Myk makt er like verdifull som handel og politikk. Det må reflekteres i valgomatene

Anders Danielsen Lie, Elle Fanning, Stellan Skarsgård, Joachim Trier, Renate Reinsve og Inga I. Lilleaas på verdenspremieren til «Affeksjonsverdi» i Cannes, der filmen vant Grand Prix. (Foto: Getty.)
Anders Danielsen Lie, Elle Fanning, Stellan Skarsgård, Joachim Trier, Renate Reinsve og Inga I. Lilleaas på verdenspremieren til «Affeksjonsverdi» i Cannes, der filmen vant Grand Prix. (Foto: Getty.)
Høstens norske filmer viser hvorfor kunst og kultur er for viktig til å kuttes – både fra valgomatene og fra budsjettene, skriver NFI-direktør Kjersti Mo.
Om skribenten
Kjersti Mo er direktør i Norsk filminstitutt.
Sjanger Dette er et debattinnlegg. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Film og andre kulturområder mangler i valgomatene. Det er ikke godt nok, mener NFI-direktør Kjersti Mo.

I høst får vi rekordmange norske kinopremierer: Hele 22 nye norske filmer er klare for kinoene. Samtidig pågår en intens valgkamp – men kultur glimrer med sitt fravær i debatten.

I valgomatene kan du bli spurt om surrogati, men ikke om kunstens plass i samfunnet. Det er ikke bare merkelig – det er alvorlig.

I en tid med krig, polarisering og økende mistillit er kunst og kultur en del av demokratiets grunnmur.

Les også: Norske bygder avfolkes. Et styrket kulturliv kan være redningen

Annonse

Kulturloven forplikter

Under Arendalsuka arrangerte Norsk filminstitutt (NFI) et seminar om politisk satire og kunstnerisk frihet – med utgangspunkt i komedien «Ingen kommentar» (2025).

Allerede før premieren er den blitt en av årets mest omdiskuterte filmer, om en statsminister med en ektemann som handler aksjer, og en aggressiv spinndoktor som skal redde valgseieren. Filmen er både morsom og absurd, og viser hvordan vi kan kommentere samtiden gjennom humor.

Satire lar oss le av det vi ellers ville blitt sinte over, og gir oss nye perspektiver. Denne friheten er ingen selvfølge – selv i Europa ser vi land der ytringsrommet snevres inn. I Norge er prinsippet om armlengdes avstand blitt lovfestet i kulturloven. Det forplikter.

Flere av høstens premierer er originalskrevne norske familiefilmer. Et sterkt filmtilbud til barn og unge er ikke bare underholdning – det er kulturpolitikk på sitt mest langsiktige.

I dag møter mange barn fortellinger nesten bare i korte klipp på telefonen. Problemet er ikke teknologien i seg selv, men at evnen til fordypning svekkes. Å følge en historie over tid, forstå komplekse sammenhenger og gå inn i et univers er en kjernekompetanse vi trenger i livet.

Kinoens lange fortellinger, opplevd i fellesskap, trener denne evnen. Kinoen er også et møtepunkt på tvers av alder og bakgrunn, et sted der vi ser, reagerer og reflekterer sammen.

Les også: Denne filmen bør du se: Pinglete av Erna Solberg å ikke dukke opp

Ella Øverbye spiller hovedrollen i «Drømmer». Filmen vant Gullbjørnen i Berlin. (Foto: Motlys AS.)

Myk makt er like verdifull som politikk

Norsk film har store talenter og enorm skaperkraft. I år har vi hatt et internasjonalt gjennombrudd: Gullbjørn i Berlin til «Drømmer» (2024) og Grand Prix i Cannes til «Affeksjonsverdi» (2025).

Disse seirene er ikke bare kunstneriske – de er kulturelt diplomati. Når norsk film reiser verden rundt, møter den publikum som får oppleve våre historier, vår humor og våre dilemmaer. Det bygger tillit, forståelse og interesse for Norge – en myk makt som er like verdifull som handel og politikk.

Men sterke norske fortellinger av internasjonalt format kommer ikke av seg selv. De krever tid, ressurser og rom for kunstnerisk risiko. Offentlig finansiering gir rom for de modige fortellingene – de som ikke nødvendigvis gir størst avkastning på kort sikt, men som er uunnværlige for vår felles forståelse og identitet.

Som direktør i Norsk filminstitutt tror jeg på filmens kraft til å samle oss, speile oss og utfordre oss. Offentlige midler til norsk film er en investering i demokratiet vårt. Det står ikke i valgomaten – men du forstår det hvis du går på kino i høst.

Les også: En av Kultur-Norges mektigste stillinger er ledig. Nå hagler spekulasjonene

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist