Brudd på Vær varsom-plakatens 3.2

Subjekt brøt god presseskikk

Subjekt har brutt Brudd på Vær varsom-plakatens punkt om faktakontroll og kildekritikk, skriver Pressens faglige utvalg. (Foto: PFU.)
Subjekt har brutt Brudd på Vær varsom-plakatens punkt om faktakontroll og kildekritikk, skriver Pressens faglige utvalg. (Foto: PFU.)
Manglende kildekritikk og opplysningskontroll i omtalen av et varslet søksmål, gjorde at Subjekt ble felt i Pressens faglige utvalg. Bruken av anonyme kilder utløser en særlig plikt til aktsomhet.
Sjanger Dette er en pressemelding. En pressemelding er en tekst som sendes til media for å spre informasjon med nyhetsverdi. Subjekts pressemeldinger har til hensikt å kommunisere Subjekts egne virksomhet.
Saken er Pressens faglige utvalg har felt Subjekt for brudd på brøt god presseskikk.

Subjekt publiserte artikkelen «Full krangel om opphavet til omstridt teaterstykke: Varsler søksmål mot skaperne av «Ways of Seeing»». Det fremgikk at redaksjonen hadde fått innsyn i en e-post som varslet søksmål mot Pia Maria Roll, Hanan Benammar og Sara Baban. Kunstneren som varslet, ble ikke omtalt med navn.

Klager

Sara Baban, Hanan Benhammar og Pia Maria Roll anførte at det opplevdes svært alvorlig å få rettet urettmessige anklager mot seg. De opplyste at de ikke visste at Subjekt ville anonymisere den som rettet beskyldninger om åndsverk-tyveri mot dem, og at anonymiseringen gjorde det vanskelig å svare i ettertid. Artikkelen brøt ifølge klagerne også med kravet om kildekritikk og opplysningskontroll, fordi det ifølge klagerne ikke forelå noe grunnlag for et søksmål. Klagerne anførte at artikkelen inneholdt flere faktafeil, og at Subjekt dessuten kastet urettmessig mistanke på dem når de skrev at «en av skaperne innrømmet» å ha gjort underslag av over 800.000 kr. Etter klagernes mening tok Subjekt ikke tilstrekkelig hensyn i det journalistiske arbeidet.

Mediet

Subjekt avviste brudd på god presseskikk, og anførte at klagerne visste hvem anklagene kom fra, da de også hadde mottatt den omtalte eposten. Avisen skrev at den anonymiserte kunstneren av hensyn til personen selv, samt etter råd fra klagerne. Det ble anført at saken hadde stor offentlig interesse fordi teaterstykket var ett av vår tids mest omtalte. Da kunstneren klaget på at åndsverket var stjålet, var det ifølge avisen en åpenbar nyhetssak. Redaksjonen anførte at klagerne ikke benyttet seg av tilbud om samtidig imøtegåelse. Ved å tilby samtidig imøtegåelse, mente Subjekt å ha gjort det som er presseetisk påkrevd, også når det gjaldt faktakontroll. Subjekt så ikke at det var faktafeil i artikkelen, og anførte at underslaget var offentlig kjent.

PFUs vurdering

Pressens faglige utvalg (PFU) minner om at pressen ivaretar viktige oppgaver som informasjon, debatt og samfunnskritikk, jf. Vær varsom-plakatens (VVP) 1.2. Saker om opphavsrett innen kulturfeltet er en relevant nyhet å dekke.

Annonse

Bruk av anonyme kilder

Anonyme kilder er omtalt to steder i Vær varsom-plakaten. Av VVP 3.1 fremgår det at kilden for informasjon normalt skal identifiseres, med mindre det kommer i konflikt med kildevernet eller hensyn til tredjeperson.

Utvalget merker seg at klagerne som utsettes for beskyldningene, var kjent med hvem som kom med anklagene, og at de fikk anledning til samtidig imøtegåelse, jf. VVP 4.14.

Skjerpet aktsomhet ved anonyme kilder

I VVP 3.2, som pålegger mediene å være kritisk i valg av kilder og kontrollere at opplysninger som gis er korrekte, påpekes det at man skal være spesielt aktsom ved behandling av informasjon fra anonyme kilder. PFU finner at det var legitimt å anonymisere kilden, men det hviler et ansvar på redaksjonen om å være særlig kildekritisk når kilden ikke står åpent frem.

Selv om Subjekt måtte kunne bringe nyheten om det varslede søksmålet, så forelå det slik utvalget ser det opplysninger i saken som tilsa at det var behov for å vise særlig aktsomhet knyttet til kildekritikk og opplysningskontroll. PFU kan ikke se at redaksjonen har gjort tilstrekkelig arbeid med å kontrollere opplysningene og undersøke faktagrunnlaget for det varslede søksmålet. PFU merker seg også at artikkelen er basert på en epost som kun varslet om et søksmål, altså var saken på et svært tidlig tidspunkt. Når den som sto bak varselet heller ikke ønsket å uttale seg, skulle redaksjonen utvist større opplysningskontroll før publisering.

Subjekt har brutt god presseskikk på Vær varsom-plakatens 3.2.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU