Når akademikere hvitvasker æresvold

Lektor Daniela Feistritzer skriver at «vold i nære relasjoner alltid er knyttet til voldsutøverens krenkede ære». Dette er en intellektuell kortslutning av dimensjoner. (Foto: Gorm Kallestad/NTB.)
Lektor Daniela Feistritzer skriver at «vold i nære relasjoner alltid er knyttet til voldsutøverens krenkede ære». Dette er en intellektuell kortslutning av dimensjoner. (Foto: Gorm Kallestad/NTB.)
I æreskulturen er volden systematisk, kollektiv og legitim. Den er ikke et avvik, men selve normen. Slik er det ikke med vanlig vold i nære relasjoner, skriver Almir Martin.
Om skribenten
Almir Martin er statsviter og ekspert på interkulturelle spørsmål.
Sjanger Dette er et debattinnlegg. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Debatt om æreskultur.

«Er virkelig æresvold noe helt annet enn vold i nære relasjoner?» spør lektor Daniela Feistritzer i sitt svar til meg i Subjekt.

La meg være krystallklar: Daniela Feistritzer gjør nøyaktig det samme som en hel generasjon velmenende akademikere før henne – hun relativiserer og universaliserer et distinkt kulturelt fenomen til det blir ugjenkjennelig.

Den akademiske tåkeleggingen

Dette er et godt eksempel på akademisk tåkelegging av et alvorlig samfunnsproblem. Her ser vi et prakteksempel på det sosialpsykologen Rob Henderson kaller «luxury beliefs» – ideer som gir status i akademiske sirkler, men der prisen betales av andre.

Med bakgrunn i både statsvitenskap og en mastergrad i interkulturelt arbeid har jeg sett hvordan disse «luxury beliefs» utfolder seg i praksis. Jeg har sittet i møter der offentlig ansatte med bekymret mine snakker om «kulturelle hensyn» mens de vrir seg som åler for å unngå elefanten i rommet. På seminarer og konferanser ser jeg hvordan velutdannede middelklassefolk med akademikerbakgrunn applauderer hverandre for stadig mer kreative måter å si ingenting på.

Annonse

Det er faktisk ganske fantastisk å observere: Jo mer brutal virkeligheten blir, desto mer sofistikerte blir bortforklaringene.

Der akademikerne sitter i sine elfenbenstårn og pakker inn virkeligheten i forsiktige omskrivninger, lever kvinner med en brutal hverdag som ville fått ethvert seminar om «kulturell sensitivitet» til å implodere.

Brutale fakta mot fine teorier

La oss se på de brutale faktaene: Innvandrere utgjør 16,8 prosent av befolkningen, men står for 47 prosent av alle siktelser for mishandling i nære relasjoner/æresvold. For grov mishandling er tallet enda verre – hele 60 prosent av siktelsene i perioden 2020–2023. Ekstra ille er det når voldsutøver bruker ære eller religion (islam) som begrunnelse. Dette er ikke tall vi kan relativisere eller teoretisere bort.

Det er her Feistritzer virkelig roter det til. Hun sier hun «forstår» poenget med en egen juridisk kategori for æresvold, men kan ikke dy seg for å redusere det til en slags glorifisert vold i nære relasjoner. Beklager, men det holder ikke.

Vanlig vold i nære relasjoner – som også er grusomt – dreier seg om individuelle overgripere og deres personlige maktspill. Æresvold? Her har vi flere utøvere, systematisk sosial kontroll, og ofte en hel struktur som sørger for at offeret ikke bare kan «gå fra partneren».

Hvorfor er dette så vanskelig å akseptere? Vi kategoriserer allerede kriminalitet basert på kontekst og motiv: Hatkriminalitet, terrorisme, seksuelle overgrep. Hvorfor skal ikke æresvold, med sitt dypt kollektive og systematiske preg, få sin egen kategori?

Det er ikke et spørsmål om særbehandling – det er et spørsmål om presisjon. Når loven ikke ser forskjell, overser vi både risikoen for ofrene og muligheten til å forebygge effektivt.

Les også: Det er ikke vanskelig å forstå hvorfor foreldre finner denne boken upassende for barn

Noras dukkehjem vs. æreskulturens fengsel

For hva er poenget med å trekke paralleller mellom Ibsens Nora og dagens ofre for æresvold? Det er som å sammenligne et blåmerke med en amputasjon. Ja, begge handler om kroppen, men der slutter også likheten.

Feistritzer skriver at «vold i nære relasjoner alltid er knyttet til voldsutøverens krenkede ære». Dette er en intellektuell kortslutning av dimensjoner. En mann som slår kona fordi middagen er kald, gjør det av primitiv aggresjon eller patologisk kontrollbehov. Han trenger ikke familiens velsignelse. Han trenger ikke klanens godkjenning. Og viktigst av alt: Han skryter ikke av det til sin storfamilie etterpå.

I æreskulturen er volden systematisk, kollektiv og – hold deg fast – legitim. Den er ikke et avvik, men selve normen. Når en far dreper datteren sin fordi hun har vanæret familien, får han ikke bare klapp på skulderen. Han har gjenopprettet familiens ære. Prøv å forklare den logikken for Nora i dukkehuset.

Les også: Dette handler om følelsen av å bli overkjørt av en progressiv elite

Kulturrelativismens blindgate

Det er nesten komisk hvordan Feistritzer trekker frem Italia som eksempel. Ja, Italia hadde tidligere lover som ga strafferabatt for såkalte æresdrap. Men dette var nettopp fordi man anerkjente æresvoldens særegne karakter – stikk i strid med hennes egen argumentasjon.

Vi må slutte å late som om dette handler om universelle mønstre av «dominans og undertrykkelse». Det finnes kulturer der fars ære er viktigere enn datters liv. Der brorens kontroll trumfer søsterens frihet. Der familiens rykte betyr mer enn individets rettigheter. Å fornekte dette er ikke bare naivt – det er direkte farlig for de som trenger samfunnets beskyttelse mot æreskultur.

Vi trenger en egen juridisk kategori for æresvold. Ikke fordi vi skal stigmatisere kulturer, men fordi vi skal redde liv. Og da kan vi ikke late som om alle former for vold er like.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM