Kunstkritikerprisen 2018

Konspiratorisk artikkel om Kunstkritikerprisen

Lasse Fløde
Lasse Fløde
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.

Subjekt utviser liten kunnskap om prosessene rundt nominasjon og utvelgelse av Kunstkritikerprisen, og går seg vill i konspirasjonsteorier, skriver André Gali.

I artikkelen «Høythengende kritikerpris går til kunstprosjekt hvor sentral kunstner er jurymedlems kjæreste» fra 11. april, retter journalist Ingrid Tellefsen Relling fokus mot Kritikerlagets årlige pris til «en utstilling eller et prosjekt som medlemmene av kunstseksjonen i Norsk kritikerlag har ansett som å være av særlig høy kvalitet i foregående år».

Prisen har en viss prestisje knyttet til at det er medlemmene i kunstseksjonen i Kritikerlaget, praktiserende eller tidligere kritikere, som har nominert og stemt frem sine favoritter. Det er med andre ord en særlig faglig anerkjennelse i å motta denne prisen.

Det var tre nominerte til prisen. «Munchmuseet i bevegelse», en utstillingsrekke med prosjekter rundt omkring i byen, kuratert av Nathalie Hope O´Donell, og gruppeutstillingene «Strømmer av følelser, kropper av malm», som ble vist på Kunsthall Trondheim og var kuratert av Lisa Rosendahl, og «Nora Turato: Pool 2», som ble vist på Unge Kunstneres Samfund og var kuratert av Rhea Dall.

Da Kunstkritikerprisen for 2018 ble offentliggjort 4. april viste det seg at det var utstillingsserien «Munchmuseet i bevegelse», initiert og kuratert av Nathalie Hope O´Donell, som fikk årets pris. Begrunnelsen begynte med følgende setning:

Annonse

«I den pågående serien Munchmuseet i bevegelse – samtidskunst har kurator Natalie Hope O’Donnell tatt i bruk ulike lokaler og byrom i Munchmuseets nabolag for å presentere en rekke arrangementer og performancer av yngre, hovedsakelig norske, kunstnere. Serien, som har pågått siden 2016, foregriper sammenslåingen av Stenersenmuseet og Munchmuseet, og opprettholder institusjonenes aktivitet i påvente av flyttingen til nytt bygg i Bjørvika.»

Deretter ble det ramset opp hvilke prosjekter som har vært vist i 2018, og som sammen har gjort Munchmuseet i bevegelse til en verdig vinner. Dette var Trollkrem Import som arrangerte flere performancekvelder på Grønland, Sara Eliassen som viste prosjektet «The Feedback Loop» og prosjektet «Liquid Properties», der kunstnerne Marjolijn Dijkman og Toril Johannessen har samarbeidet med Universitetet i Oslo for å lage filmen «Reclaiming Vision».

Selve kjernen i Munchmuseet i bevegelse og kurator Nathalie Hope O´Donells store kvalitet og nyvinning, er at kunsten flyttes i stor grad ut av institusjonene, og at Hope O´Donell som kurator involverer en rekke ulike perspektiver for å løfte frem skeive historier, koloniale historier og andre historier som har fått marginal eller ingen plass i offentligheten og i kunstens økosystem. At dette nå skjer som del av det institusjonelt tunge Munchmuseet, er derfor enormt viktig.

Feil fokus

I artikkelen fra 11. april rettes fokuset derimot ikke mot prisvinnerens enorme betydning i det norske kunstfeltet og den norske offentligheten forøvrig. Artikkelen kunne handlet om hvordan den visjonære kuratoren Nathalie Hope O´Donnell med dette prosjektet har endret reglene for hva kunst er og hvordan det vises og hvor og hvordan det kan løftes frem som del av både lokale og internasjonale samtaler. Men det gjør den ikke.

Nei, fokuset rettes mot at Andreas Breivik, lederen for arbeidsutvalget for kunstseksjonen i Kritikerlaget, er samboer med Tor Erik Bøe, som sammen med Jennie Bringaker utgjør Trollkrem.

Det er sterkt prisverdig å rette kritiske blikk mot nepotisme i kunstfeltet og avdekke maktstrukturer når misbruk forekommer, men i den situasjonen som males opp her skapes et inntrykk av at Breivik sitter på en avgjørende makt for å dele ut denne prisen til sin samboer. Det stemmer ikke.

Kårer ikke vinner

For det første er det prosjektet Munchmuset i bevegelse ved kurator Nathalie Hope O´Donnell som har mottatt prisen, ikke Tor Erik Bøe, selv om han gjennom Trollkrem selvsagt var en viktig del av innholdet. For det andre er det begrenset innflytelse lederen av arbeidsutvalget har.

Som tidligere leder av arbeidsutvalget for kunstseksjonen i Kritikerlaget, er min erfaring med prisen at arbeidsutvalget kun tilrettelegger for at nominasjon og utvelgelse kan finne sted. Det vil si at man først inviterer de rundt 100 medlemmene av kunstseksjonen i Kritikerlaget til å nominere og begrunne sine tre favoritter per epost – dette kan man gjøre gjennom hele året – deretter ser arbeidsutvalget gjennom forslagene og ser der det er overlapping, samt leser begrunnelsene. Deretter siler man ut de tre som står sterkest som medlemmene da får stemme over.

Med andre ord er det nærmest umulig at en leder for arbeidsutvalget kan styre denne prosessen til fordel for egne ikke-faglige interesser. At det ble flertall for Munchmuseet i bevegelse viser tvert imot at det var flertallet av kunstkritikerne som syntes dette var en verdig vinner.

Dårlig journalistisk håndverk

For min egen del var Munchmuseet i bevegelse en av tre utstillinger jeg nominerte. Jeg mener nemlig at Nathalie Hope O´Donell har omskrevet kunsthistorien med sine utstillingsprosjekter i Munchmuseets regi, og at det er radikalt nytt og viktig i norsk sammenheng at hun benytter skeiv kuratering for å få en rekke kunstneriske stemmer i tale, som vanligvis ikke får stor plass i offentligheten. Da dette prosjektet kom opp som en mulighet til å stemme på, ga jeg naturlig nok min stemme til dette prosjektet.

Jeg mener derfor at Subjekts sak bærer preg av dårlig journalistisk håndverk og sensasjonsjag mer enn rederlig journalistiskk. Gjennom artikkelen virker det som om Subjekts journalist heller ønsker å så tvil om Kritikerlagets uavhengighet og prosjektets kvalitet. Subjekt utviser særdeles liten kunnskap om prosessene rundt nominasjon og utvelgelse av Kunstkritikerprisen, og går seg dermed vill i konspirasjonsteorier som ikke har noen rot i virkeligheten.

Det bør kanskje nevnes avslutningsvis at Kunstkritikerprisen ikke er en pengepris, men en statuett av Arne Nøst og en kunstfaglig feiring i regi av Kritikerlaget.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One