– Jeg er sjokkert og lei meg, og jeg er skuffet over den manglende følsomheten som ligger bak denne kampanjen, sier Hadid i sin første kommentar etter bråket ifølge BBC.
Treningsutstyrsgiganten skulle i forrige uke relansere en retroskomodell kalt SL72s, som opprinnelig ble laget til OL i München i 1972. Der ble 11 israelske idrettsutøvere og en tysk politimann drept under et terrorangrep, i ettertid kalt München-massakren, som den palestinske gruppen Svart september sto bak.
Les også: Har influensere ytringsfrihet? Debatten raser etter at Adidas vraket Bella Hadid
Fjernet fra reklamekampanje
Det offisielle Israel reagerte i et innlegg på X sterkt på at Adidas hadde valgt en halvt palestinsk modell – som dessuten har gitt tydelig uttrykk for sin støtte til Palestina og kritisert Israels krigføring i Gaza – som ansikt for skolanseringen.
Det førte til at Adidas fjernet Bella Hadid fra reklamekampanjen, og hevdet at assosiasjonen til 1972-OL i München var utilsiktet. I reklamen for skoene heter det fortsatt at de er inspirert av det ikoniske designet fra 1972.
Til AFP opplyste Adidas at kampanjen, der Hadid poserte i hvitt treningstøy med blodrøde sko og en like rød blomsterbukett i hendene, ville bli revidert.
Grusomme hendelser
Bella Hadid hevder i et Instagram Story-innlegg hun la ut mandag at hun før lanseringen ikke hadde kjennskap til de historiske forbindelsene til de grusomme hendelsene i 1972. Hun medgir ifølge Hollywood Reporter at verken hun selv, medarbeiderne hennes eller Adidas gjorde nok research.
– Jeg ville aldri bevisst engasjert meg i noen form for kunst eller arbeid som er knyttet til en forferdelig tragedie av noe slag. Hadde jeg blitt gjort oppmerksom på det, ville jeg, hånden på hjertet, aldri ha blitt med, understreket Hadid i innlegget – der hun også skrev:
– Jeg vil for alltid stå sammen med mitt palestinske folk mens jeg kjemper for en verden uten antisemittisme. Antisemittisme har ingen plass i frigjøringen av det palestinske folket.