KI er det nye nettbrettet

Hele Norge skal begynne med kunstig intelligens. Selv ikke barna slipper unna

Samtidig som man så smått begynner å se at kampen mot skjermene i skolen gir resultater, med en nasjonal anbefaling om mobilforbud i klasserommet, er kunstig intelligens på full fart inn, skriver Ole Magnus Kinapel.
Samtidig som man så smått begynner å se at kampen mot skjermene i skolen gir resultater, med en nasjonal anbefaling om mobilforbud i klasserommet, er kunstig intelligens på full fart inn, skriver Ole Magnus Kinapel.
Elevene tok støyten da naive politikere innførte nettbrett i Oslo-skolen. Nå gjentar historien seg, skriver Ole Magnus Kinapel.
Om skribenten
Ole Magnus Kinapel er innholdsprodusent og redaktør i Teknokratiet.no.
Sjanger Dette er et debattinnlegg. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Kunstig intelligens er på full fart inn i skolen.

Digitaliserings- og forvaltningsminister Karianne Tung har bestemt at 80 prosent av offentlig sektor skal bruke kunstig intelligens innen 2025, og nå er Microsoft på jobb for å selge tjenester.

Mens dette tallet, 80 prosent, virker noe flåsete (hva er bruk av kunstig intelligens og hvordan måler man det?) er realiteten knallhard når ambisjonene effektueres fra øverste hold.

Nå skal Norge bruke kunstig intelligens, og selv ikke barna slipper unna.

Chatbot i hvert fag

Samtidig som man så smått begynner å se at kampen mot skjermene i skolen gir resultater, med en nasjonal anbefaling om mobilforbud i klasserommet, er kunstig intelligens på full fart inn.

Annonse

Et drøyt år etter lansering av ChatGPT er samtaleroboter en del av skolehverdagen. Allerede har elever på ungdomsskoler i Oslo tilgang på ulike samtaleroboter i forskjellige fag, som svarer på det de lurer på.

Robotene kan skreddersys av læreren, og er programmert til ikke å svare på noe utenomfaglig. Slik kan lærerne selv bidra til å automatisere bort sin egen jobb i bytte mot mindre personlig, men muligens mer individuell robotundervisning. Med én milliard norske kroner øremerket forskning på kunstig intelligens forsøker politikerne å akselerere overgangen til et KI-drevet samfunn.

Ifølge KI-evangelistene er det Norges ansikt utad som et fremoverlent høyteknologisk samfunn som står på spill. Argumentasjonen for hvorfor det er så viktig at elevene lærer seg å stille robotene spørsmål, ligner på noe vi har hørt før: Om man ikke skynder seg å gi elevene den nye teknologien, vil de ikke ha kompetansen de trenger når de senere skal ut i arbeidslivet.

Les også: Kunstig intelligens skal sensurere «hatprat» i «Call of Duty»

Som med nettbrettet

Argumentet var det samme da nettbrett skulle inn i skolen: Nettbrettet ville gi elevene digital kompetanse som de trenger i arbeidslivet. Men dingsen er først og fremst en underholdningsmaskin.

Tastaturet er jo uegnet å skrive på! Og brukergrensesnittet er så enkelt at alle forstår det. Når nettbrettene attpåtil gir tilgang til uendelige mengder distraherende og skadelig innhold, burde man revurdert hele strategien før man satte den i sving.

Når man nå på nytt står overfor ny teknologi som man vurderer å ta inn i skolen før man aner hvordan den påvirker barns psyke, læring og konsentrasjon, bør man ha is i magen. Barna kommer til å bruke kunstig intelligens uansett. Er samtaleroboter i hvert fag riktig strategi?

Norge liker å være først ute, og endringsviljen er så stor at vi blir blinde for ulempene, selv når våre egne barn er prøvekaniner. Først når skaden er skjedd, begynner man å lytte til kritiske røster og revurdere strategien.

Når store teknologiselskaper som Google, Apple og Microsoft gjerne vil at vi skal kjøpe noe, og knytter tette bånd med våre ministere, bør det også blinke i noen varsellamper. Selv om disse selskapene virker aldri så politisk korrekte og etisk oppmerksomme, må vi huske at de er profittdrevne.

Det teknologiselskapene ikke drøfter, er spørsmål om hvordan arbeidslivet og skolen vil se ut når robotene i større og større grad kommuniserer på våre vegne. Språkmodeller kan egentlig ingenting. De regner på sannsynligheten for hva neste ord burde være i en tekst, basert på et enormt treningsmateriale. Hva skjer når vi fra den ene dagen til den andre går fra å tenke selv, til å la synsende datamaskiner tenke for oss?

Les også: Kunstig intelligens kan knuse karakterskalaen

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar