Subjekt mener:

Norske museer er «verst i klassen». Det må gjøres noe med

Munchmuseet i Oslo henter inn økonomer for å tjene mer penger. Men er dette så viktig for musser at det kan forsvare å bygge ned landets kunsthistoriske kompetanse? Nei, det er det ikke, skriver Subjekt i dagens leder. (Foto: Gorm Kallestad/NTB).
Munchmuseet i Oslo henter inn økonomer for å tjene mer penger. Men er dette så viktig for musser at det kan forsvare å bygge ned landets kunsthistoriske kompetanse? Nei, det er det ikke, skriver Subjekt i dagens leder. (Foto: Gorm Kallestad/NTB).
Museene må ta sin del av ansvaret for at kunsthistorie er et attraktivt fag å studere, også for unge som vil ha en jobb, skriver Subjekt i dagens leder.
Sjanger Dette er en lederartikkel. Den gir uttrykk for lederredaksjonens syn på saken og står for avisens regning.
Saken er Norske museer er «verst i klassen» når det gjelder kunsthistorisk kompetanse i ledelsen.

«Landets største museer mangler ledere med kunsthistorisk kompetanse,» skrev seks tungvektere fra kunstfeltet i en kronikk i Aftenposten 24. august.

Innlegget er signert Ina Blom, professor, Universitetet i Oslo (UIO), Katya García-Antón, direktør, Nordnorsk kunstmuseum, Knut Ljøgodt Dr. philos, Nordic Institute of Art, Øystein Sjåstad, professor, UIO, Hanne Beate Ueland, avdelingsdirektør, Stavanger kunstmuseum (Must) og Kristin B. Aavitsland, professor og leder for Det norske institutt i Roma.

Samtidig hører vi at skandinaviske direktører reagerer på at store norske museer mangler ledelse med kunsthistorisk kompetanse.

«En statsviter som mangler mangeårig erfaring fra kunstfeltet, kan simpelthen ikke delta i dialog med andre fagfolk, museer og forskningsinstitusjoner på samme måte som en kunsthistoriker,» sier Mikkel Bogh, som nylig takket av som direktør for Statens museum for kunst i København, til Klassekampen. Norske museer er «verst i klassen», oppsummerte NTB.

Annonse

Er det grunn til uro, eller er dette bare museumspamper som ber for sin syke mor?

Les også: Etterlyst: Kunsthistorikere i offentligheten

Berettiget kritikk

Kritikken rettes særlig mot Nasjonalmuseet og Munchmuseet.

Da Munchmuseet nylig hyret inn et nytt lederteam, vakte det oppsikt at det ikke besto av en eneste kunsthistoriker.

«Hverken på Nasjonalmuseet, Munchmuseet, Kode eller Sørlandets kunstmuseum er øverste leder kunsthistoriker. I det gigantiske Nasjonalmuseet – en sammenslåing av fem kunstinstitusjoner – sitter bare én kunsthistoriker i ledergruppen. Resultatet av endringene er allerede merkbare,» skriver de seks skribentene i Aftenposten.

Direktør for Munchmuseet, Tone Hansen, svarer på tiltale hos NRK ytring. Hun fremhever behovet for strategisk ledelse, og vil betrygge med at kunsthistorikerne som faktisk jobber ved Munch, blir lyttet til i utformingen av utstillinger.

Hun skriver: «Munchmuseet har som ambisjon å bli Nord-Europas mest attraktive kunstdestinasjon. Da trenger vi gode fagmiljøer, godt lederskap og en lønnsom vekst.»

Det er vel og bra, men står neppe i motsetning til forskning, ivaretagelse av kulturarv og andre kunsthistoriske hensyn. Kunstmuseer skal være bindeledd mellom ulike historiske epoker og fungere som institusjoner som kan opplyse befolkningen. Det er selvsagt fint at de også tjener penger, men dette kan ikke gå på bekostning av miljøet som faktisk utfører de nevnte oppgavene.

Les også: Kunsthistorikerne har abdisert. Resultatet er en tragedie for kunsten

Museene må ta ansvar

Museenes rolle som kunsthistoriske kjerneinstitusjoner er ikke nødvendigvis en motsetning til å være lønnsomt. Men av og til kan det nettopp være det. Fordi museer skal bevare og konservere i en tid med stadig raskere skifter i trender og politiske føringer.

Derfor er det bekymringsfullt at kunsthistorikere er i ferd med å marginaliseres ved museene. Et minstemål burde være at antall kunsthistorikere øker i takt med antall ansatte. Det er langt i fra tilfelle i dag.

Problemet stikker dypere enn driften ved enkeltstående museer. Kunsthistoriker som profesjon er i dag svært utsatt. Få vil utdanne seg til yrket, og de som finnes, er forbausende stille i offentligheten. Dette til tross for at debatter om kunst og estetikk stadig ruller videre, fra Arkitekturopprøret til sagaen om «Leiv Eiriksson oppdager Amerika» (1893).

Subjekt har tidligere foreslått at gjøre kunsthistorie til en mulig fordypning på honours-programmet i humaniora ved UIO, noe som vil bidra til å løfte statusen til faget. Nå bør museene gjøre sin del av jobben: Noen må vise unge at kunsthistoriker er noe man kan utdanne seg til hvis man også har lyst på jobb i fremtiden.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One