Vi må snakke om Peggy Gou

Peggy Gou lagde fjorårets beste låt. Nå er hun ute med tronarvingen

Jungwook Mok
Jungwook Mok
«Starry Night» er ikke hennes beste låt hittil, men Peggy Gou lager fortsatt feilfrie housebangers.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.

– Litt vel mye fashion, og kanskje litt lite musikk?

Det var en anerkjent Oslobooker som stilte meg det retoriske spørsmålet. Men jeg bet ikke på, protesterte heller imot, om at samma det, Peggy Gou har laget årets beste låt.

Det var 2018. Gamle dager. Men det betyr ikke at bookingkompisen min tok feil – han hadde nok snarere rett – i sin måte å formulere irriterende suksess på.

House – møteplass for stigmatiserte outsidere siden 70-tallet, arven etter Frankie Knuckles – har ikke bare blitt allemannseie og så populært at de kule må dele dansegulvet med normies: DJ-ene sponses herfra til månen med klær fra Louis Vuitton, gir ut kleskolleksjon med andre hipster-DJs og -designere som Virgil Abloh, blir ansiktet utad for globale Nike-kampanjer som trykkes på blokkfasader i gentrifiserte bysentra og ambassadører for Porsche Macan likefullt.

Annonse

Dette er kanskje ikke beskrivelser for den gjengse DJ, men presist for 28-åringen Peggy Gou, som vel er blitt den første techno-DJ-en i verden som de største motehusene omfavner. Alkoholmerkevarer og diverse energibrus har sponset denne scenen i årevis, men at Céline og Balenciaga skal kle opp kvinnen bak boothen er nytt for klubberne, som sjeldent har råd til verken Macan eller makroner.

Den jetsettende koreaneren er blitt moteriktig influencer med mulighet til å prakke budskap i ørene på berusede folk i optimal lydkvalitet, og i 2018 så vi henne sjonglere mellom front row-livet på kolleksjonsvisningene hos de største motehusene i verden og de nærmere 300 gigsene hun spilte samme året.

Les også: Slik tok Peggy Gou internett med storm

Fjorårets beste låt

Alle vil ha en bit av Peggy Gou. 2018 var «The Age of Gou Mania», slik Mixmag definerte det. Om det var blitt litt vel mye fashion og kanskje litt lite musikk i monitor, kan sies å være et betimelig spørsmål.

Men jeg protesterte altså imot. For selv om EP-ene hennes er sjeldne, er de også sjeldent gode. Da 2018 var omme, hadde Peggy Gou-singelen «It Makes You Forget (Itgehane)» fått sin fortjente førsteplass i de musikkmagasinene for elektronisk musikk som betyr noe.

DJ Mag plasserte den på nummer en i sin liste over Top 50 tracks of 2018. Britiske Association of Independent Music kåret også låta til årets nummer en. Resident Advisor klarte ikke å bestemme seg for hvem som skulle regjere pallen, men Peggy Gou-hitten kom på en delt førsteplass med andre utvalgte. Mixmags topp 50 nevner navnet «Peggy Gou» 15 ganger. Da BBC omtalte 2018s hotteste låter, uten å rangere dem i en nummerert liste, var «Itgehane» selvfølgelig på listen, kall det gjerne delt første.

And the lists go on. I motsetning til de opprinnelige ordtaket, and the list goes on, handler min variant om at det ikke er en liste som fortsetter å ramse opp, men en opphopning i antallet lister-som-plasserer-Peggy-Gou-på-sin-førsteplass. Selv Fifa 2019 kjøpte låta som spillets soundtrack. Kritikere og juryer verden over var stort sett enige om at Peggy Gou-singelen ikke bare var en av fjorårets beste houselåter, men fjorårets aller beste låt – nummer én – helt uavhengig av sjanger.

Det var også blitt soundtracket for en ellevill sommer for elektronisk klubbmusikk, der house- og technofestivaler solgte ut verden over, og arven etter warehousene i New York var blitt formidlet med sine originale lyder og smakfulle modifiseringer på high fidelity-anlegg.

Selv om Peggy Gou er blitt fashion, gjør hun seg uangripelig ved å dele sitt gigantiske musikkbibliotek med kvalitetsmikser på LAB, Boiler Room, BudX, Cercle og what-not, seks BBC Radio-mikser, og så videre. Alle disse 300 gigsene. På vinyl. Innblikket vi får i Peggy Gous liv via Instagram stories vitner om mange langbord med Supreme-designere, ja, men også om hennes talentfulle evne til å skru på trommemaskiner fra 80-tallet, spille klassisk musikk på piano, og så videre.

«Starry Night» slippes i tilhørende EP, med kun én til låt, 19. april, på Peggy Gous splitter nye label Gudu. Gudu betyr sko, eller pensko, på koreansk. Tidligere i år slapp hun sitt eget klesmerke, Kirin, i samarbeid med hipstere som Virgil Abloh. Kirin betyr sjiraff. Sjiraff er Peggy Gous «spirit animal».

Endelig EP-aktuell

Nok om det. La oss snakke om den nye låta hennes. Kan «Starry Night» toppe den geniale «It Makes You Forget (Itgehane)»?

Peggy Gou lager fortsatt feilfrie housebangers. Låter som ikke bare fenger fra første lytt, men som vokser videre på en. «Starry Night» er intet unntak, der jeg faktisk har et helt annet forhold til låta, sammenlignet med i går.

Hun har åpenlyst fulgt suksessoppskriften fra «Itgehane», med banale tekster, kjedsomme vokaler og naive melodier. Hvordan kan dét bli så fengende? Vel, i et magnetisk forhold til låtas også så komplekse rytmer, feit bass og pumpende piano, i sann house-ånd, oppstår bangers.

Ja, «Starry Night» kan med stor sannsynlighet toppe listene i år også.

På spørsmål om hva som kjennetegner et godt DJ-sett, svarer mange DJ-er at det er dynamisk. I lys av dette kunne en Peggy Gou-låt spilt en hel kveld.

Peggy Gou har alltid holdt seg på den lystbetonte siden av klubbmusikken. Selv om DJ-settene hennes ofte er mørkere, er produksjonene langt mer open air. Også i «Starry Night» har hun inkludert fjorårets mest brukte lyd (den som leter, finner), acid, syretoner fra en Roland TB-303, definerende for for housemusikken på 80-tallet. Om den lyden sa hun følgende, i sin Boiler Room-lektyre i Seoul i april i fjor.

«Det er vanskelig å være rasjonell om lyd, noe du opplever med sansene, men jeg bare elsker lyden av acid. Det er bare … argh!»

Men i tillegg til amerikansk syre: Koreansk vokal, afrikansk perkusjon og norsk discomelodi. Peggy Gou er et verdensbarn, noe som kommer tydelig til høring i låtene.

De italodisco-inspirerte lydene av automatiserte trommer og overdreven bruk av synth, klapp og dunk er brukt på en slik måte at det heller minner om den norske produsenten Skatebård, enn om sofistikert eurodance fra Italia på 70-tallet. Og det er ingen hemmelighet at Peggy Gou har vært inspirert av norske Skatebård og Todd Terje. Det sa hun da vi møtte henne i Berlin i mai i fjor. Den gangen sa hun også at hun møtte meg nærmest fordi hun syntes synd på meg, jeg hadde mast i evigheter om et intervju, som ingen andre.

Så ja, du får vurdere om jeg er inhabil etter et slikt møte.

Men 2019 skal bli atter et Gou år, skal du se. Jeg sa det først.

De beste låtene fra Peggy Gou

1. «It Makes You Forget (Itgehane)» (2018)

2. «Han Jan» (2018)

3. «Travelling without Arriving (Ge-Ology Nite Stealth Ninja Mix)» (2018)

4. «Six O Six» (2016)

5. «Shakedown: At Night (Peggy Gou’s Acid Journey Mix)» (2018)

Les også: Slik tok Peggy Gou internett med storm

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner