Både informativt og fengslende

Ungdomsdramaet «Nudes» er NRK på sitt aller beste

Viktor blir siktet for barnepornografi etter å ha delt en video på Snapchat. Det er et forfriskende perpektiv, skriver Subjekts anmelder. (Foto: Barbosa Film/NRK.)
Viktor blir siktet for barnepornografi etter å ha delt en video på Snapchat. Det er et forfriskende perpektiv, skriver Subjekts anmelder. (Foto: Barbosa Film/NRK.)
Med et rått og ærlig blikk på snøfnuggenerasjonens utfordringer, engasjerer «Nudes» langt utover målgruppen sin.
Sjanger Dette er en anmeldelse. Meninger og analyser er av anmelderens egne, men på vegne av Subjekt.
Saken er Den nye ungdomsserien «Nudes» slippes denne høsten. De tre første episodene er tilgjengelige via NRK.

Få hadde kanskje trodd at NRK kunne skape en verdig oppfølger etter «Skam» – en viral publikumssuksess av dimensjoner, som den ble.

Nå er rikskringkasteren ute med de tre første episodene av «Nudes», et nytt norsk ungdomsdrama som tar fallhøyden på strak arm. Liv Joelle Barbosa Blad og Erika Calmeyer har utviklet en stil og tone som låner mye fra Julie Andems «Skam» (2015), enda «Nudes» (2019) retter seg mot et enda yngre publikum. Det føles riktig.

NRK sikter altså smalt, men treffer igjen bredt. Serien er oppdelt i tre segmenter, eller deler, som inneholder hver sine tre episoder som angriper nye problemstillinger rundt temaene netthets og ulovlige bilder. I de første tre episodene, som allerede ligger ute via NRK, møter vi Sofia (fortreffelig spilt av Lena Reinhardtsen) som blir filmet mens hun har sex på en fest. Ut fra dette springer det ut et mysterium rundt hvem som har skutt filmen, og hvordan den ble spredt. Det er både spennende og informativt løst. 

NRKs nye ungdomsserie henter mange oppskrifter fra Skam. Det fungerer, skriver Subjekts anmelder. (Foto: Barbosa Film/NRK.)

Sterke virkemidler

På tross av seriens 12-årsgrense, styrer ikke Blad og Calmeyer unna de sterke følelsene. De tar for seg viktige temaer som sex, kropp, ungdommelig utforskning og fortærende angst. Alt dette med en seriøs mine, uten å noen  gang miste fokus. «Nudes» er rått og ærlig, men likefullt komplekst og rørende.

Annonse

Slik også Julie Andem gjorde «Skam» til en plattform for å belyse betente temaer som psykisk helse og spiseforstyrrelser, gjør NRKs nye ungdomsserie flere grep for å opplyse, samt fremme alvoret rundt spredning av utleverende videoer. Tematikken er langt mer relevant for dagens unge generasjon, enn det den har vært tidligere.

Tar ungdom på alvor

Serieskaperne viser ingen redsel for å gå inn i kontroversielle gråsoner. For kan offeret være mer enn bare et offer?

Enkelte vil kanskje beskylde serien for å følge en åpenbar sti, men det kler temaene som utforskes. Serieskaperne legger ikke skjul på hva som må bli sagt, og bruker ikke tid på å gjemme det bort mellom dramaturgiske knep eller innviklet retorikk.

Det kan fortsatt vise seg å bli for stramt for enkelte. Tematisk deler «Nudes» flere aspekter med HBO-produksjonen «Euphoria» (2019), men de deler ikke samme innovativitet. «Nudes» mangler noe særegenhet, men det finnes også tekniske grep som er med på å skape en både vakker og angstfremkallende atmosfære – virkningsfulle grep som trer en inn ungdomsårene.

Serieskaperne tar ungdom på alvor i denne NRK-produksjonen, både ved hjelp av språk, sosiale medier og intriger som blir løst på forholdsvis realistisk vis. Det er også lagt arbeid i underholdningsfaktoren. Vi forføres av elegant bruk av musikk, effektivt foto og en stram historiefortelling. «Nudes» står i stil med flere andre norske produksjoner fra de siste årene, som allerede nevnte «Skam», «Unge lovende» (2015) og «Psychobitch» (2019). Alle disse titlene er med på å skape en optimistisk tro på fremtiden for norsk produksjon av film og tv. 

P3s nye serie er verken moraliserende eller dømmende i sin tilnærming til vanskelige temaer. «Nudes» bidrar til større forståelse, både for offer og trakasserer, skriver Subjekts anmelder. (Foto: Barbosa Film / NRK)

NRK på sitt beste

«Nudes» vil trolig vise seg å bli viktig av flere grunner. Handlingen sentreres rundt eventuelle konsekvenser av seksuell trakassering – både for offer og trakasserer – og står aldri i fare for å fremstille noe svart-hvitt, selv om det er lagt mer arbeid i innhold og kontekst enn i flerdimensjonale rollefigurer. Disse grepene passer serien, med sine forholdsvis korte episoder, fint. Dessuten blir det gjort opp for gjennom Blad og Calmeyers kontrollerte regi og deres gode rolletolkninger.

Serien er både sår og varm. For noen blir dette et nyttig verktøy, mens andre vil se på «Nudes» som et fengslende drama. Den viktigste målgruppen vil nok være dem i alderen mellom 12 og 15, men vi ser ingen grunn til at serien ikke skal fange eldre publikummere i tillegg.

Det er også deilig å se at situasjonene legges til andre steder enn bare Oslo. «Nudes»’ tre segmenter er lagt til Kristiansand, Bærum og Vikhammer, og lever godt opp til NRKs nasjonale mandat. NRKs nye ungdomsdrama evner å være både inkluderende, informativ og fengslende på en gang og er derfor NRK på sitt aller beste.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU