ravlo Stokke. Avbildet er Arkitekturopprørets Saher Sourouri. (Foto: Rune Hammerstad.)
Folket tar ikke hensyn til at arkitekter skal løse oppgaver som strekker seg langt utenfor hva en psykolog og hans hærskare mener er pent eller stygt, skriver Magnus Ravlo Stokke.
Sjanger Dette er et debattinnlegg. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Ny forskning om folkets mening om arkitektur.

Subjekts artikkel «Folk flest er enige med Arkitekturopprøret» etterlater liten tvil om hva jeg burde lære meg å tegne på Arkitektur- og designhøgskolen (AHO): pussede, ornamenterte fasader med greske søyler, 3-4 meter under taket, første-etasjer hevet opp fra bakken med forhager, fondmotiver i enden av aleene og flotte, barokke hageanlegg.

Arkitekturopprøret lykkes svært godt med sine gjentagelser av seks ord i sosiale medier: «Vi lot dette, bli til dette» – sammen med bilder av en nydelig bygård fra 1870-tallet og en helt jævlig og kompakt leilighetsmaskin laget av noen utbyggere i dag.

Og ja, de har rett; det ene ser nydelig ut og mange av eksemplene de viser av «modernisme», er helt forferdelig arkitektur. Gratulerer med dét!

Det de ikke makter å gå inn i, er nyansene i bildet av dagens arkitektur.

Annonse

En annen tid

En kuriositet er at mange av bygningene de løfter frem som idealer, simpelthen ikke ville latt seg bygge i dag på grunn av kravene som stilles til dagslys, universell utforming, økonomi og tomtemangel.

At grosserer Morfeus kunne bygge seg en byvilla langt ute i periferien – på St. Hanshaugen – på 1800-tallet, betyr ikke at en tomt som skal utvikles i Oslo sentrum i 2023, kan romme fire leiligheter med én på hvert plan. Vi lever i en annen tid.

Det som er Arkitekturopprørets store feilsteg så langt, er at de koker hele debatten ned til «dette versus dette»  – stygt vs. fint. Det er en utmerket strategi for å få likes, for hvem liker vel ikke mange av sammenstillingene de kommer med? Dessverre er strategien lite egnet til å endre arkitekturen og bomiljøene våre.

På kort sikt vil det helt sikkert være en og annen utvikler som «lytter til folket» og lager en klassisistisk bygård her eller der. Slik at de for evig tid har et bevis på at de bygger for folket og ikke egen lommebok. Og da får Arkitekturopprøret noe å vise til. Bravo.

Men det de ikke tar med i sitt kaleidoskop av stygg vs. pen, er hva som bør være god og bærekraftig arkitektur for nåtiden og fremtiden. Arkitekturen skal, i all beskjedenhet, løse utfordringene vi lever i gjennom det vi bygger. Og det er en oppgave som strekker seg langt utenfor hva en psykolog og hans hærskare måtte mene er pent eller stygt.

Les også: Kunstig intelligens inntar arkitekturen i full fart. På godt og vondt

Folket vil ha begge deler

Arkitekturen har en endeløs rekke av oppgaver.

Den skal ta vare på miljøet, legge til rette for mer grønt, for overvannshåndtering knyttet til mer ustabilt vær, den skal lage gode boliger for single barnløse, for sykepleiere, for freelancere. Den skal lage lokale møteplasser som begrenser reisetidene våre, den skal gi lys, lyd, liv og røre. Den skal bygges effektivt, den skal kunne demonteres, den skal kunne brukes til skole, kino, vaksinering, flyktninger, boliger, sykehus – kravlisten til hva vi må tilpasse oss er veldig lang, og å grave seg ned i en skyttergrav hvor kanonen kun er ladet med «pen eller stygg», løser ingen av disse utfordringene.

Folket har talt: de ønsker begge deler, «modernisme» og «klassisime». Fint, det er notert, la oss nå ta fatt på de virkelige utfordringene vi arkitekter og samfunnet står overfor.

Hilsen Magnus Arkitekturstudent ved AHO og såkalt modernist – Vi tar arktitekturhistorietimen når vi møtes til debatt.

Les også: Så mye tjener arkitektur- og byutviklingstoppene

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg