Utforsker motsetningsforholdet mellom natur og kultur

Francisco Diaz
Francisco Diaz
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.

«Klorofyll og Kapital» er tidvis kaotisk, men det er kanskje hele poenget.

Forrige uke åpnet Akerhus Kunstsenter årets sommerutstilling «Klorofyll og Kapital». Utstillingen inviterte seks kunstnere til å vise arbeider som utforsker forholdet mellom urbane rom, natur og kultur.

Utstillingens i sin helhet skaper en god dialog rundt byens funksjon og  hva som skaper en gode byrom.

Det er interessant hvordan kunstsenterets plassering i Lillestrøm påvirker opplevelsen av utstillingen: Hvordan skal Lillestrøm forbli en egen og levende by og ikke reduseres til en forstad for Oslo? Det finnes ingen fasit i utstillingen, men den åpner for refleksjon rundt hvordan vi vil leve – da gjerne med elementer av både kultur og natur.

Andreas Öhmans skulpturer er kun synlige i appen «AppeaR». (Foto: Akershus Kunstsenter).

App-kunst

Det mest interessante med selve utstilling foregår pussig nok ikke i kunstsenterets egne lokaler, men i Lillestrøms gater hvor Andreas Öhman tar med publikum på en «skattejakt» med den egenkonstruerte appen «AppeaR».

Annonse

På fem forskjellige steder har han hengt opp digitale plakater som han kaller for «Painted Paintings». Disse fungerer som koder, og ved hjelp av appen kan man se skulpturer som skjuler seg i plakatene. Når man zoomer inn på mobilen kan man også tydelig se strukturene i skulpturene, som først har blitt laget for hånd, for så å bli digitalisert.

På kunstsenteret får man utdelt kart over hvor de forskjellige plakatene befinner seg, og hvordan man kommer seg dit. Det er ingen informasjon om appen der plakatene henger, noe som gjør at mange vil gå uvitende forbi. Likevel gjør nettopp dette at man føler man vet noe andre ikke vet, og dermed kan publikum dele en slags hemmelighet – noe som gjør det litt ekstra spennende.

«AppeaR» og «Painted Paintings» er en morsom erfaring, men det belyser også noen interessante utfordringer knyttet til kunst i offentlig rom, samt en mulig løsning. Öhmans virtuelle skulpturer opptar ikke plass, og man velger selv om man vil oppsøke dem eller ikke.

Publikum kan selv flytte på de ulike bestanddelene i Maiken Stenes «Det er mellom deg og utsikten». (Foto: Istvan Virag)

Malerier man kan flytte på

Inne på kunstsenteret er hele første etasje fylt av Maiken Stene sine verker. I det første rommet blir man møtt med prosjektet hennes «Det er mellom deg og utsikten», hvor hun utforsker hva et langskapsmaleri kan være. Verket består av flere tablåer som ligner små fjell som delvis er dekt med landskapsmalerier. I motivene kan man skimte gjenkjennelige ting, som hav og fjell, men også mer abstrakte elementer.

Tablåene kan flyttes rundt på, og dermed inviterers publikum til å selv bestemme hvordan landskapet skal se ut. På veggen bak henger et stort maleri som gjør at det hele føles som en scene, hvor tablåene er kulissene.

Det er ikke ofte man får ta på kunst, og i alle fall ikke flytte rundt på den. Derfor er det kanskje greit at det også er hengt opp hvite hansker man skal ta på seg i forkant, som en slags påminnelse om at det fortsatt er kunst man flytter rundt på, og man må vise respekt.

Lenger inn i utstillingen viser Stene en serie fotografier, hvor motivene er snudd opp ned, samt landskapsmaleriet «Kart over Island» som er mer tradisjonelt i sitt uttrykk.

Samlet, utforsker Stenes verk landskap gjennom ulike perspektiver og teknikker. Det belyser hvordan vi passivt betrakter og aktivt opplever naturen rundt oss. Det trekker imidlertid også assosiasjoner til forholdet mellom mennesket og natur, måten vi påvirker naturen på, samtidig som vi ikke evner å kontrollere den.

Francisco Diaz installasjon «Gray Area» setter tekstiler fra byggeplasser i et nytt lys – bokstavelig talt. (Foto: Istvan Virag).

By og land

De øvrige kunstnerne er plassert i andre etasje, her møter Øystein Tømmerås’ urbane malerier Lene Baadsvig Ørmens abstrakte skulpturer. Der Tømmerås tydelig refererer til trikker, gir Ørmens skulpturer assosiasjoner til overnaturlige vesener, som peker tilbake til en tid da overtro, mystikk og natur var mer sentralt i menneskers liv.

Her møter vi også Kjersti Austdals videoinstallasjon «Pusher» – 23 skjermer som viser ulike reklameklipp. Kaoset og bråket fra Austdals verk minner om sentrale byrom som Oslo S, hvor reklame florerer rundt en på alle kanter.

Francisco Diaz byr på en mykere installasjon, i tekstil som blir brukt til å dekke bygninger under byggeprosjekter. Lyset i rommet er helt rosa, og i hjørnet står det en vifte som skaper bevegelse i stoffene. På stoffet er det malt på mønster som viser blomster og blader.

Der Austdals verk oppleves som påtrengende, ikke ulikt byens konstante lydbilde, virker det som Diaz foreslår en forskjønnelse av ellers grå og nitriste byrom.

Kjersti Austdals «Pusher» består av 23 skjermer som viser reklame. (Foto: Istvan Virag).

Kaotisk med vilje

«Klorofyll og kapital» fremstår tidvis som kaotisk.  Dette kommer ikke av at verkene er plassert hulter i bulter, men snarere flere av verkene byr på mange inntrykk som tidvis kolliderer med hverandre.

Dette vitner ikke om et dårlig kuratoriske eller kunstnerisk grep, men snarere et ønske om å understreke byens kaotiske sider. Motsetningen mellom de kontrasterende verkene i andre etasje og Stenes landskapsbilder i første etasje danner slik et metaforisk bilde av kontrastene mellom by og natur.

Til tross for det ulike inntrykket kunstsenterets to etasjer gir, styrker ikke utstillingen forestillingen av at det eksisterer et motsetningsforhold mellom natur og kultur. Snarere, føles det som to krefter som virker på hverandre.

Det urbane og rurale fungerer sammen og mot hverandre på én og samme tid.

 

 

 

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof