Vernissageguiden

Best i Bergen akkurat nå

KODE
KODE
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.

Ikke bare Nasjonalmuseet, men også MoMA i New York planlegger stenging i flere måneder. Bergen består, og dette er utstillingsåpningene du ikke vil gå glipp av.

Tidligere i vinter stengte Nasjonalgalleriet dørene, og kunsten er pakket ned mens vi venter på at det nye Nasjonalmuseet skal stå klart i 2020. Det er imidlertid ikke bare i Oslo at kunsten stures bort til fordel for nye, større bygg.

Det er meldt at Museum of Modern Art i New York skal stenges i hele fire måneder, fra 15. juni til 21. oktober i år. Bakgrunnen for dette er at det ikoniske museet skal renoveres og utvides, samtidig som det på radikalt vis skal endre sine program-strategier.

Leder for MoMA-styret, Leon Black, forteller til Times at museet må tenke nytt om hvordan historien om moderne kunst og samtidskunst blir presentert for publikum. Han understreker at kvinnelige kunstnere og minoritetskunstnere alltid har blitt vist som «unntakene», men at de nå burde bli presentert på en mye tydeligere måte for å kunne gjenspeile det flerkulturelle samfunnet vi alle lever i.

Mens vi venter på det som virker å være noe godt, fortsetter Bergen – i en litt mindre skala, vel å merke – å levere gode kunstopplevelser.

Annonse
Kunstnerduoen Lossius & Welsh tar oss gjennom et atmosfærisk landskap med installasjonen «The Atmospherics – River deep, mountain high». (Foto: Entrée.)

«The Atmospherics – River deep, mountain high» av Lossius & Welsh på Entrée

(Markveien 4B, åpning torsdag 7. februar kl. 17.00)

Trond Lossius og Jeremy Welsch beveger oss gjennom et atmosfærisk landskap med installasjonen «The Atmospherics – River deep, mountain high». Gjennom feltopptak har de fanget opp kvaliteter fra ulike byrom. Dette blir modifisert og satt sammen som en montasje som igjen blir til et slags midlertidig sted. I form av lyd og bilder blir installasjonen en form for database der det visuelle materialet skaper impulser fra ulike geografiske områder. Prosjektet til Lossius & Welsh har siden 2014 forflyttet seg fra Bergen, Trondheim, Arendal, Førde, Utne og Campania i Italia, og er et av flere pågående samarbeidsprosjekt til duoen.

Les mer HER.

Vilde Jensen inviterer til gavedryss på Joy Forum. (Foto: Joy Forum.)

«Money is Dirty» av Vilde Jensen på Joy Forum

(Möllendalsveien 61, åpning torsdag 7. februar kl. 18.00)

Joy forum inviterer til en gavefest av en utstillingsåpning, der alt i utstillingslokalet sies å være potensielle gaver fra og til de besøkende. Dette er en utstilling og performance av Vilde Jensen, som ønsker å utforske de båndene som skapes ved gavegiving. Med utgangspunkt i at markedet skal holdes utenfor de materielle giverprosessene, er poenget at man skal kunne by på og motta uventede gaver uten at de oppfattes som goder.

I galleriet vil det finnes instruksjoner på hvordan denne gavegivingen skal forekomme. Likevel er det hele et samspill mellom kunstneren og publikum, der man selv kan lage regler for hvordan man skal forholde seg til gavene. Dette ved å eventuelt å kunne ta med seg gavene hjem, gi dem videre eller selge dem.

Det bys på mat og vin, i tillegg til gaver. Gavesirkelen skal også dokumenteres og vises live utenfor Joy Forum allerede fra kl 16.00.

Les mer HER.

Eva Ariza sine keramikkpotter referer til menneskets tilknytning til Jorden. (Foto: Kunsthall 3.14)

Trippelutstilling på Kunsthall 3.14

(Vågsallmenningen 12, åpning fredag 8. februar kl. 18.00)

Kunsthall 3.14 åpner hele tre nye utstillinger denne uken:

I utstillingen «Murmuri» utforsker Eve Ariza historien til keramikkpotter, som en del av et større altomfattende og fysisk konsept. Pottene refererer til menneskets tilknytning til Jorden gjennom deres materialitet, og vår tilknytning til hverandre gjennom tradisjonen av karamikkproduksjon, der pottene står som en av de første originale menneskeskapte former som er laget for et spesifikt formål.

Svenske Valeria Montti Colque jobber aktivt for å ta del i den politiske diskusjonen i Sverige, der hun fokuserer på tema rundt marginaliesering og eksludering, og søker etter strategier for å gi mennesker bedre utgangspunkt for et verdig liv. «Lonesome Dreamer» er en bildeserie med fokus på menneskelige konsepter. Dette innebærer elementer og karakterer fra ulike trosretninger og idéverdener, deriblant guder, mytologiske figurer, helter og magiske skapninger. Dette som kroppsliggjøringer av menneskelig tro eller håp på å finne en mening med vår eksistensen.

Utstillingen «Stereocilia for 2 Ears» av Jacob Kirkegaard er en del av Lydgalleriet og Kunsthall 3.14 sitt samarbeidsprosjekt «PARABOL». Lydgalleriet velger ut et lydverk som plasserer i Kunsthall 3.14 sitt inngangsparti, og skal korrespondere med den samtidige utstilling. Kirkegaards verk er et lydstykke som er redigert fra akustiske opptak av spontane oto-akustiske utslipp – svake lyder som produseres i sneglehuset i ørene våre når de stimuleres med lyd.

Les mer HER.

Helen Frankenthaler er mest kjent for sine tresnitt. (Foto: KODE.)

«Helen Frankenthaler – Woodcuts: Prints and Proofs» på KODE

(Rasmus Meyers allé 6, åpning fredag 8. februar kl. 19.00)

KODE fortsetter sitt fokus på amerikanske kunstikoner ved å sette søkelyset på Helena Frankenthaler, som var banebrytende innenfor grafikkfeltet.

Frankenthaler står som en av 1900-tallets fremste amerikanske kunstnere. Hun hadde en nøkkelrolle i overgangen fra abstrakt ekspresjonisme til såkalt color-field painting (abstrakt maleri med enkle former og farger uten tonale kontraster) på 1950-tallet. Hun var nyskapende innenfor maleri, papirbasert kunst, grafikk og andre teknikker utover hele sin karriere, men er mest kjent for sine tresnitt.

Utstillingen «Helen Frankenthaler – Woodcuts: Prints and Proofs» viser 23 av hennes nyskapende verk fra 1973 til 2009. I tillegg viser utstillingen 25 prøvetrykk og originalmalerier på treplater som hun brukte for å få fram motivene. Det hele viser til hennes særegne tilnærming til farge og form. Hennes trang til å tøye grensene av hva som var mulig å gjøre i tresnittprosessen, etterlater henne selv i dag som en av tresnittets mest nyskapende utøvere.

Les mer HER.

Performancen «Neonmeditasjoner» viser prosessen som skjer når hjernen omformer signalene øynene våre sender for at vi skal oppfatte farger. (Foto: Lydgalleriet.)

«Neonmeditasjoner» av Risto Holopainen og Per Hess på Lydgalleriet

(Østre Skostredet 3, fredag åpning 8. februar kl. 19.00)

«Neonmeditasjoner» er en live performance med sensorer og fargefiltre som omformer farger til et lydbilde. Dette som en måte å vise prosessene som foregår når hjernen omformer signalene øynene sender for at vi skal oppfatte farger. Lyden er på denne måten direkte knyttet til de fargene som avleses. Lydbildet skal fremstå organisk, og sensorene er følsomme for hver minste bevegelse, som gjør at hver fremføring blir unik.

Performancen forteller oss noe fundamentalt om vår virkelighet der lyd og fargerom møtes. I og med at farger kan sees som energiprosesser hvor materien både beholder og reflekterer energi, kan lyd også utvide vår sansning og forsterke vår romlige opplevelse.

Les mer HER.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen