Picassoutstilling i Trondheim

Mer enn nok abstrahert pupp til hele Trøndelag

Det er tydelig lagt inn mye arbeid i kuratering og belysning til denne utstillingen, skriver Subjekts anmelder. (Foto: Uli Holz/Pomo.)
Det er tydelig lagt inn mye arbeid i kuratering og belysning til denne utstillingen, skriver Subjekts anmelder. (Foto: Uli Holz/Pomo.)
Trondheims ferske kunstmuseum, Pomo, åpner dørene for en stor separatutstilling av Picasso. Det holder neppe med bare én tur, skriver Johanna Håbrekke.
Terningkast
Cover
Fakta • «Pablo Picasso – The Code of Painting»
• Posten moderne (Pomo) fra 1. august til 26. oktober
• Mer enn 50 malerier og 13 håndmalte keramiske tallerkener
Sjanger Dette er en anmeldelse. Meninger og analyser er av anmelderens egne, men på vegne av Subjekt.
Saken er Trondheims ferske kunstmuseum, Pomo, åpner en svær separatutstilling med Picassomalerier.

Reitankonsernet sitt ferske kunstmuseum, Posten moderne (Pomo), åpnet i februar med ambisjoner om å bli en kunstinstitusjon på internasjonalt nivå.

Nå har de fått skrapet sammen picassomalerier fra både Paris og New York, til en proppfull utstilling i Trondheims gamle postbygg.

Utstillingen «Picasso – the code of painting» viser frem Picassos senere periode, av enkelte kritisert for hans stilendringer og voldsomme eksperimentering.

Posten moderne mener å kunne være et museum for både befarne og uerfarne kunstentusiaster. Er det abnormale Picassomalerier som er veien inn til en vanlig trønders hjerte og lommebok? Her er det i alle fall nok abstrahert pupp for hele Trøndelag!

Annonse

Les også: Overraskende interessant: En ny side av Munch

Portrett av Picasso i sitt atelier. (Foto: Edward Quinn.)

En av de store

Picasso er som kjent en av tidenes største malere, og flere anser ham som kubismens far.

Hans lange liv i atelieret, fylt med utforskning av malerkunsten og ikke minst kvinnekroppen, har både skapt stor kunst og romantiserte fantasier om hvordan livet til en vellykket mann med pensel kan se ut. Han gjorde stor suksess i å utfordre hva et maleri kan være, og har dermed hatt en åpenbar rolle i moderne kunsthistorie.

Suksessen fikk han oppleve i sin levetid, før han trakk seg tilbake på landet i sine eldre dager og malte i et forrykende tempo, uredd for å løsrive seg fra maleriene som gjorde han suksessrik i utgangspunktet.

Blant Picassos rundt 3.100 verker fra denne perioden, er flere av dem å finne i Trondheim, fra og med i dag og til 26. oktober.

Les også: Trondheims nye kunstdestinasjon innfrir på skyhøye forventninger

Folk flest vil nok kunne gjette hvem som står bak et maleri som dette. Pablo Picasso, «Homme et femme nus» (Naked Man and Woman), (1965). (Foto: Uli Holz/Pomo.)

Intense malerier

Det flyter over av øyne, neser, pupper og skritt på skakke. I noen rom ser man forvridde, nakne kropper, i andre er det betuttede portretter.

Selvsikkerheten hans er slående, og penselstrøkene er brede og naivistiske. De fleste maleriene er veldig intense, noe som gjør dynamikken i utstillingen noe monoton. Verkene som utmerker seg, blir de enkleste, hvor det holdes igjen, og også arbeider i andre medium enn oljemaling på lerret. Det er ikke typisk å se Picasso malt på keramikk, og i hvert fall ikke på brun papp-plate.

Innsiden av bygget er helomvendt siden forrige utstilling. Fra å være fylt til randen av kunst i varierende størrelse, form og farge, er nå veggene hvite eller mørkeblå, med maleriene hengende på rekke og rad. Mer typisk og konformt. Men det en god rytme gjennom rommene, og disse oppmerksomhetssyke maleriene føles derfor overkommelige å omgås, takket være den strukturerte kurateringen.

Les også: Få kjellergenerasjonen opp fra mørket. La oss få se bildene!

Det er lett å føle seg beglodd i møte med Picassos ikoniske portretter. (Foto: Pomo.)

Mer enn nok

Selv om Picasso er stor, betyr det ikke at det ikke kan bli nok.

Maleriene er mettende, og det blir umulig å bite over det hele i en jafs. Museet må ha stått på for å få samlet sammen så mange picassomalerier i en og samme utstilling. Her er det nok Picasso på tallerkenen for flere dager.

Med så mange ekspressive og sprø malerier på rad, blir det som å se en «Fast and furious»-film hvor eksplosjonene aldri stopper, og en blir nummen av alle inntrykkene.

Det føles ut som å ha bestilt en lekker tapasmeny, og ikke ha sjans til å spise opp halvparten engang. På logistisk og institusjonelt nivå er utstillingen praktfull og imponerende, men rent opplevelsesmessig, hadde man følt seg mett av halvparten.

Les også: Vevkunst er punk. Hannah Ryggen er beviset

Det ligger mye tyngde bak å få henge opp disse to bildene side om side, da de har vært adskilt siden 1973. (Foto: Pomo.)

Friske ambisjoner

Stort er det jo å ha øyekontakt med portrettene til Picasso her i Trøndelag, uansett om du har sansen for ham eller ikke.

Men om man skal ta seg turen, trenger man fort flere turer for å greie å fordøye det hele. Pomo er strategiske og målrettet. Det er friskt og inspirerende å se noen presentere kunst i verdensklasse på eget initiativ.

Så langt er de på en god kurs – la oss håpe institusjonen vil fortsette å levere, og at trønderne er storspiste kunstfortærere.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper