Presentert av
Vernissageguiden
Oslo

Dette er ukens viktigste utstillingsåpninger

Uke 9
Masarati leker fritt i maleriene sine. (Foto: Presse).

Forfriskende comeback

For tredje gang returnerer kunstkjendis og Post Malone-kjenner Mathias «Masarati» Hagen til Galleri Fine Art på Tjuvholmen. Fra utsolgte separatutstillinger og portrettintervju i Aftenposten, kan man trygt si at navnet hans er rimelig etablert i Oslos kunst- og kulturscene.

Som en slags jam-session av popkulturelle referanser og graffitiinspirasjon, maler Hagen intuitive uttrykk fra sitt eget univers. Tidligere har han sagt at det sjelden er nødvendig å vie mer enn to dager til ett lerret. På sitt mest effektive, til soloutstillingen på Grieghallen i 2019, presterte han å produsere rundt førti malerier på ti dager.

En slik eksplosiv produktivitet kan være upålitelig. I beste fall tilrettelegger det for et ærligere, mer direkte uttrykk, men i verste fall resulterer det i uferdige prosjekter som vingler usikkert på det eneste beinet kunstneren rakk å sette i bakken.

Det eneste vi vet denne gangen er at arbeidene er splitter nye. Vi skimter en mer selvsikker utforming og erfaring enn tidligere. Det ser også ut til å være flere lag i maleriene, som kan tyde på at det har blitt brukt mer tid på hvert arbeid. Det lover godt.

Uavhengig av antall arbeidstimer Masarati har brukt eller hvor mange røde prikker som dukker opp på galleriveggene, blir det gøy å se kunstneren returnere etter et par år i dvale.

Utstillingen åpner torsdag 27. februar 18.00.

Matt Belks naturlandskap er ett av verkene du vil se. (Foto: Presse).

Fremmede fjes under samme paraply

Er du lei den skandinaviske kunsten og fysen på å se hva resten av verden har å tilby? Da bør du sette nesen mot Solli plass denne torsdagen.

Galleri Golsa er kjent som et av få visningsrom i Oslo som satser tungt på internasjonale kunstnere. De gjør suksess ved å løfte frem både mer og mindre etablerte, internasjonale navn. Nå er det kunstnere fra New Jersey, Sveits, Storbritannia og Nebraska som pryder veggene i lokalet. Motsetninger ser ut til å være den overordnede tematikken, som overflate og dybde, tilstedeværelse og forgjengelighet.

Diane Meyer fanger essensen av dette grensespillet i presise broderinger på fotografier av amerikanske barneskoleklasser, der ansikter uhyggelig utraderes av søm og etterlater kropp og rom uberørt.

Matt Belk tilbyr hakket mer lettbeinte motiver inspirert av en oppvekst med jakt og friluftsliv. Likevel finner vi særegne perspektivforandringer i de ellers kitschete bildene, som drar deg inn i en oppdagelsesreise av detaljer.

Marius Steiger trosser lerretets ortodokse firkantede format og former det etter hva han maler. Epler, bøker og ruglete sneiper males på lerreter formet etter motivene.

For å balansere en alvorstung talerstol, bidrar kunstnerduoen MSR FCJ med krasse impulser på lerret i selvsikre komposisjoner, gjenkjennelig fra deres tidligere soloutstilling på Golsa.

Vi år altså en mangfoldig gavepakke av estetiske sjangre og konseptuelle undringer. Vi gleder oss!

La deg lokke av ikke-skandinaviske uttrykk torsdag den 27. februar 17.00 til 20.00, på Galleri Golsa.

Verbeek og Jæger side om side. (Foto: Kevin Fauske)

Et uventet samarbeid

Basert på deres tidligere arbeider, anbefaler vi sterkt å ta turen innom Skog Art Space. Nå forenes en tungvekter av en malermester med en lovende nyutdannet kunstner – under samme tak.

Den ene av de to er den finske tilflytteren Irma Salo Jæger (f. 1928). Som gjenganger på høstutstillingen, tidligere professor på Kunstakademiet og sjelevenn av fargeteorien, er det mange som kjenner til hennes etablerte stil. Nærmest spiselige fargekombinasjoner, innradert i møysommelige linjer, vekker assosiasjoner til sesongbestemte minner og naturens mange former.

Utstillingstittelen «Narrative Disrupts Abstraction» hinter til en fortellende kraft som kjemper med med Jægers abstraksjoner. Det er trolig nederlandske Madelon Verbeek som er ansvarlig for dette. Vi har fulgt hennes utvikling siden fresco-utstillingen på Muralverkstedet (der Jæger holder til) og masteravgangsutstillingen på Khio i overlyshallen på Kunstnernes hus, der hun bidro med et massivt tekstilarbeid. Siden har hun hatt atelier i sistnevnte bygg og dyrket sine fargesterke hukommelsesvandringer i form av maleri, stoff og tegninger, der hun sammenfletter personlige erfaringer og kulturelle forskjeller.

Vi har troen på dem begge, og sammen vil de nok levere en solid utstilling.

Vernissage fredag 28. februar 18.00.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg