Politikken er i ferd med å stjele kunsten fra oss

Khio-studentenes kritikk av Vanessa Beecrofts flotte og superestetiserende fotografi er et eksempel på at vi er i ferd med å miste evnen til å betrakte verden som kunst, skriver Bjørn S. Andersen. (Foto: Werner Zellien/Koro.)
Khio-studentenes kritikk av Vanessa Beecrofts flotte og superestetiserende fotografi er et eksempel på at vi er i ferd med å miste evnen til å betrakte verden som kunst, skriver Bjørn S. Andersen. (Foto: Werner Zellien/Koro.)
Dessverre vil ingen institusjoner forsvare den estetiske autonomien mot moralens og politikkens kolonialisering, skriver Bjørn S. Andersen.
Om skribenten
Bjørn Schiermer Andersen er professor i sosiologi ved Universitetet i Oslo.
Sjanger Dette er en kronikk. Meninger og analyser er av skribentens egne. En kronikk er en artikkel skrevet av en person med spesiell kompetanse på området.
Saken er Er estetikk eller politikk viktigst?

Grensen mellom politikk og estetikk blir stadig mer utflytende.

Extinction Rebellion-aktivister har blokkert inngangen til Nærings- og fiskeridepartementet, utkledd som fisk. De iscenesatte også et teaterstykke utenfor Oslos operahus. Inspirert av lignende aksjoner i andre storbyer forsøkte to aktivister å lime seg fast til Munchs «Skrik» (1893) i fjor. Rundt om i verden blir kunstverk jevnlig vandalisert.

Det er ikke så vanskelig å forstå hvorfor politiske aktivister ønsker å skape oppmerksomhet rundt en sak. Det som er vanskelig å forstå, er at denne tradisjonen i stor grad har sitt opphav i kunstnermiljøet selv. Ikke bare er arsenalet av politiske «happenings» og «performances» som de politiske aktivistene benytter seg av, utviklet av kunstnere, men forsøket på å skape oppmerksomhet og skandale ved å vandalisere kunstverk brukes også i kunsten. Ikke minst i samtidskunsten.

Så hva blir konsekvensene når det estetiske må vike for det politiske i samtidskunsten? Hvordan påvirker denne politiseringen kunst og kultur?

Annonse

Les også: Representasjon i kulturlivet: – Flere søkere med minoritetsbakgrunn etter at jeg kom inn i Kulturrådet

Avslørende kunsthistorie

Tar vi en titt på kunsthistorien, kan vi få oss en overraskelse. Den moderne kunstinstitusjonen oppstår faktisk i et opprør mot det politiske. Ta for eksempel malerkunsten.

Man tiltvang seg stadig mer frihet til å male hva man hadde lyst til. Snart begynte man til og med å eksperimentere med hvordan man malte det. Den moderne kunstens historie er historien om hvordan innhold og deretter form frigjøres fra religiøse og politiske diktater. Det er en historie om selvrealisering.

Høydepunktene fra det moderne maleriets historie bekrefter dette. De berømte verkene skaper skandale, ikke fordi de politiserer, men fordi de estetiserer. Eduard Manets «Frokost i det grønne» (1863) handler om å skape rom i kunsten for det ikke-idealiserte, det virkelige livet. Det samme gjelder Gustave Courbets maleri av en kvinnes kjønnsorgan close up. Det er hverken porno eller politikk. Det handler snarere om å få lov til å male hva man vil.

Selvfølgelig er disse kunstnerne aktivister. Noen av dem også politiske. Christian Krohg ønsket nok å bidra til å skape et bedre samfunn. Men han gjør det ved å utvide kunstens handlingsrom. Ved, som Victor Hugo, å male de elendige. Ved å skape et maleri som skal fungere som maleri. Ikke ved å ødelegge kunstverker.

Forsøkene på å utvide det estetiske spillerommet kulminerer på slutten av 1800-tallet. Tittelen på Charles Baudelaires berømte diktsamling «Syndens blomster» (1857) er nøye valgt. Baudelaire skaper kunst, dikt – «blomster» – av «syndige» og umoralske motiver. Hans «Kjærlighet til løgn» (ca. 1860) utgjør en liten krig mot eksterne perspektiver på kunsten:

Når jeg ser på deg, i gløden fra gasslyset, som gir det farge,
Ditt bleke ansikt, forskjønnet av en morbid tilbøyelighet,
Hvorpå kveldens lykter tegner en morgenrøde,
Er dine øyne tiltrekkende som om de tilhørte et portrett,

Jeg vet det finnes øyne, som dine, melankolske øyne,
Som ikke skjuler noen dyrebare hemmeligheter;
Vakre skrin uten juveler, medaljonger uten helligdom,
Helt tomme, helt uutgrunnelige som dere selv, O Guder!

Men er det ikke nok at du har en fremtoning,
For å fryde et hjerte, som unngår det sannferdige?
For hva betyr din dumhet og din likegyldighet?
Maske eller blendverk, salutt! Jeg elsker din skjønnhet

Diktet hyller den blanke overflaten, «masken» og «blendverket», det overfladiske, det kunstige. Kvinnen i diktet er allerede en statue eller et portrett, og bare «fremtoningen», hennes «skjønnhet», har kunstnerens interesse. Tanken bak denne «hyllesten til løgnen» – på bekostning av det «sannferdige» – er jo nettopp at kunsten bare utfolder seg som kunst i kontrast til det gode og det sanne. Lignende provokasjoner finner vi hos Oscar Wilde og andre av tidens dekadente dandyer.

Baudelaire går dermed en diametralt motsatt vei av samtidskunsten. Der den bare ser det politiske, ser Baudelaire bare det estetiske. L’art pour l’art.

Eller på moderne norsk: Estetiserende kunst handler om å unngå safe spaces. Det handler om å provosere, men ikke av politiske årsaker. Målet er ikke å skape oppmerksomhet rundt spesifikke politiske forhold. Snarere handler det om å bryte med det moralske og politiske perspektivet fullstendig. Det som forarger her, er Baudelaires insistering på å betrakte med et rent estetisk blikk.

Vi står overfor to ulike tilnærminger til verden.

Hvem tør forsvare estetikken?

Det politiske engasjementet, i hvert fall i dagens identitetspolitiske form, retter blikket innover mot den moralske indignasjonen, enten det gjelder ens egen eller andres rett til ikke å bli krenket. Faktisk nekter det å se utover, opptatt som det er av hva det selv føler.

Det estetiske blikket derimot, vender seg utover, mot farger og former, mot lydene og musikken, mot dansen og de andre kroppene, mot bildene i diktet og i språket, mot butikkvinduer og fascinerende gjenstander. Det er det estetiske som insisterer på at du må bare danse til Michael Jackson. Det politiske, derimot, sier at dette ikke er lov.

Musikken tar fortsatt tak i oss. Heldigvis. Men kan politikken stjele litteraturen og kunsten fra oss? Er vi i ferd med å miste evnen til å betrakte verden som kunst? Samtidskunsten virker i hvert fall slik. Khio-studentenes kritikk av Vanessa Beecrofts flotte og superestetiserende fotografi viser akkurat hvordan de først og fremst fokuserer på det politiske og moralske.

Studentene vil ikke se på bildet, som nå er blitt flyttet til en mindre sentral plassering. Og hvem tør egentlig i dag å insistere på at Beecrofts fotokollasj er spennende komponert, at verket er estetisk vellykket? At det finnes en annen måte å betrakte det på enn den politiske? At man kanskje til og med bør unngå politisk indignasjon ved å lære å se estetisk? Spesielt når man går på en kunstskole?

Les også: NRKs uvitenskapelige jakt på hverdagsrasisme

Nok politikk

Det er nedslående at vi fremdeles ikke har sett noen større kultur-, kunst- eller utdanningsinstitusjon forsvare den estetisk autonomien mot moralens og politikkens kolonialisering.

Det ligger en prinsipiell diskusjon skjult her som må tas opp. Det er selvfølgelig grenser for det estetiske. Det forstår jeg. Men finnes det ingen grenser for det politiske eller moralske?

Jeg noterer meg at Subjekts sjefredaktør, Danby Choi, tar til orde for den estetiske autonomien i sin bok, «Kanseller meg hvis du kan» (2023). Men min glede er kortvarig. Også han blir alt for fort politisk igjen når han beskriver hva han mener den estetiske autonomien skal brukes til. Forskjellen mellom ham og de woke kunstmiljøene han kritiserer, ender opp som en uenighet om hvilke politiske problemer vi skal fokusere på. Kritikk av kolonialisme eller rasisme på den ene siden, homofobi i innvandrermiljøer på den andre.

Jeg derimot, tenker kanskje at det er nok politikk i verden?

Jeg savner så veldig bare den minste overskridelse av det moralske eller det politisk korrekte i kunstens navn. En enkelt liten syndig blomst.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One