Astrup Fearnley Museet er nominert til Subjektprisen 2018 i kategorien «Årets galleri/museum». (Foto: Presse.)
Astrup Fearnley Museet
I år fylte det som etter alt å dømme er Oslos mest besøkte kunstinstitusjon 25 år. Dette feiret Astrup Fearnley Museet ved å levere sitt mest kunstnerisk interessante program på lenge. Ikke bare vakte de stor begeistring med utstillingen «Lizzy Fitch/ Ryan Trecartin» i vår; de har også evnet å reaktualisere sin egen samling, gang på gang, gjennom hele jubileumsåret. Utover sitt kunstneriske program, berømmer vi Astrup Fearnley Museet også for sin formidling. Som publikum blir man aldri møtt med arroganse eller uforklarlige tekster om utstillingene, snarere tvert imot finnes det alltid en omviser å henvende seg til, samt museets bidrag til å øke den allmenne interessen og forståelsen av kunst gjennom ulike foredrag om samtidskunst. Astrup Fearnley Museet lever opp til museets historiske funksjon som et sted for læring og dannelse, men med stadig hyperaktuell kunst.
Bergen Kunsthall er nominert til Subjektprisen 2018 i kategorien «Årets galleri/museum». (Foto: Bergen kunsthall.)
Bergen kunsthall
Man må stadig vende blikket vestover for å vise, leve av og snakke om kunst. Blant Bergens mange relevante visningsrom er det imidlertid ett som skiller seg ut, ved at Bergen Kunsthall formidler kunst på en forbilledlig måte. Ikke bare kan institusjonen skryte av gjennomgående høy kunstnerisk kvalitet i sine utstillinger, de kan vise til voksende besøkstall og en kontakt med publikum som er helt unik. Med tiltak fra lesesirkler og foredrag til barnedager og klubbarrangementer, har Kunsthallen blitt en demokratisk institusjon hvor «alle» kan møtes rundt kunsten. De har også satset på unge kunstnere med egne tiltak for dette, og styrker ikke bare seg selv, men hele Bergens kunstscene gjennom å være et åpent og levende sted for kunst i vestlandshovedstaden.
Golsa er nominert til Subjektprisen 2018 i kategorien «Årets galleri/museum». (Foto: Presse.)
Galleri Golsa
En usedvanlig energi og vilje til å nå langt kjennetegner de to lederne bak Galleri Golsa. Gard Eiklid og Tuva Trondsdatter Trønsdal har evnet å bygge opp en tydelig identitet rundt galleriet på kort tid, som for under et år siden het Rod Bianco. Galleri Golsa er på alle måter et moderne galleri, som ikke bare vil selge, men også skape diskusjon og dialog rundt kunsten de viser. Det siste året har Galleri Golsa kunnet liste med flere interessante navn på plakaten, deriblant Audar Kantun, Urd J. Pedersen og Nick Farhi. Galleri Golsa satser ikke bare på unge kunstnere, men også unge samlere – gjennom konseptet «Got It for Cheap», bidrar de til å løfte og tilgjengeliggjøre den allmenne interessen for kunstkjøp her til lands. Samtidig, som de også satser internasjonalt, hvor de promoterer og styrker unge, norske kunstnere.
QB Gallery er nominert til Subjektprisen 2018 i kategorien «Årets galleri/museum». (Foto: Presse.)
QB Gallery
QB Gallery markerer seg tydelig som et av hovedstadens hippeste og mest vibrante kommersielle utstillingsrom. Det siste året har de ikke bare satset på å selge kunst, men også å sette denne i en helhetlig kontekst gjennom å legge tydelig vekt på rent kuratoriske virkemidler. De har også kunnet liste med et av hovedstadens mest interessante utstillingsprogram, hvor norske kunstnere har fått mulighet til å boltre seg i galleriets både lille og utfordrende lokaler, men med store kunstopplevelser. Blant høydepunktene er separatutstillingene med Sebastian Helling, Anja Carr og Jon Benjamin Tallerås – for ikke å glemme kanskje årets morsomste gruppeutstilling, «PINK». QBG manifesterer stadig at unge, norske kunstnere er verdt å satse på og investere i.
Visningsrommet UKS er nominert til Subjektprisen 2018 i kategorien «Årets galleri/museum». (Foto: Presse.)
UKS
Gang på gang har UKS kunnet skilte med grensesprengende utstillinger, med kunstnere som Constance Tenvik og Apichaya Wanthiang. De inviterer publikum inn i ulike univers, og overgår forventningene til en fagorganisasjon. UKS har dessuten ikke bare satset på unge kunstnere, men i år vært det eneste visningsrommet i hovedstaden som utelukkende har løftet kvinnelige kunstnerskap. Slik bidrar de til kjønnsbalanse i kunstfeltet, hvor kvinnelige kunstnere fortsatt tjener mindre og blir kjøpt inn til samlinger i mindre skala enn sine mannlige kollegaer. UKS har også overvunnet utfordringen om å holde visningsrommet aktuelt mellom åpningene, gjennom sine vellykkede «minibars», hvor både kunstnere og andre har diskutert ulike utfordringer og tendenser innen samtidskunst.