Hva var Norges første spillefilm? Svaret vil overraske mange

Ingen ser fremdeles ut til å ville godta at nasjonens første reelle spillefilm handlet om den lettsindige Anny: ei fallen kvinne, skriver Ove Helleren. (Foto: Olaf K. Bjerke.)
Ingen ser fremdeles ut til å ville godta at nasjonens første reelle spillefilm handlet om den lettsindige Anny: ei fallen kvinne, skriver Ove Helleren. (Foto: Olaf K. Bjerke.)
Norges første langfilm er muligens for klein til å fremheves som et gjennombrudd i norsk filmhistorie, skriver Ove Helleren.
Sjanger Dette er et debattinnlegg. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er En gjennomgang av norsk filmhistorie.

Legger vi våre dagers kriterier til grunn, er «Anny – en gatepiges roman» fra 1912 Norges første spillefilm.

Handlingen var om ei kvinnes livsløp fra naivt pikebarn til en moralsk fordervet gatepike.

Er tematikken for klein til at akkurat denne tittelen kan fremheves som et gjennombrudd i norsk filmhistorie?

Les også: Oscar-nominasjonene for 2023 tyder på en liten filmrenessanse

Annonse

Konkurrentene kommer til kort

«Et drama på havet» (ca. 1906-1908) regnes som Norges første fiksjonsfilm.

Denne står oppført med en lengde på 150 meter i boken «Norsk Kinematografi 1908-1979». I gamle dager ble lengden av filmer oppgitt som meterlengden på filmrullene, siden spilletid ofte kunne variere ut fra hvor rask fremviser kinoene hadde. I dag har vi innarbeidede standarder på henholdsvis 24 og 25 bilderuter i sekundet, men det var ikke tilfelle på begynnelsen av 1900-tallet. 150 meter blir uansett å regne som en kortfilm etter dagens kriterier.

Norsk filminstitutt (NFI) opererer i dag med definisjonen på spillefilm som «fiksjonsbasert audiovisuelt verk med lengde på minimum 60 minutter» i henhold til forskrift om tilskudd til audiovisuell produksjon. British Film Institute og American Film Institute opererer med en spilletid på over 40 minutter for at filmen skal kunne regnes som «feature length».

I boken «Bedre enn sitt rykte», utgitt av NFI, skrives det: «Fattigdommens Forbandelse (1911) regnes av mange som den første virkelige spillefilmen i Norge, og i avisannonsene ble den da også karakterisert som «Den forste norske Kunstfilm»».

Filmen handlet om streikende arbeidere, og en manns kamp for å overleve fattigdom og arbeidsløshet. Hvis «Fattigdommens Forbandelse» virkelig var vår første spillefilm, hadde vi fremstått som en intellektuell filmnasjon med sans for sosial rettferdighet. Dessverre må nok verket regnes som en tre akters kortfilm.

Filmen er oppført til å være 680 meter lang. Ordinært Kodak 35 millimeterformat har 16 bilder per fot. (680 meter * 3.281 fot per meter ≈ 2.231 fot * 16 bilder per fot = 35.696 bilder). Den tregest tenkelige avspillingen kunne være rundt 16 bilder i sekundet, som gir en spilletid på ca. 37 minutter. Egentlig var nok spilletiden enda kortere.

«Dæmonen» (1911) er 1000 meter, men den ble også spilt inn i København med hovedsakelig danske skuespillere. Er dette egentlig å regne som en norsk spillefilm?

Derimot kom det en norskprodusert film i 1912 som var 1400 meter lang: «Anny – en gatepiges roman».

Les også: Her hjelper det lite at regissørene er unge og lovende

I glemmeboken

I boken «Filmen i Norge – norske kinofilmer gjennom 100 år» blir spilletiden anslått til ca. 68 minutter. Med en avspillingsfrekvens på 18 bilder per sekund kommer jeg også frem til den samme spilletiden.

Fyller ikke denne filmen alle kriteriene for å bli regnet som en spillefilm ut ifra forskriften NFI bruker for å gi tilskudd?

De første filmene var forgjengelige produkter, så alle titlene jeg har nevnt er nå gått tapt for ettertiden. Vi kan ikke bare se filmene for å bedømme dem, vi må basere oss på annenhåndsinformasjon.

I 1932 kunne man i A-magasinet lese filmregissør og journalist Leif Sindings utredning om den tidlige norske filmproduksjonen, og «Anny – en gatepiges roman» ble omtalt med en litt resignert tone: «Som titlene også antyder var disse filmer ikke egentlig forsøk i den høiere filmkunst.»

Sindings manglende entusiasme for filmen med den litt vovede tittelen kan ha smittet over på den senere forståelsen av gryende norsk spillefilmproduksjon. I etterkrigstiden ble Sinding landssvikdømt, mens filmen med den lidderlige gatepiken i høy grad ble oversett.

Ingen ser fremdeles ut til å ville godta at nasjonens første reelle spillefilm handlet om den lettsindige Anny: ei fallen kvinne.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner