Hvis ingen snakker med unge menn, ligger veien åpen for influensere som Andrew Tate

Jeg har hatt samtaler med foreldre som uttrykker bekymring for hvilken innflytelse influensere med holdninger som Andrew Tate kan ha på deres sønner, skriver Sylo Taraku. (Foto: George Calin/Reuters.)
Jeg har hatt samtaler med foreldre som uttrykker bekymring for hvilken innflytelse influensere med holdninger som Andrew Tate kan ha på deres sønner, skriver Sylo Taraku. (Foto: George Calin/Reuters.)
Da jeg var ung, hadde vi hverken internett eller influensere som forbilder. Nå forsøker jeg å forstå hvorfor menn som Tate er så populære blant unge menn, skriver Sylo Taraku.
Om skribenten
Sylo Taraku er forfatter og rådgiver i Tankesmien Agenda.
Sjanger Dette er en kommentar. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Mange mener det finnes en mangel på gode rollemodeller for unge menn.

Unge menn har alltid drømt stort. Og de har alltid vært rebelske.

I filmer som skildrer vikingtiden eller andre eldre epoker, ser vi ofte hvordan unge menn kunne bli drevet av ønsket om å vinne ære og berømmelse gjennom å utmerke seg som gode krigere. Legendariske krigere fra fortiden tjente som inspirasjon og rollemodeller for dem. Andre drømte om å oppnå status gjennom å bli konger, gjennom å bli rike, eller gjennom å oppdage ukjente land eller oppleve eventyr.

Hva unge menn drømmer om og hvem de ser på som forbilder, endrer seg med tiden, men det handler grunnleggende sett enten om status og anerkjennelse eller om å gjøre en forskjell i verden.

Min nå avdøde far fortalte meg hvordan han hadde Mohammed Ali som forbilde på 60- og 70-tallet. Som ung mann begynte han å trene boksing for å bli som nettopp Muhammad Ali. Det var ikke bare hans legendariske prestasjoner som bokser som inspirerte, men også at han var rebelsk. Han utfordret etablissementet, og sto opp i kampen mot både rasisme og Vietnamkrigen.

Annonse

Da jeg var ung, husker jeg at mange unge gikk med Che Guevara-symboler. Nå er det mye som kan sies om Che Guevara, men han ble oppfattet som et symbol i kampen mot fattigdom og sosial urettferdighet. Nelson Mandela har også vært et stort symbol i kampen mot apartheid, en sak som engasjerte mange unge – både menn og kvinner – rundt om i verden.

Selv kan jeg ikke skryte på meg å ha hatt Mandela som mitt fremste forbilde. Da jeg var yngre, var mine helter fotballspillere som Maradona og Platini, og rockestjerner som Bono fra U2. Uten at disse forbildene har hatt noe påvirkning på mine veivalg i livet.

Selv i voksenlivet har jeg latt meg inspirere av Zlatan Ibrahimovic, ikke bare på grunn av hans imponerende fotballprestasjoner, men også på grunn av hans livshistorie som en gutt som reiste seg fra ghettoen i Rosengård, til å bli en av fotballens største stjerner. Hans røffe stil og enorme selvsikkerhet har trolig appellert til min balkanske maskuline underbevissthet. Tenk å tørre å snakke rett fra levra, uten å bry seg om hva andre mener. Det er en risiko, men mange av oss trigges nettopp av risiko.

Hvem fungerer som forbilder for unge menn i dag? Selv om idrettsstjerner og artister fremdeles kan være store inspirasjonskilder, ser vi nå at mange blir stjerner gjennom nettplattformer som Instagram og Youtube.

Instagram-influencere og YouTube-stjerner deler sine suksesshistorier og viser et liv mange drømmer om. De forteller unge menn at alt er oppnåelig, så lenge man jobber hardt for å nå sine mål. En av de fremste mannlige influencerne er Andrew Tate.

Les også: Er Diddy musikkindustriens Jeffrey Epstein?

Konspirasjonsteorier

Personlig finner jeg Tate usympatisk, men jeg kan forstå hvorfor han appellerer til mange unge menn. Jeg ser Andrew Tate i to forskjellige roller: som influenser og som populistisk agitator.

Som influenser representerer han en guttedrøm for mange. For det første er han en vellykket «self made man». Han er rik, omgitt av damer, og har en veltrent kropp. Han gir gutter råd om hvordan de kan oppnå suksess i livet, enten det handler om å oppnå økonomisk velstand, trene seg sterk eller utvikle en sterk mental helse.

Denne type råd er det mange som finner nyttige, men det er den andre rollen hans, som handler om å være opposisjonell mot samfunnet, som kan være farlig. Å utfordre etablissementet er ikke et problem i seg selv, men når man tyr til konspirasjonsteorier, blir det svært problematisk.

Andrew Tate har spredt flere konspirasjonsteorier, som for eksempel at koronapandemien var overdrevet eller fabrikkert av myndighetene for å kontrollere oss. Han har også sagt at Joe Biden vant over Trump gjennom valgfusk. Videre trekker Tate ofte paralleller til virkeligheten som i filmen «The Matrix» (1999), der skjulte krefter manipulerer mennesker for å opprettholde et bestemt samfunnssystem.

Med andre ord fungerer han som en populistisk agitator som utnytter den polariserende kulturkrigen i Vesten.

Tate kombinerer sine to roller, men mange av hans tilhengere klarer å skille mellom dem. Jeg har snakket med flere unge menn som sier at de følger Andrew Tate for hans livsråd, for eksempel disiplin og trening, men ikke nødvendigvis for hans politiske synspunkter og reaksjonære verdier. De legger heller ikke vekt på problematiske sider av hans livsstil, med flere tiltaler mot seg. Andre kan kjenne seg igjen i hans kritikk av feminismen og politisk korrekthet, og i hans forsvar for tradisjonelle maskuline idealer.

Jeg har hatt samtaler med foreldre som uttrykker bekymring for hvilken innflytelse influensere med holdninger som Andrew Tate kan ha på deres sønner.

Les også: Russens hovedstyre representerer ikke oss. De burde gå av

Unge menn trenger forbilder

Vi har lite forskningsgrunnlag for å kunne si noe med sikkerhet om effekten Andrew Tate har på norsk ungdom, men jeg ser ham som et symptom for polariseringen vi har fått i debatten om likestilling og ytringsfrihet, spesielt blant unge.

Flere unge menn enn unge kvinner mener at likestillingen har «gått for langt». Og flere unge menn enn kvinner mener at «politisk korrekthet» er et problem. Uansett hva man måtte mene om det, så har det kommet en motreaksjon fra mange unge menn.

Andrew Tate kan også betraktes som et symptom på sosial ulikhet. Når mange unge menn med minoritetsbakgrunn lar seg inspirere av Tate, kan det skyldes at han formidler en drøm: at det er mulig å bli rik selv om man starter «på bunnen». Hva betyr rikdom? Jo, det betyr økonomisk trygghet, men det betyr også status og anerkjennelse. Ting som gutter alltid har drømt om.

Andrew Tates suksess illustrerer også et annet poeng: at mange unge menn trenger veiledning og råd, og at de trenger rollemodeller. Holdningen om at «alle vet hva som er best for dem», er riktig, men unge menn kan også ha behov for veiledning og støtte, noe ikke alle har tilgang til.

Hvis ingen kommuniserer med dem, ingen snakker om deres bekymringer eller drømmer, og ingen tør å tilby dem råd og veiledning, så blir arenaen overlatt til influensere som Andrew Tate. Disse influenserne kan tilby råd, men de kan også gi følgerne sine destruktivt tankegods med på kjøpet.

Derfor er det viktig at det finnes alternative og positive stemmer som kan veilede unge menn på en sunn og konstruktiv måte. Vi må ikke moralisere for mye over det faktum at mange unge menn drømmer om å bli rike og har andre store ambisjoner, uansett hvor urealistiske de måtte være. Dette er ikke noe nytt fenomen. Heller ikke rebelske tendenser blant unge er noe nytt.

Ungdomstiden er en periode der man utforsker sin identitet. Min far ble aldri som Mohammed Ali, og jeg ble aldri som Maradona. Selv de som lar seg inspirere av Andrew Tate, vil ikke nødvendigvis ende opp som en ny Tate, uten sammenligning for øvrig.

Likevel trenger unge menn flere forbilder i dag, helst forbilder som ikke sprer konspirasjonsteorier eller kvinnediskriminerende holdninger.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper