Sprikende fortellinger

Desillusjonert i et dystopisk univers

Rina Eide Løvaasen er aktuell med utstillingen «Chances are Great that a Delicacy of Perception and Essential Truth are Not Attainable» på LNM. (Foto: LNM.)
Rina Eide Løvaasen er aktuell med utstillingen «Chances are Great that a Delicacy of Perception and Essential Truth are Not Attainable» på LNM. (Foto: LNM.)
Det er ingen tvil om at Rina Eide Løvaasen har en mesterlig evne til å gjengi teksturer og overflater. Dessverre svikter evnen til å formidle, skriver Subjekts anmelder.
Sjanger Dette er en anmeldelse. Meninger og analyser er av anmelderens egne, men på vegne av Subjekt.
Saken er Rina Eide Løvaasen er aktuell med ny utstilling på LNM. Subjekts anmelder, Ingrid Granrud Veiersted, kommenterer.

Vi entrer det som kan minne om et tenåringsrom. Ikke det rommet man selv nødvendigvis hadde som tenåring, men som man kunne iaktta i amerikanske filmer med skrekkblandet fryd; vegger i en syrlig lilla farge, et rødt vegg-til-vegg teppe med en umiddelbar assosiasjon til «plysj-pysjen», og motiver som Pinocchio, «cookies» med kakestrøssel i alle regnbuens farger, og en flamingo-badering. 

Rina Eide Løvaasen huser i disse dager lokalene til Landsforeningen norske malere (LNM) med et verk bestående av sju ulike komponenter innen både maleri og skulptur.

Rina Eide Løvaasen sin utstilling minner om et tenåringsrom fra en amerikansk 90-tallsfilm. (Foto: LNM.)

Uoppnåelige symboler

Utstillingsteksten kan fortelle oss om kunstnerens fascinasjon for universet, og hvordan vi som mennesker umulig kan relatere oss til universets uendelighet. I maleriene er «universet», slik det ofte illustreres, som en mørk atmosfære hvor stjernene fungerer som små lyspunkter.

I Eide Løvaasens univers finner vi også hodeskaller fra døde dyr, plast, en blekksprut, heliumballong og oljesøl. Det er veldig lett å dra paralleller til klimakrise-tematikken når døde dyr og objekter av plast er plassert ved siden av hverandre, mens nostalgien over motivene og fargene, de popkulturelle referansene, og rommet i sin helhet, sender oss et helt annet sted.

Annonse

Man vet ikke helt hva man skal tenke. Det oppleves litt som om kunstneren har forelsket seg i sin egen strek, og gått seg vill i jungelen av symboler. Her fremheves så mange ulike temaer, som gjør at det blir vanskelig å formidle noen ting som helst. Blankpolerte hester hoppende gjennom et fjell av is og på en sky av flammer, med Pinocchio som hærfører mens han blåser av gårde fnokk fra en løvetann, er mer symbolikk enn vi kan klare å fortolke på én gang.

Det er i den maleriske presisjonen at kunstneren virkelig imponerer. (Foto: LNM.)

Imponerende presisjon

Det Eide Løvaasen er best på er sanseligheten i verkene, på tross av at man ikke inviteres til å interagere fysisk med verket. Flamingoen fremstår som en blankpolert badering, med dets karakteristiske ujevnheter i plasten som gjenspeiler hvor mye eller lite luft som er pustet inn i den, og man kan nesten høre lyden av våt hud mot plast i det man prøver å bestige baderingen.

Kunstnerens evne til å gjenskape flater og teksturer, og hvordan dette åpner opp for betrakterens egne minner og assosiasjoner, er den virkelige styrken i verkene. Det er en presisjon og detaljrikdom i maleriene ulik mange andre, noe som gir kunstneren en tydelig signatur innenfor den maleriske konteksten.

Til tross for imponerende teknikk, mislykker Rina Eide Løvaasen i evnen til å formidle. (Foto: LNM.)

Sprikende fortelling

Når vi går rundt i utstillingen, leter vi etter en historie. Man ønsker føle mestring ved å finne et narrativ; en liten rød tråd som kan oppleves ut fra verkene i sin visuelle helhet, og som vi ikke må bli fortalt gjennom kunstnerens ord i teksten eller pamfletten som ligger i utstillingslokalet. Tekstene gir oss informasjon om universets ekspansjon når vi sover, om metallet som ble brukt til å lage Apollo 8, og om kroppslige preserveringsritualer fra oldtidens Egypt. Vi er usikker på om verkene forteller samme historie.

Som publikum i en utstilling kan man velge hvorvidt man ønsker å lese tekstene som er skrevet i forbindelse med utstillingen, men det man derimot ofte ikke klarer å komme seg utenom, og som kan gi et lite hint om hva man kan forvente seg, er utstillingens tittel. I dette tilfellet er det lite å hente i tittelen, «Chances are Great that a Delicacy of Perception and Essential Truth are Not Attainable», som er både lang og komplisert, og tydelig henvender seg til et publikum fra sitt eget felt; et publikum som er vant til å lese lange engelske titler, med fancy ord som «perception». Tittelen må leses gjentagende ganger, men til slutt gir den en slags mening likevel. Et lite hint om en uoppnåelig sannhet, som på sitt vis også gjenspeiler følelsen vi sitter igjen med etter å ha besøkt utstillingen. 

Samlet sett klarer Eide Løvaasen å begeistre med sine tekniske ferdigheter, men med alt for mange løse tråder tematisk. Utstillingen ønsker tydelig å formidle et budskap, som vi dessverre ikke får helt taket på. I det minste fikk vi oppleve et filmatisk tenåringsunivers fra 90-tallet. Det er da noe.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser