Norsk filmkritikk er overfladisk

Når kritikken begrenses til gjentagelser av «dårlig manus» eller «dårlig karakterutvikling» uten videre analyse, risikerer man å redusere den viktige kritikerrollen til en kjedelig og uinspirerende opplisting av klisjeer, skriver Kurt Olav Helle. Bilde fra «Verdens verste menneske» (2021), som for øvrig fikk stort sett god omtale av kritikerne.
Når kritikken begrenses til gjentagelser av «dårlig manus» eller «dårlig karakterutvikling» uten videre analyse, risikerer man å redusere den viktige kritikerrollen til en kjedelig og uinspirerende opplisting av klisjeer, skriver Kurt Olav Helle. Bilde fra «Verdens verste menneske» (2021), som for øvrig fikk stort sett god omtale av kritikerne.
Filmkritikerne dekker ikke bredden ved den komplekse filmkunsten, og tilbyr sjelden konstruktive refleksjoner, skriver Kurt Olav Helle.
Om skribenten
Kurt Olav Helle jobber som screenwriter.
Sjanger Dette er et debattinnlegg. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Kritikk av norsk filmkritikk

Film er en kompleks kunstform som kombinerer en rekke elementer – manus, regi, skuespill, musikk, lyd og visuelle effekter – for å skape en helhetlig opplevelse. Likevel har norske filmkritikere en tendens til å fokusere uforholdsmessig mye på enkelte aspekter, som dårlige manus, svake karakterer, og lite engasjerende historier.

Mens disse elementene utvilsomt er viktige, kan denne typen kritikk ofte føles ensformig og utilfredsstillende for leseren. Det er flere grunner til dette.

Les også: Zendaya og Robert Pattinson skal samarbeide med norsk stjerneregissør

Overser filmmusikk

For det første ser man ofte at kritikken mangler dybde. Filmkritikere i Norge påpeker gjerne svakheter i manus eller karakterutvikling uten å tilby alternative løsninger. Dette kan gjøre kritikken lite konstruktiv.

Annonse

Det er én ting å identifisere et problem – som en flat karakter eller en ulogisk historie – men noe helt annet å foreslå hvordan det kunne vært gjort bedre. Ved å ikke tilby innsiktsfulle alternativer, bidrar kritikeren ofte lite til en konstruktiv diskurs rundt hvordan norsk film kan forbedres.

I tillegg virker det som om mange kritikere overser eller undervurderer viktigheten av filmmusikk i sine vurderinger. Musikk spiller en avgjørende rolle i å formidle stemninger og følelser, og kan være avgjørende for å forsterke en scene eller gi dybde til karakterer.

Når filmmusikken forbigås i stillhet, mister kritikken en viktig dimensjon av filmopplevelsen. Dette fraværet er dobbelt irriterende fordi filmmusikken ofte kan være et av de mest gjennomførte og kunstneriske elementene i en produksjon, og dens innvirkning på publikum kan være betydelig.

Den manglende omtalen av filmmusikk og den manglende evnen til å foreslå forbedringer, bidrar til en overfladisk tilnærming til filmkritikk.

Les også: Vi trenger ikke tvinge gjennom mangfold i norsk film

Hva de bør gjøre

Filmkritikere har en viktig rolle i å opplyse publikum, fremme diskusjon, og oppmuntre til en dypere forståelse av film som kunstform. Når kritikken begrenses til gjentagelser av «dårlig manus» eller «dårlig karakterutvikling» uten videre analyse, risikerer man å redusere denne viktige rollen til en kjedelig og uinspirerende opplisting av klisjeer.

For å heve standarden på norsk filmkritikk bør kritikere forsøke å tilby mer balanserte og dyptgående analyser som også inkluderer positive sider ved en film. De bør vurdere å gi mer oppmerksomhet til filmmusikk og andre elementer som ofte neglisjeres, og ikke minst bør de komme med konstruktive forslag til hvordan svakheter kan forbedres.

Dette vil ikke bare styrke kritikkens relevans, men også inspirere filmskapere og publikum til å se film fra flere perspektiver og nyte den i all sin kompleksitet.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner