Kunstfeltet koker:

Oslobiennalen-kurator ber Kulturetaten løse ham fra sin stilling

Per Gunnar Eeg-Tverrbak er kurator i Oslobiennalen. Nå ber han om umiddelbar avløsning: – Min avgang vil kunne gi plass til nye krefter som kan gjenreise tilliten. (Foto: Presse/Oslobiennalen.)
Per Gunnar Eeg-Tverrbak er kurator i Oslobiennalen. Nå ber han om umiddelbar avløsning: – Min avgang vil kunne gi plass til nye krefter som kan gjenreise tilliten. (Foto: Presse/Oslobiennalen.)
Etter at Oslobiennalens millionunderskudd ble avdekket fredag, har kritikken haglet mot ledelsen i kommunens nye kunstmønstring. Nå vil kuratoren gå av – for å redde Oslobiennalens tillit.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Etter hardt skyts fra kunstfeltet, ber Oslobiennalen-kurator Per Gunnar Eeg-Tverrbak kommunen om å avløse ham fra sin stilling.

Med sitt opprinnelige budsjett på 28 millioner kroner, er Oslobiennalen Norges største samtidskunstinstitusjon.

Det hevder i alle fall kurator og kunstskribent Leif Magne Tangen i sin argumentasjon mot Oslobiennalen for å ha gått seks millioner kroner i underskudd.

Billedkunstner Lotte Konow Lund mener pengene som er blitt brukt på Oslobiennalen hittil, 42 millioner kroner totalt, kunne vært brukt på 150 kunstnerstipender i stedet.

Etter at Klassekampen avdekket budsjettsmellen for Oslobiennalen fredag, har kritikken haglet mot kommunens nye kunstmønstring.

Annonse

Kritikken rettes i flere tilfeller spesifikt mot kunstmønstringens to kuratorer, Per Gunnar Eeg-Tverrbak og Eva González-Sancho.

Nå vil førstnevnte av.

– For å hindre at mistroen ufortjent rammer biennalen som helhet, har jeg bedt Kulturetaten løse meg fra jobben som kurator for Oslobiennalen med umiddelbar virkning. Min avgang vil kunne gi plass til nye krefter som kan gjenreise tilliten, skriver han i et avskjedsbrev i Kunstkritikk onsdag kveld.

Ole Giskemo Slyngstadli er daglig leder i kunstmønstringen Oslobiennalen, som kunstnere og kulturarbeidere nå kritiserer for underskudd og dårlig håndtering av det. (Foto: Oslobiennalen.)

Tar ansvaret tilbake

I sitt opprinnelige forsvar av underskuddet på seks millioner kroner, uttalte daglig leder i Oslobiennalen, Ole Giskemo Slyngstadli, til Klassekampen at «enkelte prosjekter er blitt dyrere enn budsjettert». Videre poengterte ledelsen at regningen som har kommet fra kunstnerne i noen tilfeller er «betydelig høyere enn avtalt».

Uttalelsene fikk blant annet styrelederen i Norske billedkunstnere, Ruben Steinum, til å se rødt:

– Går biennalen med underskudd, er det biennalen selv som har ansvaret – ikke kunstnerne, sier Steinum til Klassekampen.

Eeg-Tverrbak er blant annet kritisert for uttalelser i samme avis om at han ikke anså det økonomiske som en del av hans kuratoriske ansvar, noe hans daglig leder har gitt ham medhold i. Nå tar kuratoren ansvaret tilbake likevel:

– Jeg har hatt en sentral rolle i en biennale som har gått med et stort underskudd. I tider som dette, der mange i kunstfeltet har det vanskelig økonomisk, er det spesielt viktig å ha ansvarlig pengebruk. Jeg påtar meg et medansvar for at biennalen ikke har klart å oppfylle denne forpliktelsen, skriver han i Kunstkritikk, og fortsetter:

– Deltakende kunstnere i biennalen kan på ingen som helst måte lastes for biennalens økonomiske underskudd. Dette sier jeg med ettertrykk, fordi det i media har sirkulert uklare formuleringer rundt dette forholdet.

Les resten av Eeg-Tverrbaks uttalelse lengre ned i artikkelen.

Idet Subjekts fotograf ankommer Oslobiennalens kontorer i Myntgata 2 mandag, er kunstneren Ole Jørgen Ness i ferd med å henge opp plakater – som Oslobiennalen tidligere hadde revet ned – opp igjen. (Foto: Henrik Follesø Egeland.)

Personangrep og plakatkrig

Mandag morgen måtte de ansatte ved Oslobiennalen demontere plakater med grovt innhold klistret på kontorlokalene sine i Myntgata 2. Flere av meldingene inneholdt personangrep mot ledelsen.

På sosiale medier uttrykket kunstnere støtte til plakatkrigen. Deriblant «Ways of Seeing»-regissør Hanan Benammar, som har delt bilder av aksjonen med teksten «HAHAHAHAHA».

Plakatkrigen fikk Giskemo Slyngstadli til å reagere.

– Det er fullstendig legitimt å gå løs på ledende autoriteter som meg, selv om det helst bør ha en saklig form, det også. Her snakker vi likevel om verbale angrep på ansatte lenger ned i systemet.

Han beskriver det hele som en kunstneraksjon, men ønsket ikke å la plakatene stå:

– Vi skal absolutt imøtekomme all kritikk, og har ikke behov eller ønske om å vedkjenne aksjonistene noe ansvar. Men denne gangen er innholdet ikke akseptabelt fordi den er aggressiv og truende mot enkeltpersoner, uttalte Giskemo Slyngstadli til Subjekt mandag.

Det er kunstneren Ole Jørgen Ness som står bak protesten, sammen med sin kunstnerkollega Marit Følstad.

– De har rotet bort seks millioner kroner på toppen av at de sitter på 50 millioner kroner. De støvsuger Oslos kulturmidler og kveler alle andre institusjoner, sier Ness til Subjekt.

– Forsvarer det å gå til personangrep?

– De må ta ansvar for det de har gjort, svarer han.

På plakatene som ble hengt opp på Oslobiennalens kontorlokaler søndag kveld, stod nedlatende meldinger som «Kleptokrater eier ingen Skam», «Oslobiennalen er en snyltevekst som kveler Oslos kunstliv» og «Gjør som Trump, skyld på alle andre.»

Per Gunnar Eeg-Tverbakk er en av to kuratorer i Oslobiennalen, sammen med Eva Gonzalez Sancho-Bodero. (Foto: Oslobiennalen.)

Vil gjenreise tilliten

I sin avskjed takker Per Gunnar Eeg-Tverrbak særlig kunstnerne han har fått samarbeide med:

Å gå opp nytt terreng er alltid risikofylt og vanskelig, men også spennende og viktig. Som ko-kurator for første utgaven av Oslobiennalen har jeg sammen med resten av teamet fått lov til å være med på en utrolig reise.

Vi har medvirket til at 50 kunstnere har fått atelierer midt i byen. Vi har realisert et tyvetalls nye og banebrytende kunstverk i offentlig rom i tett samarbeid med kunstnere. Vi har utfordret gjengse forestillinger om hva kunst i offentlig rom kan være gjennom å inkludere kunstneriske medier som kart, postkort, LP-plater, parader og offentlige TV-skjermer. Vi har startet arbeidet med etableringen av en, i norsk sammenheng, unik filmproduksjonsenhet for kunstnere.

Vi har mottatt strålende kritikker og blitt kåret til den meste minneverdige kunstopplevelsen i 2019. Ikke minst har vi bygd opp kompetanse og nettverk mellom lokale og internasjonale kunstnere. Alt dette er jeg glad for og stolt av.

Imidlertid har kritikken fra kunstnerhold som de siste dagene har kommet til uttrykk vært klar tale og den treffer meg spesielt. For å hindre at mistroen ufortjent rammer biennalen og institusjonen som helhet, har jeg bedt Kulturetaten løse meg fra jobben som kurator for Oslobiennalen «Første utgave 2019-24» med umiddelbar virkning. Min avgang vil kunne gi plass til nye krefter som kan gjenreise tilliten.

Biennalen er et modig og unikt initiativ fra Oslo kommune. Kunstnere får vilkår og tilgang på ressurser som gjør det mulig for dem å lage nye omfattende kunstverk som gjennomføres lokalt og som lanseres internasjonalt. Knapt noen annen norsk kunstinstitusjon gjør noe lignende.

Det har vært en udelt ære å få jobbe med kunstnerne i biennalen og med alle i biennaleteamet.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof