Er kuratorrollen gått ut på dato?

I dag kan alle stille ut egne kunstverk og alle kan kuratere, skriver Anja Nilsen. (Foto: NTB.)
I dag kan alle stille ut egne kunstverk og alle kan kuratere, skriver Anja Nilsen. (Foto: NTB.)
Behovet for synlighet i kunstfeltet er grunnen til at kunstnere kan la seg «overkjøre» av kuratorene. Samtidig er kuratorene selv ofte overarbeidede, skriver Anja Nilsen.
Sjanger Dette er en kronikk. Meninger og analyser er av skribentens egne. En kronikk er en artikkel skrevet av en person med spesiell kompetanse på området.
Saken er Møtet mellom kurator og kunstner er i endring. Master i kunstfag og kunstkonsulent hos Art Gallery Linn.

Kunstnere føler seg overkjørt når kunstverkets produksjonskontekt ikke respekteres. Kurator har definisjonsmakt over kunstverk og kunstnerskap, mens kunstnere vil bestemme kontekst selv og gjerne også montere selv og forfatte katalogtekst – som lønnet arbeid.

Er kuratorrollen gått ut på dato?

Vi kan i dag ikke skille mellom arbeidsoppgavene for en kunstner og en kurator. I forbindelse med min masteroppgave «Møte mellom kunstner og kurator – En utforskning av kommunikasjon mellom kunstnerkurator og arrangørkunstner i utstillingsprosesser» ble det i november 2022 gjennomført en spørreundersøkelse blant norske kunstnere og kuratorer. 114 kunstnere og 73 kuratorer svarte.

Helena Brodtkorb spør i KUNST 2-2014: «Er kuratorene blitt de nye kunstnerne?». Jeg finner tegn på at kunstnerne er de nye kuratorene. Ved å knytte respondentenes svar i undersøkelsen med deres utdanningsnivå og yrkeskompetanse blir kommunikasjonsutfordringer i utstillingsprosesser tydelige.

Annonse

Den flytende grensen mellom kunstnere og kuratorer siden 1970-tallet gjør at de både samarbeider og konkurrerer om oppdrag i kunstfeltet. Dagens arrangørkunstnere (kunstnere med prosjektlederkompetanse) og kunstnerkuratorer (kuratorer som stiller ut egen kunst) er i ferd med å smelte sammen til en ny rolle – den multikompetente kurator.

Den multikompetente kurator har bred kompetanse, høy utdannelse, er selviscenesettende og søker seg nye veier og normer i kunstfeltet.

Sammensmelting av roller

I dag arbeider både kunstnere og kuratorer med kuratering, der man visker ut grenser mellom rollene og nye strukturer oppstår.

Den multikompetente kurator er alltid på jakt etter en mulighet for en utstilling eller publikasjon. I dag kan alle stille ut egne kunstverk og alle kan kuratere.

72 prosent av kuratorene i undersøkelsen forventer at kunstnere skal gi innspill til utstillingens konsept/tema. 59 prosent av kunstnerne forventer i stor grad at kurator skal strekke seg langt for at kunstnerens innspill til konsept blir førende. Nær halvparten av kuratorene, 45 prosent, er litt eller helt uenige i at kunstneren alltid skal akseptere at kuratoren har det avgjørende ordet for konseptualisering.

Det betyr at 45 prosent av kuratorene er villige til å «gi seg» i diskusjon med kunstnerens innspill. Det tyder på at konsept ikke er spikret før kurator inviterer kunstnere.

Kunstnere opplever at de mister kontroll på presentasjon av egne kunstverk når de kommenterer at «jeg ble fratatt alle rettigheter, alt ble overtatt av kurator … Det kjennes som at mitt verk kun var en rekvisitt for kuratoren» og «objektene kommer i andre rekke og blir overskygget av kurators prosjekt og markeringsbehov».

1 av 5 kunstnere har opplevd at kuratorens ideer gikk på bekostning av deres kunstfaglige integritet. Det kan bety at mange kunstnere tier om etiske/estetiske krenkelser.

Kun ni prosent av kunstnerne svarer at de har angret på et eller flere konkrete utstillingsprosjekter i samarbeid med kurator, hvor utstillingen ble annerledes enn forespeilet, mens 37 prosent av kuratorene svarer at de har angret på et eller flere konkrete samarbeid med en kunstner som ble helt annerledes enn hen inviterte til.

Dette er bemerkelsesverdig. Dette indikerer at mange viljesterke (arrangør-)kunstnere kjemper om kontroll på utstillingsprosessene.

96 prosent av kuratorene svarer at de er generelt fornøyde eller svært fornøyde med alle tidligere samarbeid med kunstnere i utstillingsprosesser, mens kun 59 prosent av kunstnerne svarer at de er generelt fornøyde eller svært fornøyde med alle tidligere samarbeid med kuratorer. Differansen kan tyde på at kuratorer ikke er bevisst sin symbolske makt i den sosiale dynamikken eller kan mangle kritisk selvrefleksjon.

Kun én prosent av kuratorene er litt misfornøyd med tidligere samarbeid med kunstnere i utstillingsprosesser, mens hele ti prosent av kunstnerne er litt misfornøyd eller svært misfornøyd med tidligere samarbeid med kuratorer. Behovet for synlighet i kunstfeltet er grunnen til at kunstnere lar seg «overkjøre».

Jo flere utstillinger man deltar i, jo større sjanse har kunstneren for å få solgt kunst og få inntekt, og til å få invitasjoner til nye utstillinger i ettertid.

Les også: Kunst og arkeologi i skjønn harmoni

Kontroll

Kuratorer kommenterer at kunstnerrollen er blitt mer profesjonalisert og fått «mer krav til markedsføring, prosjektledelse … og at kunstnerrollen i dag krever mye bedre kjennskap til produksjon, økonomi og prosjektledelse».

Dette samsvarer med min beskrivelse av arrangørkunstneren, og de bekrefter at kuratorer vet at mange kunstnere er svært dyktige og fleksible i mange arbeidsfelt. Nær halvparten, 45 prosent av kunstnerne svarer at de ønsker å kuratere utstillingene sine og skrive tekster om sitt kunstnerskap selv – som lønnet arbeid.

I påfølgende kommentarer om hvorfor forteller mange kunstnere om behov «for å få mest mulig kontroll på mitt kunstnerskap.» Mange kunstnere er lei av kuratorer som bestemmer over deres verk/kunstnerskap og i tillegg får mer medieomtale.

17 prosent av kunstnerne har opplevd at kurator fikk like mye eller mer oppmerksomhet for kuratering enn kunsten og kunstneren fikk. Kunstnere kommenterer at «det hadde vært absurd om noen andre skulle ha definisjonsmakt over min kunst og mitt kunstnerskap» og at det er «en tendens til å tillegge kuratorens arbeid større verdi enn kunstnerens» og at de «finner det degraderende og uakseptabelt at kuratoren stiller seg selv i fokus».

Les også: – Der jeg vokste opp, var kunst sett på som litt teit

Økonomi

Kuratorer kommenterer at de «sjelden kan tilby et realistisk utstillingsbudsjett». Kuratoren mottar fast lønn, og kan planlegge utstillinger flere år frem i tid. En kunstner kommenterer: «Jeg ser i liten grad at det å jobbe med kurator gir meg noe – men penger får de. Jeg kunne fått bedre betalt og fått ting som jeg selv ville».

44 prosent av kuratorene bekrefter at de er villige til å delegere noen av sine arbeidsoppgaver til kunstnere. Det er et overraskende stort antall. Det virker som et nødrop fra kuratorer som sårt trenger avlastning.

Jeg ble sjokkert av en kurators respons. Kuratoren kontaktet meg og spurte om fristen for å svare på undersøkelsen. Kuratoren ville gjerne delta. Jeg svarte at det var to og en halv uke til fristen gikk ut. Det trodde kuratoren at hen skulle klare å rekke, for kuratoren hadde noe ledig tid om 2 uker. Undersøkelsen tok kun 8-12 minutter.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU