Kunst for kuratorer:

Slik overtok teoretikere kunsten – og mistet publikum

Vi har i dag en kunstscene der ideologi trumfer kvalitet, og der mannen i gata føler seg fremmedgjort fordi han ikke har lest nok Marx til å forstå hva som foregår, mener Kaja Norum. (Foto: Nasjonalmuseet/Ina Wesenberg.)
Vi har i dag en kunstscene der ideologi trumfer kvalitet, og der mannen i gata føler seg fremmedgjort fordi han ikke har lest nok Marx til å forstå hva som foregår, mener Kaja Norum. (Foto: Nasjonalmuseet/Ina Wesenberg.)
Opplysningstidens store prosjekt var å gjøre kunsten fri, ikke å gjøre den uforståelig, skriver Kaja Norum.
Om skribenten
Kaja Norum er kunstner.
Sjanger Dette er et debattinnlegg. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Kunstner Kaja Norum skriver om kvordan opplysningstidens tenkere har påvirket dagens forståelse av estetikk.

I dagens kunstverden, der alt fra KI-generert kunst til aktivistiske installasjoner sloss om oppmerksomheten, kan det virke fjernt å snakke om opplysningstidens estetikk.

Likevel er det nettopp fra denne perioden (ca. 1685 til 1815), med dens tro på fornuft, frihet og menneskets evne til å forstå verden gjennom erfaring, at vi har arvet noen av de mest grunnleggende spørsmålene om kunstens vesen.

Tenkere som Immanuel Kant og Edmund Burke la grunnlaget for hvordan vi i dag tenker på skjønnhet, det sublime og kunstens rolle i dagens samfunn. Men deres arv har også ført med seg en kanskje uventet konsekvens: en kunstverden som er blitt så teoretisk og selvreflekterende at den har mistet kontakt med folk flest.

Kant og postmodernismens felle

Immanuel Kants «Kritikk av dømmekraften» (1790) revolusjonerte estetikken ved å hevde at skjønnhet ikke er en egenskap i seg selv, men en måte å oppfatte verden på.

Annonse

For Kant var den estetiske erfaringen «interesseløs» – den knyttet seg ikke til nytte eller begjær, men til et fritt spill mellom fantasi og forstand. Dette resulterte i et brudd med tradisjonelle regler i kunsten, og banet vei for modernismens eksperimenter.

Denne teorien hadde en ironisk konsekvens, for selv om Kant forsøkte å finne universelle prinsipper for skjønnhet, åpnet han samtidig for at estetikk kunne bli fullstendig subjektiv.

I dag ser vi at denne subjektiviteten har nådd et ekstremt punkt, hvor mye av samtidskunsten krever en doktorgrad for å bli forstått. Installasjoner, konseptverk og performancekunst forklares ofte gjennom uforståelig kuratorsnakk, som gir en følelse av at kunsten ikke kan stå på egne ben.

Dette har skapt en elitær klubb, der kun de innviede føler seg velkomne. Dette minner mer om middelalderens kirke, hvor prestene tolket skriften for lekfolket, enn om opplysningstidens ideal om fri, tilgjengelig kultur. Når kunsten kun vurderes ut ifra dens teoretiske underbygning, har den glemt at dens opprinnelige kraft ligger i å kommunisere med folk, ikke bare med akademikere.

Les også: Klassisk teknikk har også en plass i samtidskunsten. Det viser disse kunstnerne

Hvorfor provokasjon erstattet det skjønne

Mens Kant fokuserte på skjønnhetens rolle i menneskets fornuft, undersøkte Edmund Burke i «A Philosophical enquiry into the origin of our ideas of the sublime and beautiful» (1757) hvordan frykt og overveldelse kunne gi oss en egen type estetisk erfaring.

Hans teori om det sublime har hatt en enorm innflytelse – på alt fra romantikkens malerier av stormfulle fjell, til dagens katastrofefilmer – og kan bidra til å forklare mye av dagens kunstklima. Mens representativ kunst søkte å formidle skjønnhet, er mye av samtidskunsten opptatt av å sjokkere, provosere eller dekonstruere.

Men når alt skal være radikalt, blir til slutt ingenting radikalt. Provokasjon har blitt en forutsigbar handelsvare, og det sublime er blitt redusert til et billig triks for å skape oppmerksomhet. Samtidig blir de som setter spørsmålstegn ved retningen kunsten har tatt, avfeid som «uintelligente» – noe som minner mer om en kult enn om en åpen kulturdebatt.

Les også: Samtidens klassiske malere begår en stor feil. Derfor taper de kunstkampen

Hvordan marxistisk kritikk ble kunstens nye religion

Postmoderne tenkere som Michel Foucault og Jacques Derrida tok Kants radikale selvkritikk og vendte den mot kunsten selv. Gjennom deres analyser av makt, hierarki og dekonstruksjon ble kunsten ikke lenger sett på som noe å nyte, men som noe å avsløre.

Ideene deres var viktige for å åpne kunsten for nye perspektiver, men de førte også til en hyperpolitisk kunstverden, der verket ikke lenger bedømmes ut ifra sin objektive skjønnhet eller mestring, men for hvor godt det kritiserer kapitalisme, patriarkat eller kolonialisme. Som resultat ser vi en kunstscene der ideologi trumfer kvalitet, og der mannen i gata føler seg fremmedgjort fordi han ikke har lest nok Marx til å forstå hva som foregår.

Samtidskunsten må ta ansvar for kommunikasjonen igjen. Kunst bør kunne både utfordre og glede oss, men når den kun snakker til en liten gruppe intellektuelle, mister den sin evne til å være en felles kulturell kraft som forener oss. Opplysningstidens store prosjekt var å gjøre kunsten fri – ikke å gjøre den uforståelig. Uten respekt for fornuft og dybde risikerer kunsten å bli overfladisk.

Kanskje er det på tide å minne oss på at kunstverdens største mesterverk ikke er de som krever at man kan sitere Derrida, men de som berører flest hjerter.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg