Nydelig og kjedelig

«Lykkelige Lazzaro» bygger på en god idé, men kunne trengt noen flere

Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.

Med et nydelig estetisk uttrykk er filmen verdt å se, på tross av et tidvis tamt manus, skriver Subjekts anmelder.

★ ★ ★ ★ ☆ ☆

Det er med høye forventninger vi går for å se «Lykkelige Lazzaro». Filmen vant pris for beste manus i Cannes i fjor, og prisen for beste film ved Tromsø internasjonale filmfestival tidligere i år. Men prisene ikke henger helt på greip, selv om filmen er prisverdig god på andre områder.

Grådigheten råder over den italienske landsbygda Inviolata. Men hovedrollen innehar de gode egenskapene som har råtnet bort blant de italienske arbeiderne i «Lykkelige Lazzaro», skriver Subjekts anmelder. (Foto: Presse.)

Den gode blant de grådige

Alice Rohrwachers nye, magiske og realistiske fabel reflekterer over Italia, landets utvikling og landets forhold til Europa de siste 20 årene. Filmen er et epos, som gjennom regissørens nyanserte blikk følger en rekke menneskeskjebner på en tobakksplantasje på landsbygda Inviolata, og hvordan deres liv blir formet av ytre faktorer. Filmens sånn sett utforskning av moderne slaveri gir et innblikk i noe som føles som både riktig og viktig. Enda filmen bruker Italia – helt særegent både kulturelt og politisk – som utgangspunkt, er det enkelt å se dagens Europa inn i dette, som gjør tematikken betent.

Plantasjen er eid av en rik familie, og arbeiderne må jobbe hardt for lite penger. Familien Lunas grådige oppførsel er lett å gjennomskue, men stopper ikke der: Pengene har fortært de rikeste av dem, og fattigdommen har gjort arbeiderne kyniske og mistroiske. Mellommennene streber selv for å få sitt. Grådigheten er å finne i dem alle, utenom én.

Annonse

Lazzaro, spilt av Adriano Tardiolo, blir, med sine rene trekk og naive smil, et lett offer for utnytting. Unggutten er nemlig godheten selv, en egenskap som ser ut til å ha råtnet bort i resten av Italia. Protagonisten etableres tidlig, altså, og filmen sår aldri noen tvil om hvem vi skal sympatisere med.

Fra filmen «Lykkelige Lazzaro», hvor hovedrolleinnehaveren spiller en godhet som ser ut til å ha råtnet bort i landet filmen omhandler, Italia, skriver Subjekts anmelder. (Foto: Presse.)

Estetisk fengslende

Åpningsscenen, som er en forlovelse, setter stemningen og introduserer oss for atmosfæren vi skal oppholde oss i gjennom filmens første kapittel.

Skildringen av den italienske landsbygda, plantasjen og arbeidernes hverdag, er som utsnitt fra filmene til italiensk films fremste kunstner, Pier Paolo Pasolini. «Lykkelige Lazzaro» er nydelig skutt på 16 millimeter (16mm-film) med flere minneverdige bilder. Bildene alene gir filmen gjensynsverdi.

Men halvveis inn i filmen tar historien inn i en ny retning. Det blir vendepunkt for ikke bare plottet, men også for det estetiske uttrykket, som gjennomgår radikale endringer. Fra å vise sin respekt til en Pasolini, går regissør Alice Rohrwacher og fotograf Hélène Louvart opp Emir Kusturicas mer realistiske fotspor, og skildrer et midt-europeisk byliv, som på samme måte som landsbygda er sterkt preget av organisert kriminalitet, klasseforskjell og korrupsjon.

«Lykkelige Lazarro» har vunnet pris i Cannes for beste manus. Det henger ikke helt på greip, selv om filmen er god på andre områder, skriver Subjekts anmelder. (Foto: Presse.)

Subtil agenda

Fabelen, som denne filmen viser seg å være, er ikke uten agenda. Første halvdel byr på flere problemstillinger som forblir uforløst i filmens andre del. Slik manuset er oppdelt, føles det naturlig, men verket taper seg noe voldsomt etter vendepunktet slår inn. Det er nesten sørgelig, for filmen bega seg ut for å være et stort kunstverk av en film, men manusets kvalitet forholder seg ikke til rulleteksten. 

Det er mye å se inn i en film som denne. En fabel som sier mye om menneske, både universelt, men også lokalpolitisk. Der det reflekteres over grådighet, utnyttelse og godhet, blir det stilt spørsmål til EUs innflytelse og kapitalismens bakside.

Rohrwacher kunne brukt mer tid etter vendepunktet, for enda tempoet er sakte, virker arbeidet forhastet. Det er mulig idéene ikke strakk til under utviklingen av manuset, for til fabel å være blir det noe innholdsløst og tamt. At filmen vant beste manus i Cannes i fjor, har vi vansker for å forstå, der filmens to deler ikke samsvarer nok til hverandre, og konsekvensen av det blir at avslutningen føles noe tom og uviktig.

«Lykkelige Lazzaro bygger på en god idé, men kunne trengt noen flere, skriver Subjekts anmelder. (Foto: Presse.)

Savner nerve og harde tak

Vi savner nerve og en film som kunne gått hardere til verks for å vise et erfarent blikk på det fattige bylivet, noe som ville gitt disse scenene mer følelse, slik vi fikk på landsbygda i første del.

«Lykkelige Lazzaro» ble ikke et mesterverk, men fortsatt en god film som fortjener å bli sett. Med en fantastisk åpning, og en videre spennende utforskning av livet på Inviolata, kunne vi ønske filmen hadde fortsatt med samme kvalitet.

Fabelen blir finurlig oppsummert med avslutningsscenen som løfter filmen enda noen hakk. Dette er altså ikke et mislykket prosjekt med mangler, men heller savn av hva vi gjerne skulle sett mer av. «Lykkelige Lazzaro» bygger seg på en god idé, men filmen kunne trengt noen flere.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog