Ryktene om Facebooks død er sterkt overdrevet

På mange ville det beste vært om vi kollektivt ble enige om å slette alle andre sosiale medier og bare bruke Facebook alle sammen, skriver Mikkel Ihle Tande. (Foto: Sky.)
På mange ville det beste vært om vi kollektivt ble enige om å slette alle andre sosiale medier og bare bruke Facebook alle sammen, skriver Mikkel Ihle Tande. (Foto: Sky.)
X ligner mer og mer et ekkokammer. Bluesky er en blek kopi med større slagside og mindre brukermasse. Facebook er fortsatt kongen, skriver Mikkel Ihle Tande.
Sjanger Dette er en kommentar. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Analyse av sosiale medier-landskapet anno 2025.

I Norge har Facebook og Twitter i lang tid vært de to aktuelle sosiale mediene for oss som liker å uttrykke oss skriftlig og konsumere tekst.

Men nå er vi inne i en brytningstid.

Elon Musk kjøpte for tre år siden Twitter og døpte det X. Det førte til en eskalerende flukt av nordmenn som befinner seg politisk til venstre for Norgesdemokratene. Det blir mer og mer forståelig. X fremstår stadig oftere som et ekkokammer i diskusjoner om norsk politikk.

Mange av disse flyktningene har forsøkt som best de kan å promotere Bluesky som det selvsagte alternativet. Og de har fått pressedekning av den annen verden, siden mange av dem er mediefolk. Men er virkelig gresset grønnere og himmelen blåere på den andre siden? Ikke så fryktelig mange mener det foreløpig.

Annonse

Samtidig har Facebook vært offer for dommedagsprofetier i over ti år. «De unge gidder ikke Facebook», skrev magasinet Lyd og bilde i 2013. Samme år skrev Dagbladet at «Facebook mister de unge», mens Forskning.no i 2018 spurte «Hvorfor er det bare gamlinger på Facebook?». Mon det.

Jeg tror vi kan se en aldri så liten renessanse for giganten Facebook. Det er det flere grunner til.

Les også: Dette stemmer norske journalister

Kongen er fortsatt konge

For en drøy måned siden publiserte Statistisk sentralbyrå (SSB) notatet «Dette er de mest populære sosiale mediene».

«8 av 10 nordmenn bruker sosiale medier daglig. I gjennomsnitt bruker vi nær 2 timer på sosiale medier hver dag, og Facebook topper fortsatt listen over de mest populære plattformene», innleder de.

Facebook er altså fortsatt kongen. Naturlig nok klynger den eldre garde sammen på Facebook. Da de (vi? huff …) begynte å bruke sosiale medier, var jo Facebook det eneste alternativet. I disse dager flokker ungdommen til vederstyggeligheter som TikTok.

Det er riktignok Snapchat som er mest populær blant de unge. Det er her Erling Braut Haaland forteller sine følgere at komle er den beste maten i verden, og Sophie Stray deler hver bidige detalj fra sitt personlige liv.

Ikke rart alle unge dropper Facebook for Snapchat og Tiktok med sin verdensberømte avhengighetsalgoritme. Eller … gjør de egentlig det? Selv om Facebook er mest populært i aldersgruppen 45–54 år, med 80 prosent daglig bruk, er ikke forskjellene så store i yngre aldersgrupper. Blant 20–24 åringer er faktisk andelen på hele 71 prosent; den er 44 prosent hos 16–19-åringer; og 23 prosent blant de yngste i undersøkelsen, 13–15 år, der mange antagelig ikke har begynt å orientere seg særlig i samfunnet ennå.

Til sammenligning ligger X på 16 prosent i gruppen 16–19 år, hvor appen er mest populær. Bluesky er ikke stor nok til å komme med i SSBs undersøkelse engang.

Vi har altså ikke sett en masseflukt fra Facebook, slik mange har varslet i årevis. Dette kommer antagelig av at Facebook har mange funksjoner ingen andre sosiale medier besitter:

Facebook har grupper, arrangementer, oversiktlige nettverk, personlig iscenesettelse, et cetera. I tillegg gir også Facebook mulighet til mye av det samme som andre plattformer profilerer seg på. Du trenger ikke være på Tiktok eller Instagram for å legge ut eller konsumere videoer eller bilder; du trenger ikke være på Linkedin for networking; du trenger ikke være på X eller Bluesky for samfunnsdebatt. Facebook tilbyr faktisk alt dette i en og samme app.

På mange måter ville det beste vært om vi kollektivt ble enige om å slette alle andre sosiale medier og bare bruke Facebook alle sammen.

Les også: Subjekt mener: Derfor blir vi på X

Gigant med kontroversiell opprinnelse

Nå har jeg rost Facebook masse. Og jeg liker jo å være på Facebook og andre sosiale medier. Men det er ikke til å stikke under stol at disse plattformene også medfører store problemer, ikke minst for personvernet vårt.

Et oversett aspekt ved dette er hvorvidt nettopp det har vært intensjonen fra starten. En på samme tid urovekkende og interessant konspirasjonsteori fra journalist Whitney Webb er nemlig at Facebook kan ha blitt utviklet i samarbeid med, eller på vegne av, USAs militærvesen og etterretningstjenester. Det er en del holdepunkter for denne spekulasjonen:

Blant annet ligner funksjonaliteten til Facebook mistenkelig mye på planene for to etterretningsprogrammer utviklet av militæret i etterkant av 11. september-terroren: Total Information Awareness (TIA) og LifeLog. Disse skapte nasjonal skandale etter lekkasjer til offentligheten, og ble følgelig nedlagt. Like etterpå, i tilfelle av LifeLog faktisk samme dag som nedleggelsen ble trådte i kraft, ble Facebook lansert. Selskapets første president, Sean Parker, ble som 16-åring rekruttert av CIA, mens Facebooks første eksterne investor, den nå infamøse Peter Thiel, er mannen bak CIAs private arm, overvåkingsselskapet Palantir.

Tilfeldig? Kanskje, men verdt å tenke over for brukere av Facebook er det uansett. Spesielt interesserte bør lese Webbs grundige artikkel.

De kontroversielle røttene og spådommene om plattformens sakte død til tross: Meta, som selskapet skiftet navn til i 2021, går så det griner. De omsatte for 440 milliarder kroner i første kvartal i år, med et overskudd på 173 milliarder kroner.

For oss i media er ikke dette like hyggelige tall. Store deler av summene er penger Facebook tjener på annonser, der de har spist av medienes markedsandeler. I tillegg har Facebook nedprioritert spredning av nyheter.

Akkurat nå er det stor spenning knyttet til en pågående sak mellom Facebook og det amerikanske konkurransetilsynet, som kan tvinge Meta til å selge Instagram og WhatsApp. Det kan bli katastrofalt, og nettopp derfor er det kanskje mer sannsynlig at Meta finner en måte å lande på beina.

Les også: Er det X eller Y som gjør seg irrelevante nå?

Gode forutsetninger for Facebooks fremtid

«Ryktene om min død er sterkt overdrevet», er et ikonisk sitat fra Mark Twain i et telegram i 1897, som respons på rykter om forfatterens bortgang. Kanskje kan hans navnebror Mark Zuckerberg i dag si det samme på vegne av sitt hjertebarn Facebook.

I dag er det mange flere unge som bruker Tiktok og Snapchat enn Facebook. Men disse vil bli voksne en dag, og da vil interessen for Tiktok-dansing og Snapchat-filtre avta mens engasjementet for politikk og lokalmiljø vil øke. Da er Facebook en mye bedre plattform enn alle andre.

Facebook trenger ikke å konkurrere om å være den største plattformen blant unge. Med sine kvaliteter er den godt posisjonert til å være størst blant voksne i lang tid fremover. Og med nye funksjoner som digitale skaper-profiler og enklere måter å følge folk, er Facebook per nå den beste plattformen for samfunnsdebatt. I hvert fall i Norge.

Fordelen er at det er folk fra både høyre- og venstresiden der, de fleste med posisjoner i media og samfunnsliv er der og snakker med hverandre der. Ikke på X eller Bluesky. I USA og andre land er det annerledes. Der er både X og Bluesky mer relevante.

X er på engelsk mye mer mangfoldig (og fortsatt min favoritt for å orientere meg) og Bluesky har en større brukermasse, om nesten utelukkende av folk på venstresiden. Begge disse appene leverer også mye interessant på norsk. Men det er for små miljøer der. Som en felles offentlig plattform for samfunnsdebatt er de begge totalt underlegne Facebook.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist