Personlig tidsbilde om sorg, sex og tilknytningsangst

Norsk-pakistanske Sarah Zahid (f. 1996) skriver poesi med forundret distanse og skarpt blikk. Hennes tredje diktbok handler om vokse opp uten mor og med en alkoholisert far. (Foto: Marteline Nystad.)
Norsk-pakistanske Sarah Zahid (f. 1996) skriver poesi med forundret distanse og skarpt blikk. Hennes tredje diktbok handler om vokse opp uten mor og med en alkoholisert far. (Foto: Marteline Nystad.)
«Blodbank» er en trist, morsom og i det hele tatt svært god bok om å være forlatt og å føle seg alene, skriver Subjekts anmelder.
Terningkast
Cover
Fakta • «Blodbank» (poesi)
• Forfatter: Sarah Zahid
• 139 sider
• Flamme forlag
Sjanger Dette er en anmeldelse. Meninger og analyser er av anmelderens egne, men på vegne av Subjekt.
Saken er Anmeldelse av Sarah Zahids diktsamling "Blodbank"

Selv om jeg nærmer meg midten av livet, har svært få mennesker nær meg dødd. Dette har jeg nylig reflektert over i forbindelse med en kjærlighetssorg jeg har slitt med å gi slipp på. En stund vurderte jeg å ta kontakt med personen jeg savner med håp om å oppnå en eller annen slags emosjonell avklaring. Samtidig vet jeg at hun har opplevd så mye død i forhold til meg at jeg frykter hun ville avfeie kjærlighetssorgen min som en bagatell, ja, hvis ikke som noe nærmest uforståelig.

Da jeg leste den norsk-pakistanske poeten Sarah Zahids tredje diktbok, «Blodbank», var det derfor med et ønske om å forstå sorgen. Boken er tilegnet poetens egen mor: «savnet etter deg er et sant helvete». Det lyriske jeg-et heter også Sarah, og hun har en mor ved navn Faiza Zahid som døde av leukemi da hun var tenåring.

Diktene handler om hvordan sorgen følger henne gjennom ungdomstiden og godt ut i tjueårene: «det har tatt ti og et halvt år / å sørge / og jeg er fortsatt / ikke ferdig». Poeten er selv 28 år gammel.

Det enkle, direkte og på kanten til naive språket er typisk for den stilen som Flamme forlag fremdyrker i sine poeter. Diktbøkene deres er derfor ofte noe banale for min smak. Men med det eksistensielle alvoret og den emosjonelle tyngden Sarah Zahid her legger for dagen, fungerer den språklige lettheten tvert imot som en fin – ja, kanskje også nødvendig? – kontrast.

Annonse

Forundret distanse

Da moren dør, henfaller Sarahs far til alkoholisme. Han er taxisjåfør og en av bokens mest rørende skikkelser: «en gang pappa kom sent til en bryllupsfest / brisen / sa han / se på deg, Sarah / er det ikke helt sykt / se på henne / tenk at hun der / ikke har vinger / tenk at hun der / er min».

Det hører med til historien at Sarah ligner sin mor.

Etter hvert orker ikke Sarah lenger å bære sin fars sorg i tillegg til sin egen, så hun flytter fra Oslo til Bergen for å studere juss. Her handler ikke boken bare om sorg, men også om å være ung, om moderne dating-kultur og venninnegjengens seksuelle og romantiske utforskninger: «Amanda sier hun ikke kan bli med ut / møtte noen på Tinder og fikk sæd i øyet / øyet hovnet opp».

Den antydede forbindelsen mellom døden og ung, ofte trist seksualitet gjør denne diktsamlingen til et tidsbilde. Selv om boken formodentlig har sitt opphav i personlig sorgbearbeidelse, skildrer den en utbredt følelse av at livet er kort, og at vi ikke lenger greier å elske hverandre i løpet av vår tilmålte tid.

«Blodbank» handler også om å være sekulær muslim i Norge. Sarah og venninnene blir ikke bare seksualisert på eksotiserende vis, men tidvis også utsatt for direkte rasisme. Istedenfor å fortelle om slike hendelser med en rettmessig harme – som ville ha vært forståelig, men akk så forutsigbart – bærer blikket hennes preg av forundret distanse og et skarpt vidd: «han sier at identitet ikke er noe man kødder med / og så sier han noe voldsomt rasistisk / og så forsvinner han inn i det blå lyset på dansegulvet».

Forlatt

Både de universelle og mer spesifikke erfaringene får sin form av den underliggende sorgen. Over bokens 139 luftrike sider rekker Zahid derfor å skildre mange spredte øyeblikksbilder uten at det flyter ut eller blir ukonsentrert. Altfor ofte fører slike litterære bearbeidelser av én opplevelse til en enfoldig og nokså kjedelig sirkling omkring dette ene, men denne boken er derimot rik og mangfoldig.

Jeg vet ikke om jeg kan si at det å lese «Blodbank» besvarte den undringen om sorgen som jeg nevnte innledningsvis. Men den ga meg allikevel innsikt i hvordan sorgen kan gjennomsyre en hel tilværelse og påvirke den sørgendes totale livsfølelse. Ikke minst vikler sorgen seg sammen med alle andre relasjoner og kompliserer dem i en slik grad at den utvilsomt overlapper med mer alminnelig kjærlighetssorg.

Og finnes det ikke en dyp forbindelse mellom jegets savn etter moren og hennes romantiske frustrasjoner som voksen? For uansett hva slags sorg man utsettes for, så blir den grunnleggende utfordringen: Hvordan kan jeg knytte meg til noen igjen?

«Blodbank» er en trist, morsom og i det hele tatt svært god bok om å være forlatt og å føle seg alene.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)