Nei, Eidsvåg. Tono er ingen omvendt Robin Hood

Lavere vederlag betyr mindre betaling til de som har skrevet musikken som gjør at det kan avholdes konserter, skriver Ole Henrik Antonsen. (Foto: Heiko Junge/NTB.)
Lavere vederlag betyr mindre betaling til de som har skrevet musikken som gjør at det kan avholdes konserter, skriver Ole Henrik Antonsen. (Foto: Heiko Junge/NTB.)
Jeg vil faktisk påstå at dagens Tono-system virker stikk motsatt av hva Einar Eidsvåg hevder, skriver Ole Henrik Antonsen.
Om skribenten
Ole Henrik Antonsen er styreleder i Norsk forening for komponister og tekstforfattere (Nopa) og styremedlem i Tono.
Sjanger Dette er et debattinnlegg. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Debatt om Tono-vederlaget.

De siste ukene har det pågått en debatt om størrelsen på Tono-vederlag for små og mellomstore arrangører.

Einar Eidsvåg, medeier ved konsertstedet Blå i Oslo, er misfornøyd med at små arrangører må betale mer enn de store. Han mener Tono tar fra de fattige og gir til de rike.

Jeg vil bestemt påstå det er feil, og skal forsøke å forklare hvorfor.

Les også: Konsertarrangører vil mobilisere mot Tono: – Et angrep på artister

Annonse

Store innkjøp

Tonos vederlagsmodell for et betalende publikum er en tariff som baserer seg på en andel av billettsalget. Den starter med en minstepris på 793 kroner, som alle må betale. For konserter med billettomsetning fra 7.930 kr (når minstebeløpet når 10 prosent av omsetningen) til ca. 22.000 kr betales 10 prosent til Tono.

For billettomsetning mellom ca. 22.000 og ca. 66.000 betales det 8 prosent. For billettomsetning mellom ca. 66.000 og 220.000 betales det 4 prosent til Tono og for billettomsetning over ca. 220.000 betales det 2 prosent. Alle arrangører betaler 10 prosent for de første 22.000, 8 prosent for neste trinn og så videre. Så å si at de store betaler mindre enn de små, er ikke helt korrekt.

At større innkjøp gir lavere pris, er et ganske vanlig prinsipp. For Tonos del kan det delvis forklares med administrasjonskostnader: det koster omtrent det samme å lisensiere en konsert med liten omsetning som en stor. Førstnevnte har i prosent derfor ekstremt mye høyere administrasjonskostnad, og om en økonom hadde drillet ned i dataene i Tono, kan det godt hende hen hadde funnet at det ikke lønnet seg å lisensiere de små konsertene.

Kostnader er likevel ikke årsaken til at inngangssteget i tariffen har høyere prosentsats. Andre oppdragstagere i konsertøkonomien, for eksempel musikere og teknikere, har sine tariffer i kronebeløp. Dersom disse følges, utbetales samme honorar, uansett om publikum består av 10 eller 10.000 personer. Så om Blå bruker Creo-tariffene, betaler de også mye mer til musikere og teknikere, i prosent av billettsalget, enn for eksempel Oslo spektrum.

Låtskrivere får lønnen vår gjennom Tono og jobber på provisjon. De som skriver de største hittene, tjener definitivt mest. 2 prosent av billettinntektene fra et utsolgt Oslo spektrum er ganske mye penger, 10 prosent av billettinntektene fra en jazzkonsert er som regel ganske lite penger.

Åndsverklovens § 69 gir opphaverne til kunstneriske verk rett til «et rimelig vederlag». Dette begrepet kan fremstå ganske ullent for andre enn jurister. For oss som representerer opphavere i Tonos styre, betyr det at musikk skal ha en viss verdi, uansett. Derfor har vi bestemt at Tonos konserttariff har et minimumsbeløp, og derfor mener vi det er riktig at den første delen av billettomsetningen har høyere prosentsats. Dette sikrer at også «leverandører» til de minste konsertene skal få noe.

Les også: Avgvstvs har gjenoppstått: – Jeg har aldri følt meg mer som en mann enn nå

Et rimelig vederlag

Eidsvåg hevder det høye Tono-vederlaget skremmer arrangører fra å lage konserter, og at låtskrivere ville tjent mer om prosentsatsen for de minste konsertene var lavere.

I flere av de mange debatttrådene som har versert på Facebook, ble det postet et regnearkeksempel av en typisk konsert for en mindre aktør i Norge: En «pop/jazz kvartett» med 100 betalende, billettpris 300 kr. Bruttoomsetningen var da 30.000, og ifølge tariffkalkulatoren på tono.no gir dette et vederlag på 2.842 kr. Regnearket viste videre musikerhonorarer på 21.000 kr (Creo-tariff) og lydtekniker 6.000 kr. Med 2.000 til markedsføring og 1.000 til billettsystem gikk arrangementet 2.842 kr i minus. Nøyaktig det samme som Tono-vederlaget.

Selv om arrangørene for de minste konsertene hadde betalt halvparten så mye til Tono, ville arrangementet i eksempelet fremdeles gått med underskudd. Da er det vanskelig å se for seg at de 1.421 kronene man sparte ville gi incentiv til å arrangere dobbelt så mange konserter, som har vært hevdet.

Eidsvåg mener videre at Tono bare kan omfordele vederlag fra store til små konserter. Det er ikke mulig i henhold til Lov om kollektiv forvaltning, som slår fast at der man har rapporter på hva som er fremført – og det skal man ha både for Blå og i Oslo spektrum – skal det innkrevde beløpet gå til opphaverne som skrev verkene som ble fremført. Fra innkrevd beløp vil det dog trekkes 2 prosent til Det norske komponistfond (lovpålagt), administrasjonskostnad og kulturelle midler.

Dette har blitt påpekt en rekke ganger, blant annet av Tonos Willy Martinsen. Likevel fortsetter Eidsvåg å hevde det motsatte, senest fredag kveld på Facebook-gruppen «Bransja prat». Tono-vederlaget er lovpålagt og blir av mange sett på som en skatt. Avgifter og skatter er ofte upopulært, særlig når det rammer en selv. Men i dette tilfellet er det altså snakk om inntekten til en yrkesgruppe, som attpåtil «alle» i diskusjonen er enig i skal få betalt for jobben de gjør.

Det hele koker ned til at lavere vederlag betyr mindre betaling til de som har skrevet musikken som gjør at det kan avholdes konserter. Det er verdt å merke seg at ingen med 10 prosent tariff betaler mer enn ca. 2.200 kroner til Tono per konsert.

Jeg vil påstå at dagens system ikke er «en omvendt Robin Hood». Det er faktisk det stikk motsatte.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar