Farvel, NTNU

Om det er dette som er «høyere utdanning», melder jeg pass

Jeg skulle ønske at denne teksten var en rent intellektuell tekst. Men i dag har jeg gitt beskjed til NTNU om at jeg avslutter min mastergrad, skriver Magnus Lang-Ree. Bildet viser NTNU campus Dragvoll. (Foto: Lena Knutli/NTNU.)
Jeg skulle ønske at denne teksten var en rent intellektuell tekst. Men i dag har jeg gitt beskjed til NTNU om at jeg avslutter min mastergrad, skriver Magnus Lang-Ree. Bildet viser NTNU campus Dragvoll. (Foto: Lena Knutli/NTNU.)
Vi gjør mye rart på religionsvitenskap, men vi studerer ikke religion, skriver Magnus Lang-Ree.
Om skribenten
Magnus Lang-Ree studerte inntil nylig religionsvitenskap på NTNU.
Sjanger Dette er et debattinnlegg. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Magnus Lang-Ree slutter på masterstudiet i protest mot manglende meningsmangfold.

I første seminar på mastergraden min i religionsvitenskap ved NTNU ble vi bedt om å ta en håndsopprekning på hvor vi sto i den epistemologiske diskusjonen om «essensialisme» versus «sosialkonstruktivisme».

Førstnevnte kan sies å omhandle ideen om at det er en «essens» der ute vi forsøker å gripe med ordene våre, mens «sosialkonstruktivisme» i større grad omhandler at ordene og deres betydning er konstruert, snarere enn å peke på en objektiv realitet.

Til tross for at jeg stusset litt over at jeg var eneste i klassen som rakk opp hånden som «essensialist» (det skal sies at det var en svært liten klasse), oppfattet jeg likevel at bakgrunnen for håndsopprekningen var at dette er to legitime posisjoner som eksisterer i faget.

Dette endret seg imidlertid da jeg i introduksjonsboken på pensum leste at essensialisme «stort sett er ansett for å være noe negativt» etter postmodernismen kom». Dette fremsto for meg som en voldsom krass bedømmelse av det som har mer eller mindre alltid har vært dominerende epistemologisk posisjon på universitetet, uavhengig av disiplin. Men la gå.

Annonse

Videre proklamerte en av mine forelesere at «religion ikke har noen substans», mens en av mine masterveiledere fortalte meg at «innen religionsvitenskap begynner vi med premisset om at religion er et produkt av diskurs, så jobber vi videre derifra». Sistnevnte fremstår for meg som en helt spinnvill påstand, og kan etter mitt syn sidestilles med en professor i statsvitenskap som sier til sine elever at «vi begynner vi med antakelsen om at venstresiden har rett, så jobber vi videre derifra».

Til og med i det som skulle være en oppsummering av posisjonen i en introduksjonsbok til religionsvitenskap, ble essensialisme beskrevet med særlig negativt fortegn, der forfatter Craig Martin eksplisitt sidestiller posisjonen med rasisme og sexisme.

Naturligvis kan man innvende her at jeg bare trekker frem noen eksempler som bygger oppunder min sak. Dette er et legitimt spørsmål. La meg derfor formulere meg så klart jeg kan; så vidt jeg vet, er det ingen av underviserne på instituttet, eller forfattere på pensum, som er essensialister. Gitt premisset om at selv sosialkonstruktivistene vedgår at dette har vært den dominerende posisjonen frem til 90-tallet, befinner vi oss med andre ord i en situasjon hvor det ikke er noen som studerer religion slik det alltid har blitt studert.

Hva er motivet for denne endringen?

Les også: Omsider har venstresiden begynt å forstå Jordan Petersons appell

Postmodernisme

Kanskje kan man si at denne vendingen bort fra hvordan vi alltid har studert religion, er et resultat av å få studiet inn kategorien «vitenskap». Det heter jo tross alt «religionsvitenskap», og følgelig må subjektiviteten bort.

Jeg mener dette er en avsporing av debatten, da det som skjer i religionsvitenskap, snarere er en postmodernisering enn en vitenskapeliggjøring av disiplinen. Hva som menes med dette kan vanskelig oppsummeres bedre enn det Stephen Hicks gjør i sin bok «Explaining Postmoderism» fra 2004, der han skriver:

«Postmodernism’s essentials are the opposite of modernism’s. Instead of natural reality—anti-realism. Instead of experience and reason—linguistic social subjectivism. Instead of individual identity and autonomy—various race, sex, and class groupisms. Instead of human interests as fundamentally harmonious and tending toward mutually-beneficial interaction—conflict and oppression. Instead of valuing individualism in values, markets, and politics—calls for communalism, solidarity, and egalitarian restraints. Instead of prizing the achievements of science and technology—suspicion tending toward outright hostility».

Man kan argumentere for at religionsvitenskap som fagfelt har rett til å gå i hvilken retning de vil. Jeg er ikke enig i dette, da religionsvitenskap er eneste tilbyder av studiet av religion i Norge, med mindre du har planer om å bli prest. Som en konsekvens av å være eneste tilbyder, bør det romme ulike teoretiske tilnærminger. Eller for å bruke ordet NTNU elsker å bruke, så lenge det ikke har å gjøre med meninger: mangfold.

Les også: Dette bør bli startskuddet for en ny retning i akademia

Et underliggende premiss for hele akademia

Personlig mener jeg universitetet er bygget på et premiss om objektiv realisme. Vi møtes i forelesninger eller kollokviegrupper for å diskutere noe. For å bli klokere på noe. Vel, hva er dette «noe» vi ønsker å belyse?

Om det ikke er en objektiv realitet der ute som vi antar at vi kan bli klokere på gjennom diskurs, hvorfor skal vi i det hele tatt møtes? Og hva er det sensor bruker som referansepunkt i rettingen av en eksamen, om det ikke er en objektiv virkelighet?

Tidligere var denne objektive realismen et underliggende premiss for hele akademia. Uenigheten omhandlet i større grad hvem som hadde den beste beskrivelsen av den gjeldende virkeligheten. Man var uenig i hvem som forsto Shakespeare eller Heidegger best, men alle var enige om at det var noe å forstå.

Nå er denne ideen fullstendig forkastet. I alle fall innenfor religionsvitenskap. Resultatet blir at vi aldri studerer religiøse tekster, institusjoner eller ritualer i seg selv. Alltid skal det, slik Hicks alluderer til i sitt sitat, studeres fra en historisk, politisk eller økonomisk kontekst, gjerne med undertrykkelse som motor i analysen.

Mitt farvel med NTNU

Jeg skulle ønske at denne teksten var en rent intellektuell tekst.

Det var tanken da jeg først planla å skrive denne teksten i mars. Det var det også da jeg begynte arbeidet med den tidligere denne uken. Men i dag har jeg gitt beskjed til NTNU om at jeg avslutter min mastergrad. På mange måter en forferdelig dårlig idé, da mine fremtidige yrkesplaner i var predikert på å få ferdig masteren.

Men jeg har fått nok. Jeg er ferdig med å tilpasse meg en institusjon som ikke anerkjenner mitt epistemologiske standpunkt. Om det er dette som er «høyere utdanning», tror jeg at jeg melder pass.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser