Oslos visningssteder byr på et sjeldent tungtveiende program denne uka.
Denne uka leverer Oslo sterkt. Det er ikke ofte at det åpner så mange utstillinger enhver person med lidenskap for kunst ikke kan unngå å få med seg.
På Kunstnernes Hus hedres den ikoniske kunstneren Per Kleiva, som gikk bort i fjor 84 år gammel. Kleiva markerte seg på 1960-tallet med sine pop-kunstinspirerte arbeider, men i motsetning til hans inspirasjonskilder, Andy Warhol og Roy Lichtenstein, sine arbeider, har Kleivas tydelige politiske budskap: Anti-imperalisme, miljøødeleggelser og atomtrusselen var gjentagende tema i hans verk.
Politisk blir det også når Kiyoshi Yamamoto åpner utstillingen «Passive Aggressive (Who Do You Think You Are)» på RAM galleri. Gjennom fargesterke arbeider i tekstil og glass, samt unike trykk, retter Yamamoto søkelyset mot Vestens, og da særlig Norges, utnyttelse av hans eget hjemland, Brasil, sine naturressurser: Hydroskandalen som dominerte norske medier tidligere i år står sentralt.
Kunst som sirkler seg rundt naturvern og økologier blir nok også å finne i Apichaya Wanthiangs utstilling på UKS. Her vil publikum gå inn i et pustende landskap gjennom en trang korridor. Det man møter i den andre enden vil være et oppvarmet topografi som både kan virke fremmedgjørende og betryggende.
Vi ser også fram til dobbelvernissage på BOA og åpning på STANDARD (OSLO). God vernissagelyst!
Dobbelvernissage på BOA
(Rådhusgata 19, åpning torsdag 1. november kl. 18.00)
På BOA åpner to soloutstillinger denne uka: «En dag av gangen» av Audun Alvestad og «Vårt Nu» av Sabina Jacobsson.
Alvestad tilhører den yngre generasjonen norske malere. Karakteristisk for mange av disse er et nynaivistisk, figurativt formspråk som stiller seg i opposisjon til det abstrakte og konseptuelle maleriet som dominerer i den eldre generasjonen. Alvestad maler det hverdagslige – folk som dusjer, røyker, drikker vin og ser på tv. De øyeblikkene vi ofte glemmer fanges av hans pensel. På den ene siden er maleriene svært i tiden, samtidig som de også er sterkt tilknyttet den sjangermaleriske tradisjon, hvor det nettopp var vanlige menneskers liv som sto i sentrum.
Mens Alvestad viser malerier, vil Jacobsson stille ut kortfilmen «Vårt Nu» samt tegninger hun gjorde under et opphold i Arnold Haukelands studio i Tenerife. Felles for de to prosjektene er Jacobssons bruk av bevisst tilstedeværelse som metode. Under innspillingen av «Vårt Nu» lot kunstneren skuespillerne gjøre sin egen tolkning av manuset, hvor hun skildrer sin fars død og morens reaksjon på dette. Manuset ble sendt til Spania, før kunstneren selv reiste ned, og de spanske skuespillerne ble bedt om å gjøre manuset til sitt eget ved å hente inspirasjon fra sin egen livssituasjon.
Les mer HER.
«Evil Spirits Only Travel in Straight Lines» av Apichaya Wanthiang på UKS
(St. Olavs gate 3, åpning fredag 2. november kl. 17.04)
Tidligere i høst imponerte Apichaya Wanthiang stort med maleriutstillingen «Drivved og spøkelsesjegere» på LNM. Nå er hun på ny aktuell med utstillingen «Evil Spirits Only Travel in Straight Lines» som åpner fredag. Malerier blir også å finne hos UKS, men i tillegg vil Wanthiang nå også vise installasjoner og tekst.
Dette blir en sanselig opplevelse. Publikum entrer utstillingen gjennom en trang korridor før de møtes av et monumentalt topografi, hvis motiv skal stå i kontrast til vinterkulden som sakte, men sikkert har sneket over oss de siste ukene. Wanthiangs praksis kjennetegnes av hennes utforskning av ulike økologier, og «Evil Spirits Only Travel in Straight Lines» er intet unntak. Utstillingen stiller publikum overfor et mystisk landskap, som både kan oppleves fremmedgjørende og betryggende på en og samme tid.
Les mer HER.
«Passive Aggressive (Who Do You Think You Are)» av Kiyoshi Yamamoto på RAM galleri
(Thorvald Meyers gate 51, åpning fredag 2. november kl. 18.00)
RAM galleri åpner muligens en av årets mest interessante og dagsaktuelle utstillinger denne uka, når Kiyoshi Yamamoto inviterer publikum inn i sitt univers. Yamamoto er først og fremst kjent for sitt arbeid med tekstiler, men i «Passive Aggressive (Who Do You Think You Are)» viser han også arbeider i glass og monotopier.
Yamamoto er født i Brasil og kunstneren engasjert seg i hvordan natur- og korrupsjonsskandalene i hjemlandet tvinger tusentalls av mennesker til å emigrere i søken etter en bedre tilværelse. Nå stiller han Vesten, og kanskje først og fremst Norge, til ansvar for den imperialistiske utnyttelsen av Brasils ressurser. Nærmere bestemt dreier det seg om Hydroskandalen som inntraff tidligere i år, hvor et av Norsk Hydros datterselskap over lengre tid hadde forgiftet drikkevannet i Bacarena.
Hos RAM galleri viser kunstneren fargesterke og sublime arbeider, men under overflaten stiller de oss overfor et alvorlig budskap. De fargesterke tekstilene er farget med miljøgifter, som forurenser og forstyrrer Brasils unike fauna.
Les mer HER.
Anna Zacharoff på STANDARD (OSLO)
(Waldemar Thranes gate 86 C, åpning fredag 2. november kl. 19.00)
Frankfurt-baserte Anna Zacharoff åpner soloutstilling på STANDARD (OSLO) denne uka. Zacharoff, som bare er 31 år gammel, har allerede markert seg internasjonalt med sine særpregede marine motiver. På relativt monokrome, gråfargede lerret maler hun små fisk og andre sjølvesen i skarpe farger. Linjene er lette, og få, men man opplever stadig vekk de ulike marine skapningene som svært virkelighetsnære. Zacharoff stilte sist ut på STANDARD (OSLO) i 2016, og mottok den gang strålende kritikk. Det er ingen grunn til å tvile på at den svenske kunstneren også denne gang vil innfri publikums forventninger.
Les mer HER.
«Kniv i Vatn» av Per Kleiva på Kunstnernes Hus
(Wergelandsveien 17, åpning fredag 2. november kl. 19.00)
I fjor gikk en av Norges viktigste kunstnere bort: Per Kleiva markerte seg på 1960-tallet med sitt popinspirerte uttrykk og sine politisk ladede verk. Slik blandet kunstneren det kommersielle formspråket i pop-kunsten med anti-imperalistiske budskap. Blant hans viktigste kampsaker var miljøødeleggelser og atomtrusselen, som preget det politiske bildet under den kalde krigen.
På Kunstnernes Hus skal Kleiva hedres med en retrospektiv som favner bredt. Her vil man kunne se noen av hans mest kjente arbeider fra 1960-,1970- og 1980-tallet. I tillegg har kuratorene valgt å rekonstruere Kleivas ikoniske installasjon «Katedral», som han skapte til sin første store separatutstilling i 1968, som passende nok fant sted på nettopp Kunstnernes Hus. «Kniv i Vatn» er en must-see for enhver person med interesse for norsk kunsthistorie.
Les mer HER.