Det minnet mer om et avhør enn et intervju

Journalistikk skal være et redskap for å få og gi dypere forståelse, snarere enn å bygge opp under en polariserende konflikt. NRK og Yama Wolasmal krysset her en grense, skriver Kristin Lode. (Foto: Skjermdump, NRK.)
Journalistikk skal være et redskap for å få og gi dypere forståelse, snarere enn å bygge opp under en polariserende konflikt. NRK og Yama Wolasmal krysset her en grense, skriver Kristin Lode. (Foto: Skjermdump, NRK.)
I jakten på et kontroversielt svar gikk NRK fra å være en nøytral formidler til fremstå som motstanderne til Ervin Kohn, skriver Kristin Lode.
Om skribenten
Kristin Lode er fylkestingsrepresentant i Rogaland og bystyrerepresentant i Stavanger for FRP.
Sjanger Dette er et debattinnlegg. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Et intervju med Ervin Kohn i programmet «Yama utfordrer» skaper reaksjoner.

I et intervju med journalist Yama Wolasmal, programmet «Yama utfordrer», ble Ervin Kohn, tidligere leder for Det mosaiske trossamfunn, nærmest klynget fast i sine synspunkter om Israel, uten rom for nyanser eller refleksjon.

I jakten på et kontroversielt svar virker det som om NRK gikk fra å være en nøytral formidler til å bli en motstander i en intens medieduell – og spørsmålet er om det bidrar til en mer informert samtale, eller bare skaper støy.

Les også: Vant Oscar for beste dokumentar. Nå anklages Israel for å hevne seg med tortur

Komplekse og sensitive temaer

Å stille utfordrende spørsmål er essensielt i et samfunn preget av dype splittelser, men det er også nødvendig å kritisk vurdere hvordan disse spørsmålene stilles, og hvordan balansen mellom å opplyse og provosere håndteres.

Annonse

I dette tilfellet fremstår Wolasmal mer som en antagonist fremfor en objektiv samtalepartner. Det ble tydelig gjennom det gjentatte presset på Kohn om hans syn på krigen mellom Israel og Hamas, der flere av hans svar ble møtt av spørsmål med argumentativ undertone som antydet at han alene skulle rettferdiggjøre handlingene til Israel i et moralsk vakuum.

I en diskusjon som omhandler så komplekse og sensitive temaer, er det viktig at journalister forstår at man ikke nødvendigvis får et klarere bilde av virkeligheten gjennom å tvinge en gjest til å forsvare sitt ståsted med stadig mer intensive spørsmål. Dette er en teknikk som minner mer om et avhør fremfor et intervju.

Til tross for at Kohn uttrykte bekymring for at mange israelere og jøder blir stilt til ansvar for Israels handlinger og at den tenkemåten bidrar til å bygge opp under jødehatet, var det likevel dette Kohn ble utsatt for i beste sendetid.

Les også: Ervin Kohn mener det er antisemittisk å kalle Israels krig for «folkemord»

Yama Wolasmal bidrar til polarisering

Kohn er en stemme fra et jødisk samfunn som har opplevd og fortsatt møter antisemittisme, noe som bør tas på alvor. Istedenfor å gi ham rom til å forklare hvordan han som individ og representant for sitt samfunn opplever de økende truslene i dagens Norge, ble han konstant utfordret til å svare på spørsmål som satt ham i en posisjon der han måtte legitimere eller fordømme handlinger på vegne av staten Israel.

Da Kohn forklarte at han måtte leve med politibeskyttelse, spurte ikke Wolasmal da «hvorfor trenger du det»? Selv om intervjuet har som overskrift at det skulle omhandle jødehat, ble samtalen styrt i en helt annen retning og de kritiske spørsmålene om antisemittisme ble konsekvent unngått.

Ikke bare ble Kohn møtt med et helt andre samtaleemner enn det han virket forberedt på, men han ble også møtt med påstander om hans egen karakter som han ikke hadde kjennskap til. Ingen politiker ville ha godtatt et slikt intervju. God presseskikk ville vært å gi innsyn i påstandene og spørsmålene i forkant slik at Kohn hadde de riktige forventningene og forutsetningene.

Journalistikk skal være et redskap for å få og gi dypere forståelse, snarere enn å bygge opp under en polariserende konflikt. NRK har en viktig rolle i å utfordre sine intervjuobjekter, men i dette tilfellet virker det som grensen for en respektfull og nyansert diskusjon ble overskredet. Det er kontraproduktivt og bidrar ikke til å opplyse debatten.

Avslutningsvis vil jeg minne om en av de mest markante setningene i «Vær varsom»-plakaten, som har stått uendret siden 1936, som lyder: «Ord og bilder er mektige våpen. Misbruk dem ikke!».

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)