Er nihilisme en naturlig konsekvens av liberalismen?

Ifølge en av de utskjelte post-strukturalistenes inspirasjonskilder, Friedrich Nietzsche, sto den vestlige verden uten garantist for mening og sannhet etter «Guds død», skriver Eirik Kjønnøy.
Ifølge en av de utskjelte post-strukturalistenes inspirasjonskilder, Friedrich Nietzsche, sto den vestlige verden uten garantist for mening og sannhet etter «Guds død», skriver Eirik Kjønnøy.
Liberalismen sier hva du kan gjøre, ikke hva du bør gjøre. Dermed havner den i en reaktiv posisjon i møtet med woke-bevegelsen, skriver Eirik Kjønnøy.
Sjanger Dette er et debattinnlegg. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Denne teksten er første del av tre i en serie om etisk nyorientering, fra filosof Eirik Kjønnøy.

Flere hevder at postmodernismen, nærmere bestemt post-strukturalistisk teori, er årsaken til normoppløsningen som finner sted i samfunnet.

For eksempel bærer Subjekts spaltist, Pål Henrik Hagen, frem dette synet i en tekst hvor han i forbindelse med den franske tenkeren Michel Foucault skriver: «Men i villfarelsen om at språk og maktstrukturer skaper verden, oppstår en amoralsk avgrunn uten forbindelse til konkrete realiteter og solide verdidommer.»

Det er usannsynlig at en franske etterkrigstenker, som nesten ingen har lest, er hovedårsaken til en omfattende samfunnsutvikling, som minner om ting man har sett før 1960-70-tallet.

Derfor bør man heller se til andre forklaringer når man skal forstå dagens nihilisme.

Annonse

Nihilismens fødsel

Ifølge en av de utskjelte post-strukturalistenes inspirasjonskilder, Friedrich Nietzsche, sto den vestlige verden uten garantist for mening og sannhet etter «Guds død».

Siden da har mennesket i Vesten lett etter gudssubstitutter, som det midlertidig har funnet i for eksempel marxismen, som for enkelte har garantert for både sannhet og mening.

Mer utbredt er en mindre ideologisk tro på fremskrittet – i form av at verden og livet stadig blir bedre. Denne troen fikk seg en knekk etter 1. verdenskrig, som endte i en meningsløs masseslakt av mennesker. Arbeiderbevegelsen, kirken og øvrige meningsbærere hadde støttet opp om meningsløsheten, og troen på menneskets fremgang dalte.

Mellomkrigstidens nihilisme kom først til uttrykk gjennom dadaismen – en anti-estetisk kunstbevegelse. Dadaismen hadde kort varighet som kunstbevegelse, men forble derimot ikke mellomkrigstidens eneste postmodernistiske innslag. Og langt ifra dens mest betydningsfulle.

Les også: Kvinnefotball er ikke som herrefotball, og vil aldri bli det

Nazismen og veien videre

Med en blanding av mytologi, okkultisme og pseudovitenskapelig rasisme ble nazipartiet Tysklands største i 1934, etter å ha fått en oppslutning på 2,8  prosent året før børskrakket i 1928.

Den nazistiske ideologien hadde først slått rot hos demilitariserte tropper fra verdenskrigen, og må med tanke på sin mangel på logikk – sammenlignet med liberalismen og marxismen – anses som en ren unnskyldning for bruk av makt. Dens nihilistiske kjerne viste seg i Hitlers Volksstorm og Nero-dekret, som ga ordre om å øde alle nasjonenes ressurser. «Viljen vil heller ville intet, enn intet ville», som Nietzsche sa.

Etter at Hitlers innbitte kamp for å forsvare okkuperte områder hadde lagt Europa i grus, fikk man igjen økt tro på fremskrittet. Man hadde nettopp bekjempet ondskapen selv og var nå i ferd med bygge landet på nytt. Denne troen fortsatte inn i 60-tallet, hvor den toppet seg med 68-opprøret og den påfølgende bølgen av radikale, naive bevegelser drevet av ungdommelig mot.

Når disse bevegelsenes begrensede suksess og de første økonomiske krisene etter krigen viste seg, fikk troen på fremskrittet seg igjen en ny knekk. Dette ga seg til uttrykk i blant annet Punk-bevegelsen, som hentet flere elementer fra den anti-estetiske dadaismen.

Den «postmoderne» normoppløsningen ser ut til å være et tilbakevendende fenomen i modernismen, som stadig er svanger med nihilismen. Det kan virke som liberalismen, modernitetens mest utbredte ideologi, har lite å stille opp med når nihilismen og de økonomiske krisene melder seg.

Dette er kanskje ikke så rart, da liberalismen ikke inneholder noe imperativ for handling. Dens motto er frihet, men hva denne friheten bør brukes til, sier den intet om. Dermed havner den i en reaktiv posisjon i møtet med woke-bevegelsen, som hevder at den fører en kamp for minoriteters rettigheter. Å forsvare demokratiet med å være imot noe annet gir liten mening.

Les også: Når mediene vektlegger meninger fra eksperter høyere enn dokumentasjon, er vi på gal vei

Det liberale problem

Med tiden kan dette bli et stort problem for liberale.

Ikke fordi woke, som er en samlebetegnelse for anti-rasister, kjønnsaktivister og andre rettighetsforkjempere som opptrer med forskjellig intensitet, er en blivende fascisme. Problemet oppstår om woke-bevegelsens mest intense elementer blander seg med andre fanatisk anlagte folk og krystalliserer en ny fascisme.

For å forsvare demokratiet og stoppe nihilismen må man gjøre det meningsfullt å forsvare de liberale verdiene, noe mediene ofte feiler i. For den individualistiske hedonist, som godt kan sette pris på sine liberale rettigheter, kan det imidlertid fremstå som mer vellystig å leve i konformitet med sine flokkinstinkter enn å stå på barrikadene for ytringsfriheten. Spesielt når flertallet av kolleger og venner ønsker å stramme den inn.

For at det skal føles meningsfullt og givende å forsvare demokratiet, må man derfor se seg selv som del av samfunnet, og ta innover seg at omverdenens ulykke etter hvert blir ens egen; Hvordan ens nestes lidelse kan smitte over på en selv; Hvordan en begrensning av enkeltes ytringsfrihet etter hvert vil føre til ens egen begrensning; Hvordan økende matpriser kan føre til et mindre trygt samfunn, selv for øvre middelklasse.

For å gjøre verdidommene solide kreves det at folk setter makt bak dem, noe som igjen krever at folk er motivert til å ta del i kampen. Forstår man seg selv som et vesen som lever videre gjennom sine handlinger og påvirkning på omgivelsene, vil det gi mening å ofre eget velbehag for å forsvare felles verdier.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom