Etter et vellykket samarbeid i fjor, fortsetter mediepartnerskapet for å presentere norsk samtidskunst fra der den blir skapt: Atelierene.
Den 21. og 22. april i år åpner nesten 400 norske kunstnere opp dørene til sine atelierer i forbindelse med Oslo Open. Kunstfestivalen gjør atelierene om til visningsrom, og gir publikum en unik anledning til å besøke kunstnerne der de arbeider.
I den anledning har Subjekt inngått et mediepartnerskap med kunstfestivalen, blant annet med et felles mål om å gjøre kunsten tilgjengelig for flere.
En kunstfestival for alle
– Siden festivalen startet i 2000 har Oslo Open bidratt til å skape mange spennende møter mellom kunstnere og publikum. Nå har det blitt en av de viktigste hendelsene i løpet av kunståret i Oslo, sier Subjekts kunstredaktør Una Mathiesen Gjerde, og fortsetter:
– Publikum får mulighet til å bli kjent med hvordan kunstnerne arbeider, og hva det egentlig vil si å leve av kunsten.
Samarbeidet fortsetter etter et vellykket partnerskap i 2017. HER kan du lese kunstnerportrettene vi gjorde i forbindelse med Oslo Open i fjor.
– Subjekt ønsker å samarbeide med Oslo Open fordi vi mener festivalen bidrar til å gjøre kunsten mer tilgjengelig for publikum. Med nesten 400 åpne atelierer, har publikum muligheten til å oppleve et bredt spekter av hovedstadens kunstscene, hvor alle kan finne noe de liker, sier Mathiesen Gjerde.
Flere kunstnerportretter
Festivalsjef i Oslo Open, Marianne Zamecznik, er godt fornøyd med fjorårets samarbeid:
– Samarbeidet vårt med det nyklekkede magasinet Subjekt startet i fjor, og det er vi veldig fornøyd med. På tross av at noen av kunstnerne de intervjuet i fjor tok kontakt med festivalen og klaget over sjefredaktørens noe barduse måte å jobbe på, laget Subjekt en imponerende line-up av rykende ferske kunstnerportretter, som ikke noe annet norsk tidsskrift for tiden kan måle seg med, sier festivalsjef Marianne Zamecznik.
Hun mener også at Subjekt har bidratt til å tilgjengeliggjøre norsk kunst:
– Som arrangør av festivalen og partner har vi ikke noe redaksjonell påvirkning, bare så det er sagt. Subjekt tar alle beslutninger selv om hva de vil skrive om og hvem de vil intervjue. Portrettintervjuene i Subjekt er godt lest og har bidratt til å tilgjengeliggjøre gode kunstnerskap for Subjekts leserskare, et ungt og kulturinteressert publikum.
Presentert som samarbeid
Mediepartnerskapet vil gi Subjekt eksklusiv tilgang til informasjon, med et mål om å gå i dybden på hvordan kunstnerne arbeider i sine atelierer. Kunstfestivalen bidrar også til intervjuene med portrettbilder, og artiklene presenteres derfor som et samarbeid.
– Kunstfestivalen bidrar til å gjøre avstanden mellom publikum og kunstnere mindre, og på en måte som vi tror på. Dessuten finnes det mange kunstnere i forhold til gallerier, der også andre forhold enn bare kunstnerisk kvalitet kan spille til rolle for å bli utstilt. Da kan et samarbeid som dette bidra til å vise et større mangfold av den norske kunstscenen, sier Subjekts utgiver Danby Choi og fortsetter:
– Subjekt ønsker også å avmystifisere kunsten, og å utfordre kunstnerne med kritiske spørsmål «fra folket». Oslo Open er en god anledning fordi kunstfestivalen engasjerer et stort mangfold av kunstnere, og gir mannen i gata mulighet til å se nærmere på hvordan de arbeider fra sine atelierer. Derfor ønsker vi å presentere et utvalg av kunstnerne på Subjekt.no i denne aktuelle perioden, for å vise hvordan kunstnerne arbeider – ikke bare som reklame for festivalen, men som et engasjert tiltak for å gjøre kunsten mer synlig i Oslo, sier Choi.
Subjekt har full redaksjonell frihet i omtale av kunstnerne som intervjues i anledning Oslo Open. Artiklene er ikke sponset eller fremforhandlet, men hver enkelt artikkel vil presenteres som et samarbeid som et transparent tiltak for å belyse at Subjekt og Oslo Open samarbeider om å tilgjengeliggjøre norsk samtidskunst med måter som vi tror på.